Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer vluchten op Schiphol, maar minder in de nacht

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 131 
|
 Trouw 
tb_vliegtuig_Transavia_PH-HZI.jpg

Luchtvaartmaatschappij KLM is slecht te spreken over de plannen van minister Harbers (VVD, infrastructuur en waterstaat) om de geluidsoverlast rond Schiphol te beperken. Met name het verbod op nachtvluchten van de meest lawaaiige vliegtuigen, zoals de Boeing 747-400, vindt de maatschappij hinderlijk. Ook milieuorganisaties zijn ontevreden. Alleen luchthaven Schiphol kan wel leven met die plannen.

Harbers maakte zijn plannen voor komend jaar afgelopen vrijdag bekend. De demissionair bewindsman zit in een lastig parket. Aan de ene kant is er de uitspraak van de Nederlandse rechter dat de overheid omwonenden beter moet beschermen tegen geluidshinder. Van de rechter heeft Harbers twaalf maanden de tijd gekregen om aan die eis te voldoen: Schiphol moet dan voldoen aan de wettelijke normen op het gebied van geluid.

Aan de andere kant maakt Europese regelgeving het erg moeilijk om het aantal vluchten op Schiphol te beperken. Een luchthaven mag alleen krimpen als andere mogelijkheden om geluidshinder in te dammen onvoldoende uitwerking hebben.

Onverwachte oplossing


Enigszins onverwacht kwam Harbers namens het demissionaire kabinet met een oplossing voor de periode na november 2025. Het aantal nachtvluchten gaat dan omlaag van maximaal 32.000 naar 27.000 per jaar. De toestellen die het meeste hinder veroorzaken, zoals de Boeing 747-400, mogen Schiphol tussen 23.00 ‘s avonds en 07.00 uur ‘s ochtends niet meer aandoen. In de uren dat zij Schiphol wel aandoen, moeten zij extra betalen.

Twee banen die de afgelopen jaren veel zijn gebruikt, de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan, gaan in 2025 ‘s middags tussen 13.00 uur en 15.00 uur dicht. Zo krijgen omwonenden, vooral in Aalsmeer, Uithoorn, Halfweg, Zwanenburg en Amsterdam-West een periode van rust. Harbers schrijft met die maatregelen de omwonenden van Schiphol tegemoet te komen. Klachten van hen gaan vooral over het nachtvluchtelijk lawaai en het continue lawaai.
Nachtvluchten helemaal verbieden?

Het kabinet overweegt verder om nachtvluchten vanaf november 2026 gedeeltelijk of helemaal te verbieden. Welke effecten zo’n verbod heeft op de geluidshinder en op de luchtvaartsector wordt momenteel onderzocht. Als die studie af is, deze zomer, kan het nieuwe kabinet dan een besluit nemen over die nachtvluchten.

Het totaal aantal vluchten dat vanaf november 2025 jaarlijks op Schiphol mag worden uitgevoerd, komt uit op ergens tussen de 460.000 en 470.000. Dat zijn er meer dan de 452.200 waar Harbers eerder nog vanuit ging.

Volgens Harbers kan dat omdat de andere maatregelen, zoals het beperken van het aantal nachtvluchten en het sluiten van de twee banen in de vroege middag, voor vermindering van de geluidshinder zorgen. Op die manier voldoet hij aan de Europese regelgeving, schrijft Harbers. Die ziet krimp immers als allerlaatste optie om geluidhinder in te dammen. Harbers heeft zijn plannen naar Brussel gestuurd. De Europese Commissie zal ze dan beoordelen.

Maatregel is 'schadelijk en niet proportioneel’


KLM noemt het ‘s nachts weren van de meest lawaaiige vliegtuigen ‘schadelijk en niet proportioneel’. Vooral KLM’s dochter Transavia, die ‘s nachts veel toeristenvluchten uitvoert, zal er hinder van ondervinden.

Transavia stelt dat de beperking van het aantal nachtvluchten ‘veel invloed’ op het bedrijf zal hebben. Transavia stelt ook dat zijn vluchten duurder zullen worden. KLM meldt dat het al minder lawaaiige vrachtvliegtuigen heeft besteld: maar die zijn pas in 2026 inzetbaar. Volgens KLM zet Harbers nu toch weer in op krimp, terwijl hij zich, zoals de EU-regelgeving aangeeft, vooral moet richten op maatregelen die het lawaai beperken.

Schiphol steunt ‘vanzelfsprekend’ de maatregelen van Harbers omdat ‘ze bijdragen aan een stiller Schiphol’. Volgens de luchthaven stroken Harbers’ plannen met de krimpplannen die Schiphol eerder zelf heeft gemaakt. Over het verbieden van nachtvluchten stelt Schiphol: “We vinden het positief dat het kabinet overweegt dit per november 2026 in te voeren.”

Milieuorganisaties zijn teleurgesteld


Milieuorganisaties zijn daarentegen teleurgesteld. Zij wijzen erop dat het maximale aantal toegestane vluchten toch weer groter wordt en dat de geluidsoverlast overdag zal toenemen als er ‘s nachts minder wordt gevlogen. Daarnaast zal het verbod op de vroeg-in-de-middagvluchten op de Aalsmeerbaan en de Zwanenburgbaan ertoe leiden dat andere banen, zoals de Buitenveldertbaan meer zullen worden gebruikt.

Harbers maakte vrijdag ook bekend dat hij in beroep gaat tegen de rechterlijke uitspraak dat hij binnen twaalf maanden moet voldoen aan de wettelijke normen op het gebied van geluidhinder. Hij is niet tegen de maatregel, schrijft hij, maar wel tegen de termijn van twaalf maanden - die is onhaalbaar.

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Het lijkt heel wat, die plannen van Harbers, maar u zult wel inzien, dat het effect voor ons marginaal zal zijn.

Zeker voor de Kaagbaan en de Polderbaan gaat dit alleen maar voor meer lawaai zorgen.

Waarom?
1. De te hoge grenswaarden voor Lden en Lnight blijven zoals ze zijn en er komen geen extra geluidsmaten, zoals Nmax50dB, die hard nodig zijn om individuele bescherming af te dwingen,
2. Wat men van de secundaire banen alhaalt (tussen 13:00 en 15:00 h) gaat men doodleuk over de primaire banen voeren, en bij verdere groei over ook die banen op andere tijdstippen,
3. Het aantal nachtvluchten gaat slechts 2000 per jaar minder worden (men had ons al 29000 maximaal beloofd), en deze 2000 gaat men naar de randen van de nacht verplaatsen,
4. Men zal na 2026 overgaan op hooguit ‘een gedeeltelijke sluiting’ (bv. tussen 01 en 05 h) of zelfs dit niet ‘om de netwerkkwaliteit niet te verminderen’,
5. KLM zal gaan tegenwerken de lawaaibakken te weren, want dit noemt men ‘schadelijk en niet proportioneel’, of gaat de iets hogere kosten voor de nacht doorberekenen aan de klanten, en Transavia komt weer met het sprookje van de stille vliegtuigen,
6. De beloofde krimp wordt grotendeels teruggedraaid en de deur weer opengezet voor verdere groei,
7. Met wat minder lawaaiige vliegtuigen gaat men het aantal vluchten opvoeren, vooral over ons, zijnde immers ‘de banen met de minste hinder’,
8. De Luchtruimherziening met herriegoten gaat gewoon door onder het mom van ‘minder hinder’, omdat de Wet Luchtvaart niet wordt aangepast, en dit gaat op termijn zorgen voor letterlijk continu vliegtuiggejank of -gedreun over deze vliegpaden,
9. Het nieuwe kabinet gaat dit allemaal maximaal ondersteunen.

Conclusie: We worden voor de zoveelste keer besodemieterd! Het komt mij over als een voorgekookt spelletje met Harbers als zogenaamde pleitbezorger voor verbetering, maar hoogstwaarschijnlijk ingeseind en ingepakt door de lobby van de sector.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de illegale Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

32000 nachtvluchten / jaar worden teruggebracht naar 27000 nachtvluchten / jaar.
De slaapgestoorden en dat zijn er vele, die in de nachten wakker worden gebulderd door het vliegverkeer van en naar Schiphol moeten met dit aantal blij zijn?
15,62% OP JAARBASIS?
Harbers, u bent een duivel in dienst van de sector!
En dan toch WEER een uitbreiding van het TOTALE AANTAL VLUCHTEN?
Ook overdag worden mensen ziek door de luchtvaartsector!
De rechter is heel duidelijk, Harbers, alleen u en de sector willen het maar niet begrijpen?
Er zijn blijkbaar nog steeds en meerdere akties nodig om de luchtvaartmaffia in dit corrupte landje tot staan te brengen.
Doen we dit niet, dan wordt het nog erger dan het nu al is en HET IS AL TE ERG!

Zie you in court!

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.