Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer overlast bij minder vliegtuigen? Dat is de vrees van omwonenden Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 536 
|
 NHD 
gh_vliegtuig_030918_1902GN_Imgp2385.jpg

Op zich zijn ze hartstikke blij met de voorgenomen krimp van Schiphol naar maximaal 440.000 vluchten per jaar. Maar toch zijn vier bewonersgroepen in de omgeving van Schiphol er niet gerust op. Ze zeggen dat ze straks nog meer in de herrie zitten dan nu het geval is.

„Het maatregelenpakket van minister Harbers belooft voor ons weinig goeds. In ieder geval zal voor ons van minder overkomende vliegtuigen geen sprake zijn. Nee, in tegendeel. Het wordt juist erger. Ondanks de beoogde krimp”, schrijven Stichting Omgeving Zonder Vlieghinder voor de regio Rijn- en Bollenstreek, Platform Vlieghinder Kennemerland, Werkgroep Geluidshinder Kaag en Braassem en SOS Zaanstreek. Ze vertegenwoordigen bewoners die in het verlengde van de Kaagbaan en de Polderbaan wonen, de zogeheten geluidpreferente banen.
Balanced Aproach procedure

De vier organisaties schreven hun ’zienswijze’ aan minister Harbers vanwege de Balanced Aproach procedure die momenteel voor het krimpplan voor Schiphol wordt gevoerd. Zo’n procedure moet worden doorlopen wanneer een EU-lidstaat een geluid gerelateerde exploitatiebeperking wil doorvoeren op een luchthaven met meer dan 50.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Tot en met donderdag 15 juni hebben mensen nog de tijd om hun visie op het plan in te leveren, onder andere via een internetconsultatie.

De bewonersorganisaties leggen in duidelijke taal uit wat er aan de hand is: „De minister wil de krimp per se combineren met wat in jargon ’een striktere handhaving van het preferentieel baangebruik’ wordt genoemd. In begrijpelijke taal: Krimp kan alleen door zoveel mogelijk vluchten over de Kaagbaan en de Polderbaan te laten vliegen. Dit, omdat als over die banen wordt gevlogen, daar volgens de minister het minste aantal mensen wonen die hinder van zouden ondervinden. De overige banen (Zwanenburgbaan, Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan) zullen dan minder intensief worden gebruikt.”

Ze willen dat krimp ten goed komt aan alle mensen die in de omgeving van Schiphol wonen, ook de inwoners van de regio’s Leiden- Bollenstreek (een gebied dat loopt van Kaag en Braassem via Leiden tot aan Lisse) en Kennemerland (het gebied tussen Castricum en Assendelft).

„Het kan niet de bedoeling zijn dat als de krimp er komt dit qua overlast voor onze regio zo verkeerd zal gaan uitpakken”, stellen ze. „Temeer omdat uit eigen onderzoek blijkt dat niet minder - zoals de minister zegt - maar juist meer mensen onder de banen Kaag- en Polderbaan (de ’geluidpreferente’ banen) wonen dan onder de andere banen (die dus niet-’geluidpreferent’ zijn). Dagelijks komen in onze regio’s, waar ruim 540.000 mensen wonen, ook nog eens vele honderden vliegtuigen stukken lager over dan noodzakelijk. Het is onaanvaardbaar dat de positieve effecten van de voorgestane krimp, zoals minder lawaai en minder uitstoot, niet ten goede zullen gaan komen aan ons.’’

’Onze gezondheid’


Een half miljoen mensen - zeggen de vier bewonersorganisaties - lopen door vlieglawaai risico op gezondheidsschade. ,,Doet onze gezondheid er minder toe dan die van de mensen die dichter bij Schiphol wonen, in bijvoorbeeld de Amsterdamse regio? Moeten wij blootgesteld worden aan meer gezondheidsrisico’s dan zij die niet de pech hebben onder een primaire baan te wonen. Wij willen dat krimp ten goede komt aan alle burgers.’’

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De constatering dat de hinder gaat toenemen onder de Polderbaan en de Kaagbaan is volkomen juist. Dit is mogelijk door de geluidsmaten Lden en Lnight, die met iets lagere piekwaarde in geluid per passage het aantal ervan enorm kan laten toenemen. In feite was de hele Polderbaan al een uitwas van dit principe. Op een slinkse manier is zodoende een heel nieuw en groot gebied in de herrie gezet aanvankelijk ten gunste van omwonenden dichterij Schiphol, die later ook weer meer lawaai kregen door de idiote groei van het luchtverkeer.

Gaat dit nu stoppen? Welnee, met hoogfrequente vaste routes gebaseerd op satellietnavigatie i.p.v. op de radar wil men hier nog een schep bovenop doen. Dit staat allemaal in de Luchtruimherziening en in de ‘minderhinder’ plannen van I&W, kijkt u maar op het internet. Dit betekent niets anders dan het scheppen van een klasse tweederangsburgers die ‘voor de economie’ mogen worden opgeofferd onder ‘herriegoten’. De vergelijking met Groningers belast met gaswinning en toeslagenouders betecht van fraude is dan ook terecht. Dit mag uiteraard niet doorgaan!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

De geluidshinder is reeds toegenomen. Dat is objectief vast te stellen. In 2018, het topjaar voor de luchtvaart, vlogen er bij wind uit noordelijke richtingen typisch zo'n 150 vliegtuigen laag over Oegstgeest. Op dit moment zijn het er ongeveer 225, een toename van 50%, door meer stringent sturen op preferent baangebruik na implementatie van nieuwe technologie (Next Gen). De kwaliteit van de leefomgeving, zuid van de Kaagbaan, stond al enorm onder druk, en is verder verslechterd. Deze druk van het luchtverkeer op de kwaliteit van de leefomgeving van Oegstgeest en omgeving werd mij recent bevestigd door de GGD Hollands midden die dat ook aan geeft naar de gemeenten en in diverse zienswijzes.