Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer vliegoverlast door baanonderhoud Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1544 
|
 parool.nl (08-03-2017) 
hvs_cargolux_DSC_2539.jpg

De Kaagbaan van Schiphol is vanaf eind volgende week gesloten voor groot baanonderhoud.

Door Herman Stil

Omdat de Kaagbaan de komende negen weken opnieuw wordt geasfalteerd, zullen er meer vliegtuigen over de stad opstijgen en landen. Ook boven Aalsmeer wordt het drukker.

Het gaat volgens Schiphol om regulier groot baanonderhoud. De Kaagbaan is na de Polderbaan de meestgebruikte start- en landingsbaan van Schiphol en één van de twee banen op de luchthaven waarvan de vliegroutes in zuidelijke richting voeren.

Omdat er gedurende de werkzaamheden bijna 30.000 vluchten elders moeten starten of landen, zullen de de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan de komende tijd veel vaker worden gebruikt. Hoe vaak hangt af van de weersomstandigheden.

Vliegroutes tijdens het onderhoud van de Kaagbaan. De groene lijnen zijn landend vliegverkeer, de blauwe lijnen startend vliegverkeer. In oranje de gebiedenwaar het meest werd geklaagd over geluidsoverlast.
Vliegroutes tijdens het onderhoud van de Kaagbaan. De groene lijnen zijn landend vliegverkeer, de blauwe lijnen startend vliegverkeer. In oranje de gebiedenwaar het meest werd geklaagd over geluidsoverlast. © Bezoekbas.nl
Volgens actiegroep BWA zal Aalsmeer het merendeel van die extra vluchten over zich heen krijgen: ruim 12.000. De Buitenveldertbaan, met routes over Zuidoost, Buitenveldert en Amstelveen, krijgt 4000 vluchten extra te verwerken. De actiegroep wil nu een schadeclaim indienen vanwege 'gederfd woongenot'.

Vorig jaar vonden vergelijkbare werkzaamheden plaats aan de Buitenveldertbaan, waardoor wekenlang minder over de stad gevlogen werd. Ook nam daardoor het vliegverkeer boven Aalsmeer tijdelijk af, maar groeide het aantal vliegtuigen ten noorden van Schiphol. Voor onderhoud geldt een ontheffing van de afspraken over baangebruik en vliegroutes.

Asfaltlaag

Naast het vervangen van de asfaltlaag van de 3500 meter lange Kaagbaan worden ook de verlichting, de bijbehorende kabels en de afvoergoten vervangen. Ook het gras naast de baan wordt opnieuw ingezaaid.

De werkzaamheden beginnen 18 maart en duren tot 24 mei, met mogelijk een week uitloop. Ook daarna zal de extra overlast niet helemaal zijn verdwenen omdat het nieuwe asfalt nog eens tien nachten achtereen moet worden geveegd om losse steentjes te verwijderen.

In het weekend van 8 en 9 april houdt Schiphol voor duizend omwonenden een open dag bij de baan.

Bekijk bericht op "parool.nl (08-03-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Och maar 30.000 vluchten. Is voor een goed doel toch, lekker via een omweg goedkoop overstappen op schiphol en goedkope gesubsidieerde vakantievluchten. Heel belangrijk voor de economie schijnt..

Geplaatst door J.W.Bauer uit Purmerend

Vandaag 20 maart 2017 was ik in Amsterdam bij het Hoofddorpplein. Hoewel ik daar wel enigszins gewend ben aan vliegtuiglawaai, was het deze keer wel heel extreem. Vanaf ca. 13.00 u kwamen de grote vliegtuigen zowat elke minuut over denderen, alsof ze door je woonkamer vlogen. Dit gaat na 22.30 nog steeds door. Velen, ook kinderen kunnen niet slapen door dit extreme lawaai dat maar door blijft gaan. En melden bij Bas? Onbereikbaar. Formulier invullen en hopen dat er iets mee gebeurd. Onderhoud? Windrichting? Onzin! Bewoners van Amsterdam zuid en speciaal Schinkel kunnen gewoon barsten. Een grof schandaal!!!!!! Voor de goede orde: Ik woon zelf in Purmerend, waar ik overigens ook frequent last heb van vliegtuiglawaai, maar de gezondheid van mijn dochter en kleinkinderen wordt bedreigd door het toenemend vliegtuiglawaai. En aan Bas heb je niks!

Geplaatst door Dirk uit Heiloo

BAS is duidelijk aan schiphol gerelateerd.
- Wanneer mensen zijn suf-gemeld en er mee stoppen omdat het zinloos is, zegt BAS gewoon dat het aantal meldingen is afgenomen en dat er ruimte is voor groei.
- neemt het aantal meldingen in een bepaald gebied toe dan benoemen ze de weersomstandigheden als "incidentele" reden. Is eenmalig dus ruimte voor groei.
- wordt je helemaal achterlijk van de kabaal boven je hoofd, iedere minuut, weken achter elkaar, en meld je dit aan BAS dan ben je een veelmelder. Tel je niet meer mee in de totalen, dus het aantal meldingen valt mee, dus er is ruimte voor groei.

BAS is er helemaal niet voor de mensen, ze zijn er om de cijfers mooi te maken voor schiphol. Als BAS er echt was geweest voor de gehinderden dan zou de echte overlast veel beter in beeld zijn gebracht. Ik meld de herrie niet meer, ik verhuis wel. Schijnbaar is het opgeven van je eigen leefomgeving nog de enige oplossing. Ik wordt er niet gelukkig van om alles achter te laten maar in de toenemende herrie blijven wonen maakt me nog ongelukkiger.

Geplaatst door Dick Daniëls uit Linschoten (bij Woerden, prov. Utrecht)

omdat het afgelopen donderdag (23 maart 2017) en vandaag (24 maart 2017)mooi weer was zat ik veel in de tuin en kan ik tot mijn ongenoegen opeens meegenieten van het lawaai van overvliegende vliegtuigen (parkeerbaan schiphol?). Ongeveer elke minuut een nieuwe vlucht!

Geplaatst door Dick Daniëls uit Linschoten (bij Woerden, prov. Utrecht)

Dacht dat ik ver genoeg van schiphol zat, maar dat blijkt niet het geval.

Geplaatst door Thijs uit thijsvanzwam@zonnet.nl

Herkenbaar Dick, in Heiloo gebeurt dat iedere zomer.
Volgens mij maakt het over een paar jaar niets meer uit ho ver je nog van schiphol af woont...

Geplaatst door Anoniem uit Sassenheim

Wij hebben normaal die hevige geluid/fijnstof overlast in de gemeente Teylingen, maar hebben nu tijdelijk rust vanwege onderhoud kaagbaan, normaal word ik 3 a 4 maal snachts wakker van vliegtuigherrie, en ook overdag kan je niet buiten zitten met mooi weer. Nu met tijdelijke stilte, en hoor ik eindelijk de vogels weer, helaas zal na het onderhoud de overlast weer hevig toenemen en dit 24u per dag, ik heb Nostalgie naar de tijd voor de kaagbaan werd gebouwd en zou graag willen dat die tijd terugkeerd, nu even rust en kan ik eindelijk de nacht doorslapen,straks weer stress, nachtrust verstoring, weet niet of ok dit volhou, denk dat ik binnen 10 jaar of hartproblemen of longproblemen or erger eraan overhoud...bedankt schiphol....betaal je straks ook mijn begravenis gezien jullie over lijken gaan