Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer reizigers van lucht naar spoor

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 213 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
CO2vtvshs.jpg

INTERVIEW Lector Suzanne Hiemstra door Yteke de Jong

De trein kan een alternatief worden voor vliegen naar Brussel, Parijs, Londen en Berlijn, als reizigers ontzorgd worden met tickets, bagage en omboeken als de reis misloopt. Dat levert meteen winst op, en is niet afhankelijk van de aanleg van nieuw spoor.

Bagage kun je van te voren met een koeriersbedrijf bij de reiziger ophalen



DELFT - Met de trein kan veel meer. Dat blijkt uit een studie van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft. Vanuit Brussel, Londen, Düsseldorf en Berlijn vliegen passagiers vaak met KLM naar Schiphol, om vervolgens over te stappen op intercontinentale vluchten van de luchtvaartmaatschappij.

Er valt meteen winst te halen uit simplificatie en optimalisatie van de aansluiting van trein op het vliegtuig, zegt lector Suzanne Hiemstra, die het onderzoek van Rosa Hendrikx bij de TU Delft begeleidde. „Er is niet per se meteen nieuw spoor nodig om meer luchtreizigers de trein in te lokken. Met één boekingssysteem, betere afstemming, samenwerking en service kan al veel bereikt worden.”

Deze gestroomlijnder reis kan leiden tot de aanvoer van vier miljoen luchtreizigers per trein naar Schiphol, waar dat pre-corona 380.000 waren. KLM en de Thalys, die naar Brussel en Parijs rijdt, werken al samen, maar er is nog geen sluitende oplossing voor bijvoorbeeld de bagage.

„Idealiter kan de reiziger de bagage net als bij een vlucht bij aanvang van de reis op het treinstation inchecken en laten doorlabelen naar de eindbestemming. Dit is nu nog niet het geval, op Schiphol moet de overstappende treinreiziger de normale incheckprocedure doorlopen”, zegt de woordvoerder van KLM.

De aantrekkelijkheid van trein- en luchtreizen kan verder vergroot worden door lucht-trein-reizigers voorrang te geven bij inchecken en bagagecontrole. „De bagage is nu een moeilijk punt. De spoorbedrijven moeten ook ruimte maken voor de koffers in de trein, dat gaat ten koste van betalende passagiers”, stelt Hiemstra, die voor het ’bagageprobleem’ al wel een alternatief heeft. De koffer zou een dag van te voren met een koeriersbedrijf bij de reiziger thuis kunnen worden opgehaald, en staat klaar in het hotel als de reiziger aankomt.

Vanuit de linkse politieke partijen en de Europese Commissie wordt voortdurend gehamerd op het vervangen van vluchten op afstanden van minder dan 500 kilometer door spoor. In de ambitieuze plannen van de Green Deal, die onlangs door eurocommissaris Timmermans werden gepresenteerd, zitten echter geen concrete plannen om het spoor te verbeteren of nieuw spoor aan te leggen.

„Dat is jammer, maar er valt al veel winst te halen met een verbeterde dienstverlening, dat kost minder geld, het is ook minder milieubelastend dan nieuw spoor aan te leggen. Het is daarbij wel noodzakelijk dat er internationaal wordt samengewerkt en er afspraken komen op Europees niveau”, zegt Hiemstra. Ook KLM ziet een rol voor de EU.

Ook moet de dienstregeling van het spoor worden aangepast. Zo stopt de internationale trein naar Frankfurt of Berlijn niet op Schiphol, maar op Amsterdam Centraal. „De stops van de internationale trein moet je bij elkaar brengen op Schiphol, als je de korte vluchten wilt vervangen door de trein.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum


Geplaatst door Jos uit Amsterdam

Zou liever zien dat die reizigers uit London, Dusseldorf en Berlijn vliegen vanuit hun eigen land en niet via Schiphol. De KLM lokt deze reizigers met dumpprijzen (goedkoper dan voor passagiers vanaf Schiphol en een gratis overstapticket) om niet direct te vliegen maar te reizen via een overstap op Schiphol. Ook met trein een bizarre constructie. En dan zou de Nederlandse belastingbetaler ook nog eens miljarden moeten dokken om van Schiphol een trein Hub te maken. Goedkoper en beter om de Nederlandse steden met de trein te verbinden met het buitenland. Dit voor reizigers van en naar Nederland, niet voor overstappers .