Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer ruimte voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1357 
|
 telegraaf.nl - 22-12-2017 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-51-27.jpg

Door Alexander Bakker en Yteke de Jong

Schiphol moet komende jaren de ruimte krijgen om te groeien, zolang de problemen rondom de overloopluchthaven Lelystad nog niet opgelost zijn. Dat zegt werkgeversvoorzitter Hans de Boer in een reactie op het besluit van het ministerie van Infrastructuur om Schiphol komende jaren op slot te gooien als het plafond van 500.000 vliegbewegingen is gehaald.

„ Zolang de kwestie rondom Lelystad niet geregeld is, moet er tijdelijk ruimte geboden worden op Schiphol voor nieuwe vluchten”, zegt De Boer.

Debacle
De ontwikkeling van Lelystad Airport, dat Schiphol zou moeten ontlasten is uitgelopen op een juridisch en maatschappelijk debacle. Er wordt rekening gehouden met vertraging van de opening per april 2019. Dit is al een jaar te laat dan oorspronkelijk de opzet was.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil geen uitzondering maken als Schiphol komend jaar het plafond van een 500.000 vliegbewegingen bereikt. Pas na 2020 is er weer groei mogelijk.

Uitzondering
Werkgeversorganisatie VNO-NCW en KLM willen een uitzondering, omdat een dichte luchthaven negatief kan uitwerken voor het vestigingsklimaat en de economische verbindingen van Nederland. „Ik kan me niet voorstellen dat er een slot op groei voor de komende drie jaar zou zijn terwijl de wereld voortraast”, reageert president-directeur Pieter Elbers van KLM.

Voor PVV-Kamerlid Graus is de maat vol. Hij luidt al langer de noodklok voor Schiphol en wil een debat. „Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen oude en het snelgroeiend aantal stillere en zuinigere vliegtuigen. Men stuurt alleen op aantallen.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 22-12-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Ondanks de milieu afspraken in Parijs, de milieu afspraken nu en nog te maken en de afspraken in de ORS over Schiphol, zijn er erg veel engerds in Nederland op verantwoordelijke posities.

Geplaatst door Wim uit Castricum

Bovenstaande opmerking was nog niet compleet. Bijgaand.

Ondanks de milieu afspraken in Parijs, de milieu afspraken nu en nog te maken in Nederland en de afspraken in de ORS over Schiphol, zijn er erg veel engerds in Nederland op verantwoordelijke posities.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Wanneer halen ze de 'C' uit VNO-NCW?

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

@ALLEN:

Dr Hans Buurma schreef een reactie:

Dames en heren,
Werkgevervoorzitter Hans de Boer heeft een fijne Kerstboodschap voor de omwonenden van Schiphol: breid Schiphol tijdelijk uit zolang Lelystad niet operationeel is.
Dat daarvoor de waarschuwing “geen groei boven het plafond zonder uitvoering van alle aanbevelingen” van de Onderzoeksraad voor Veiligheid de la in moet: geen probleem.
Dat van alle passagiers op Schiphol slechts 20% als zakelijke passagier bijdraagt aan De Boer’s vestigingsklimaat: geen probleem.
Dat zo’n tijdelijke uitbreiding nooit meer teruggedraaid wordt: geen probleem.
Dat het preferente baangebruik dan volledig geschonden wordt: geen probleem.
Dat de prijsvechters alle extra ruimte claimen voor zinloze grijpstuivervluchten boven Europa: geen probleem.
Dat de extra luchtvaart een kolencentrale-effect heeft op de opwarming: geen probleem.
Als de luchtvaartsector niet zou kunnen groeien: ja hoor eens, dat kan natuurlijk niet.
Toch fijn, iemand met zo’n verantwoordelijkheidsgevoel voor een uitgesproken fossiele industrie!
Hans Buurma

Toevoegingen Griese: 1) dhr Graus wil 800.000 vluchten op Schiphol accomoderen: Ach , de man komt uit Venlo, of i.d. Een Amsterdammer Zou zeggen: Makkelijk lullen, Jij hebt er geen last van Maar Hans en Ingrid blijven ook graag gezond, En dat stomme herhalen van stillere vliegtuigen kennen we nu langzamerhand wel. De winst van stillere vliegtyigen hebben we nu wel gehad heer Graus, Dat leidt tot nog meer herrie,. 2)Mevr Yteke de Jong, journaliste Telegraaf, blijft erg graag goede vriendjes met het Bedrijfsleven, althans met de slechterikken daarvan. Een tweederangs journaliste, die ontslag kreeg bij Fin Dagblad,

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Hans de Boer heeft niet in de gaten dat de wereld aan het veranderen is. Gezien de impact van de groeiende luchtvaart op het klimaat en de leefomgeving van een steeds groter deel van Nederland, zou het veel verstandiger zijn om eens op de rem te trappen. Maar daar is moed voor nodig, en inzicht. Het is veel makkelijker om niet van de gebaande paden af te gaan, maar als je er dan achter komt dat het doodlopende wegen zijn, kost het veel meer tijd, geld en moeite om weer de juiste weg te vinden.
Een blijvende cap op het aantal vliegbewegingen biedt heel veel voordelen, ook voor Schiphol, ook voor de luchtvaartmaatschappijen, maar je moet ze wel durven benoemen.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

Juist omdat de wereld (klimaat) aan het veranderen is, moet er nieuw beleid komen dat erop gericht is (vermijdbare) fossiele mobiliteit tot het uiterste te beperken. Zoveel mogelijk zelf produceren van eerste levensbehoeften en de maakindustrie dichtbij houden. Niet op vakantie met het vliegtuig. Geen vakantievluchten naar Nederland faciliteren.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Heer Griese, Jaap en Frans, ja natuurlijk helemaal accoord. Maar... dit zijn de loopjongens van Verborgen Staat, de 1% die in dit land al decennia verborgen de dienst uitmaakt. En onder Balkellende en Rutte helemaal vrij spel hadden/hebben. Waar Rechts NL zijn vingers bij aflikt.
Natuurlijk gaan we binnenkort geruisloos door de 500k per jaar heen, eigenlijk zijn we dat al, dit jaar 512k. Graus hoeft niets te doen, nou ja een beetje grootbekken. Kennis van zaken heeft ie niet. Hoeft ook niet. Maar dat grootbekken deed ie ook al tegen zijn buurtgenoten waar ie woonde. Graus was een complete asociaal in zijn buurt en is nu nota bene een volksvertegenwoordiger! En een complete asociaal voor de kwaliteit van leven van burgers in dit land. Heeft Blonde Geert hem wel goed laten checken?
Zo schrijft de luchtvaart loopjongen Steven Verhagen vol overtuiging dat de bijl niet te snel in de luchtvaart moet. Zie NRC op 21 december 2017 j.l. Want vliegtuigen worden stiller, schoner, minder lawaaierig, dus we kunnen door. Er zijn maar liefst 370.000 banen afhankelijk van de luchtvaart in dit land. Lelystad moet open en Schiphol kan door....Tja, ruspjes nooit genoeg.
Ik ben bang dat onze gerechtvaardigde strijd doodloopt in de valkuilen, de ondermijning, de NSA achtige spionage van de machtige Verborgen Staat (sleepwetten!). Want in 2018 wordt het weer business as usual. Tot de Big Reset die er onherroepelijk aankomt. Maar toch prettige feestdagen!

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

@Klein Lichtpunt Michiel : De Nieuwe VVD minister C van Nieuwenhuizen wil tot eind 2020 de boel op slot houden . (Dus Volgens Aldersaccoord ! Schiphol, KLM zegden toe zich daaraan te zullen houden , maar Ja Beloften /afspraken , bij dit soort lieden : Garanties tot aan de deur.....Zeer onbetrouwbaar dus, (Cerfontaine, Eurlings, Schultz van Haegen, ..)

Het zal afhangen van onze gezamenlijke Onderwonenden Organisaties , en zij, die het serieus nemen met ons Klimaat , of er een standstill voor de Luchtvaart komt (Samenwerking Milieupartijen, Urgenda, MD , St N&M, Milieufederaties in heel Nederland, Bewonersplatforms/organisaties, , en onze inzet vóór de Gemeenteraadsverkiezingen !

Geplaatst door Bericht uit Beekbergen onder de vliegroute uit Beekbergen

Waren we ongelukkig toen we dertig jaar geleden zoveel minder vlogen?
Toen we nog onze eerste vakantie zonder ouders nog op Terschelling doorbrachten ipv Spanje of Curacao?
Waren we ongelukkig toen we nog vooral seizoensgroenten aten?

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Onze BV Nederland wordt geleid door CDA, VVD en VNO types die doorgaan tot het niet meer kan. Aan rechterzijde worden zij zelfs ingehaald door populaire alternatieven als FVD en PVV die zelfs nog liever wat extra gas geven. Zie het als een soort Trump invloeden in de lage landen.

Het is rustgevender om de hoop op te geven voor een normale weg terug. Die optie is namelijk vertrokken en dient zich ook niet meer aan.
De onafwendbare verandering zal komen en er keihard inhakken.
Timing daarvan is ondoenlijk en ook niet heel relevant.
Start met je erop voor te bereiden is het enige wat je nu kunt doen.