Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer onderzoek nodig naar ultrafijn stof Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 701 
|
 rijksoverheid.nl 
wp_politiek_3707.JPG


Nieuwsbericht

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu geeft opdracht aan het RIVM om onderzoek te doen naar ultrafijn stof door luchtverkeer. In een brief aan de Tweede Kamer schrijft de staatssecretaris dat ze snel helderheid wil bieden of ultrafijn stof mogelijk een risico vormt voor de gezondheid voor omwonenden van Schiphol. Aanleiding zijn metingen rondom de luchthaven vorig jaar waarbij verhoogde concentraties zijn gemeten. Wetenschappelijk onderzoek heeft niet eerder aangetoond dat er gevaren zijn, maar om daar meer helderheid over te krijgen is aanvullend onderzoek nodig.

Op meerdere luchthavens in de wereld zijn in afgelopen jaren metingen gedaan en concentraties ultrafijn stof aangetroffen. Er zijn echter geen gezondheidskundige studies bekend die mogelijke effecten voor de volksgezondheid beschrijven. Omdat ultrafijn stof uitgestoten door vliegtuigmotoren zeer specifiek is, is het lastig vergelijken met stoffen waarvan wel vaststaat dat ze schadelijk kunnen zijn voor mensen.

Eerder had de staatssecretaris al aangegeven aan de Tweede Kamer dat er meer onderzoek nodig is. Het RIVM gaat nu de bestaande kennis over ultrafijn stof inventariseren en specifiek onderzoek uitvoeren naar de concentraties rondom Schiphol. Voor de zomer worden de eerste resultaten gepresenteerd. Op basis daarvan wordt dan gekeken of deze voldoende inzicht geven of dat er meer onderzoek nodig is.

Documenten en publicaties
Kamerbrief over onderzoek ultrafijn stof rondom Schiphol.
Staatssecretaris Mansveld (IenM) schrijft aan de Tweede Kamer over het onderzoek naar ultrafijn stof in de omgeving van Schiphol ...Lees hier meer...

Bekijk bericht op "rijksoverheid.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jan Griese

Het is te hopen, dat het onderzoek voldoende onafhankelijk plaats vindt. Vroegere Gezondheidsonderzoeks-resultaten werden vaak gepubliceerd, nadat inmiddels al belangrijke (GROEI) beleidsbesluiten waren gepasseerd. Hopelijk wordt hier rekening mee gehouden

Geplaatst door gerard

Hoe het zal gaan?
Er worden meetpunten opgetuigd, het publiek wordt 'geïnformeerd' en als het er op aan komt bijt het publiek in het ultrafijnstof en groeit Schiphol gewoon door. Ook nu weer wil men mega-investeren op deze verkeerde plek. Geen boekhouder die toestaat dat zo'n mega-investering om zo'n paar pietluttige stofdeeltjes moet worden afgeschreven. Het is misschien al te laat, Schiphol investeerde al heel veel, dus de weg terug lijkt er al niet meer te zijn, maar ooit zal die weg terug toch doorlopen moeten worden. De almaar uitdijende vlek Schiphol knelt steeds meer op allerlei fronten, een kind kan zien dat er ooit zal vastlopen. Wanneer? dat is de vraag, de meeste huidige onderwonenden zullen dat niet meer meemaken want eerst moet Schiphol de huidige en nog geplande investeringen terugverdienen.

Geplaatst door Jan Griese

Tja, Gerard, Je hebt helaas waarschijnlijk helemaal gelijk. Het begon al jaren geleden, . Salami tactiek zei oud KLM topman Bouw al jaren geleden . Dat zouden we niet moeten willen was zijn mening. Dit NNHS stelsel of :Vliegen Volgens Afspraak doopte men in de Bijlmer al als: Vogelvrij Voor Altijd. Dr Menno Huijs promoveerde er op: "20 jaarmanipulaties in het Schipholdossier"'. Ende Eerste Kamer schref in2004 : Je hoeft geen Nostradamus te zijn, om te zien dat dit een keer fout gaat , en verweet het Kabinet: Geen Toekomst visie..........

Geplaatst door Wim