Meer ruimte voor Schiphol
Door Alexander Bakker en Yteke de Jong
Schiphol moet komende jaren de ruimte krijgen om te groeien, zolang de problemen rondom de overloopluchthaven Lelystad nog niet opgelost zijn. Dat zegt werkgeversvoorzitter Hans de Boer in een reactie op het besluit van het ministerie van Infrastructuur om Schiphol komende jaren op slot te gooien als het plafond van 500.000 vliegbewegingen is gehaald.
„ Zolang de kwestie rondom Lelystad niet geregeld is, moet er tijdelijk ruimte geboden worden op Schiphol voor nieuwe vluchten”, zegt De Boer.
Debacle
De ontwikkeling van Lelystad Airport, dat Schiphol zou moeten ontlasten is uitgelopen op een juridisch en maatschappelijk debacle. Er wordt rekening gehouden met vertraging van de opening per april 2019. Dit is al een jaar te laat dan oorspronkelijk de opzet was.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil geen uitzondering maken als Schiphol komend jaar het plafond van een 500.000 vliegbewegingen bereikt. Pas na 2020 is er weer groei mogelijk.
Uitzondering
Werkgeversorganisatie VNO-NCW en KLM willen een uitzondering, omdat een dichte luchthaven negatief kan uitwerken voor het vestigingsklimaat en de economische verbindingen van Nederland. „Ik kan me niet voorstellen dat er een slot op groei voor de komende drie jaar zou zijn terwijl de wereld voortraast”, reageert president-directeur Pieter Elbers van KLM.
Voor PVV-Kamerlid Graus is de maat vol. Hij luidt al langer de noodklok voor Schiphol en wil een debat. „Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen oude en het snelgroeiend aantal stillere en zuinigere vliegtuigen. Men stuurt alleen op aantallen.”
Geplaatst door Wim uit Castricum