Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer overlast Schiphol, maar wel veiliger

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 59 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 04-12-2018 
Niet_instappen.JPG

Door Frans van den Berg

Rond Schiphol zijn de laatste jaren steeds meer woningen gebouwd, terwijl ook het aantal vluchten is toegenomen. Logisch dat de overlast is toegenomen. Toch is het veiliger geworden.

Dat laatste toonde het bureau to70 dinsdagavond tijdens een bijeenkomst van deskundigen en belangstellenden in Hoofddorp. Natuurlijk staan bij iedereen de ongelukken van El Al in de Bijlmer en Turkish Airlines voor de Polderbaan nog voor ogen, maar toch is de kans op ongelukken de laatste jaren fors afgenomen. De vliegtuigen worden steeds veiliger. „En als het dan misgaat, is dat volgens de statistieken vooral bij de landing en dan meestal binnen 250 meter vanaf de baan.”

Toch is het gevoel van veel aanwezigen anders. Daarbij werd gewezen op publicaties over bijna ongevallen, het gevaar van botsingen met ganzen en drones. „Maar dat zijn geen ongevallen. Die proberen we juist te voorkomen”, benadrukte Michiel van Dorst, directeur van de luchtverkeersleiding. „Ik dan ook trots op de cultuur in Nederland waarbij ieder voorval wordt gemeld door luchtverkeersleiders en piloten. Dat zijn er honderden per jaar, maar daarmee kunnen we het nog veiliger maken.”

Binnen de gevarenzones mogen geen woningen worden gebouwd, maar daarbuiten is dat volop het geval. Hans van der Reijden van onderzoeksbureau Rigo benadrukte dat Schiphol in enkele tientallen jaren omgeven is geraakt door woningen en dat er nog veel bijkomen. „Alleen al rond Amsterdam is behoefte aan 276.020 woningen tot 2035, waarvan 109.220 in Amsterdam. Dat is een toename met 25 procent. Er worden steeds meer concrete bouwplannen ingediend, ook binnen de geluidscontouren.”

Woningprijs
Wat is het gevolg van die woningbouw en groeiende luchtvaart? Een effect op de prijzen van woningen ziet de onderzoeker nauwelijks. „De prijs hangt uiteraard van meer zaken op de locatie af en de schaarste op de woningmarkt. Je kan wel kijken naar de leefbaarheidsmonitor. Dan zie je Zwanenburg. Daar is veel overlast van vliegtuigen, maar de bewoners oordelen positief over hun woonomgeving. In Amsterdam-West is de overlast ook groot en daar zie je in bepaalde wijken een negatief oordeel. Dat heeft dan meer met zaken in die wijken te maken. De prijs wordt dus niet zozeer door geluidsoverlast bepaald en anders is dat slechts enkele procenten. In België bij Zaventem zie je wel een daling van de huizenprijzen.”

Een Leidse makelaar was het daar niet mee eens. „De toestellen komen lager over. Deze zomer merkte ik dat voor het eerst bij klanten. Toen ik in de tuinen in Oegstgeest en Warmond stond, zag je kopers schrikken van de herrie. Het toegenomen vliegverkeer gaat zeker invloed krijgen op de prijs van de huizen”, stelde ze.

Toename
Over de overlast voor bewoners werden de deskundigen het niets eens, behalve dan dat die is toegenomen. Wim Blom van het Planbureau voor de Leefomgeving stelde dat het aantal ernstig gehinderden sinds 2004 met vijftig procent is toegenomen. Dat is voor 30 procent gekomen doordat er meer wordt gevlogen en 20 procent doordat er meer woningen zijn gebouwd binnen de geluidscontouren.

Andere onderzoeksrapporten komen met cijfers aanzetten die uiteen lopen van 138.000 tot 445.000 gehinderden, afhankelijk van de definitie van overlast. Het grote probleem is dat bij geluidsberekeningen het geluid wordt uitgesmeerd over de hele dag en het hele jaar. Het is een gemiddelde. „Ik wordt niet wakker van een gemiddelde, maar wanneer Schiphol weer los gaat”, reageerde een bewoner van Alkmaar-Noord. „En onze wijk valt zelfs buiten iedere geluidsgrens.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 04-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Zoek de fout:
Meer (ultra) fijnstof = gezonder
Meer vluchten in de nacht = goed voor de nachtrust = gezonder
Meer CO2 = is beter voor het klimaat
Meer vliegtuigen = minder herrie
Meer vliegtuig bewegingen = veiliger

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.