Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer vluchten op Schiphol? Dat kan alleen in de daluren

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1098 
|
 nos.nl (06-04-2017) 
hv_overig_1504.jpeg

Luchtvaartjournalist Klaas-Jan van Woerkom heeft het wel eens gezien. Incidenten en bijna-incidenten met kruisend vliegverkeer op Schiphol. "Zeker op drukke tijden en bij bepaalde windrichtingen. Dan zie je gewoon dat de luchtverkeersleiding echt duidelijke instructies moet geven. Een toestel dat wil starten moet dan wachten, omdat er nog een ander toestel kruislings voor hem langs wil landen. Nou, en dan hoop je natuurlijk wel dat de piloot netjes luistert naar de instructies van de luchtverkeersleiders."

Vandaag staat Van Woerkom te spotten langs de Polderbaan. Hij weet van de plannen van Schiphol om uit te breiden. "De enige manier waarop Schiphol nog kan uitbreiden is met extra vluchten in de daluren. Voorwaarde is dan wel dat het veiligheidsprobleem echt wordt aangepakt. De tijd van pleisters plakken is echt voorbij."

'Dan hoop je dat de piloot netjes de aanwijzingen opvolgt'
Het 1e deel van het interview hoort en ziet u hier.

Schiphol wil uitbreiden, maar de Onderzoeksraad voor Veiligheid vindt dat er eerst naar de veiligheid moet worden gekeken. De raad benadrukt dat het veiligheidsniveau hoog is op de luchthaven. Maar de grenzen van de veiligheid komen in zicht, concludeert de raad in een rapport. In dat rapport worden voorbeelden gegeven van een paar ernstige bijna-ongelukken op Schiphol.
Incidenten
In het rapport staat een bijna-botsing beschreven tussen een startende Boeing en een landende Airbus. Het laatste toestel moest een doorstart maken om een botsing te voorkomen.

In 2012 stak een tweemotorig vliegtuigje zonder toestemming een baan over na de landing, omdat de gezagvoerder bezig was de taxiroute te bestuderen.

Een sleepvoertuig van de luchthaven maakte vier jaar later eenzelfde fout, waardoor een vliegtuig een doorstart moest maken.
Luchtvaartjournalist en spotter Van Woerkom ziet vooral de ligging van de start- en landingsbanen als een probleem. De banen kruisen elkaar. En dat kan gevaarlijke situaties opleveren. "Londen Heathrow en Singapore hebben ze veel minder banen. En die liggen parallel aan elkaar. Die kruisen elkaar dus niet, waardoor ook het landende en startende verkeer elkaar niet tegenkomt."

Het 2e deel van het interview hoort en ziet u hier.



Bekijk bericht op "nos.nl (06-04-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Een toestel dat wil starten moet dan wachten, omdat er nog een ander toestel kruislings voor hem langs wil landen

Dit is vrijwel niet mogelijk met het huidige baangebruik en het moet echt een uitzonderlijk geval zijn geweest. Alleen bij starten op buitenveldert richting west in combinatie met landen op de zwanenburg baan kan dit probleem zich voordoen lijkt het als ik het banenstelsel bekijk. Ben eigelijk wel benieuwd naar dit specifieke geval,het is waarschijnlijk niet zo lang geleden gebeurt.

Geplaatst door Jos

Kan heel goed optreden bij landen op de Buitenveldertbaan vanuit oostelijke richting. En starten van de Aalsmeerbaan naar het Zuiden. Deze banen kruisen elkaar immers. Treedt niet op indien er 'verkort' gestart wordt van de Aalsmeerbaan . maar dit wordt niet altijd gedaan. Is sowieso een heel onwenselijke combinatie van banen. Bij verkort starten van de Aalsmeerbaan is er nog meer overlast voor omwonenden. Landen op de Aalsmeerbaan (vanuit het Zuiden) en gebruik van de Buitenvelderbaan lijkt mijn ook een gevaarlijke combinatie , indien een landend toestel de volledige Aalsmeerbaan gebruikt , dan wordt een actieve Buitenveldertbaan gekruist.

En zo zijn er nog meer gevaarlijke combinaties. Zo wordt er regelmatig geland op de Buitenveldertbaan en op de Zwanenburgbaan uit het Zuiden. Die banen staan haaks op elkaar en geven problemen bij doorstarts.

En wat doet de LVNL. Die komen met een schaameteloos PR-stuk. Geeft al aan dat ze de
problemen niet gaan oplossen.

https://nieuws.lvnl.nl/luchtverkeersleiding-aan-de-slag-met-aanbevelingen-ovv/