Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer klachten over vliegroutes Schiphol, ook uit Hilversum

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2741 
|
 gooieneemlander.nl 
tb_vliegtuig-90ZAH-2.jpg

Acht procent meer mensen hebben het afgelopen jaar een klacht ingediend over Schiphol. Samen dienden zij 215.621 klachten in: een stijging van dertig procent. Met name de Polderbaan en Aalsmeerbaan leverden meer overlast op voor omwonenden.Dat blijkt uit de jaaroverzichten (hier) die het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol per baancluster heeft opgesteld. Een echt jaaroverzicht verschijnt pas volgende maand, maar het aantal klachten is al bekend.

De cijfers betreffen het gebruiksjaar, dat tot 1 november liep. In twaalf maanden werden 492.657 starts- en landingen verwerkt en dat is 6,5 procent meer dan een jaar eerder.

De stijging van het aantal klagers tot 5.946 ligt procentueel iets hoger. Dat komt vooral omdat de Polderbaan veertien procent meer klagers opleverde. De wind stond vaker uit zuidelijke richting met als gevolg meer landingen dan normaal.
Meer toestellen over de IJmond leverde meer klagers op. Maar ook het verleggen van de nachtroute (niet meer over Hoorn) zorgde er voor dat meer bewoners uit Bergen, Heiloo, Egmond-Binnen en Castricum via de site een klacht indienden. Heiloo staat met 180 melders aan kop bij de Polderbaan.
De Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn meer gebruikt voor starts. Bij de Kaagbaan leverde dat tien procent meer klachten op, vooral uit plaatsen als Oegstgeest en Rijsenhout.

Zwanenburgbaan
De toename van het aantal melders uit Spaarndam en Santpoort-Noord is te verklaren door meer gebruik van de Zwanenburgbaan voor startend vliegverkeer, waarbij na de start meteen een bocht naar het westen wordt gemaakt. De Zwanenburgbaan is goed voor 787 klagers, vooral uit Badhoevedorp, Amsterdam en Landsmeer wanneer de vliegtuigen opstijgen.
De Zwanenburgbaan is net als de Aalsmeerbaan vaker ingezet om de groei op Schiphol op te vangen. De Kaagbaan en Polderbaan hebben een maximale capaciteit per uur, zodat de extra vluchten op die andere banen worden afgehandeld.
Steeds vaker werden in de piekuren vier banen tegelijkertijd ingezet voor de starts en landingen. Maar dat betekent wel minder rustperiodes in de dorpen onder die routes en dat leidde tot een kwart meer klachten.

Hilversum
Ook verder van de luchthaven wordt vaker geklaagd, zoals uit plaatsen als Nieuwkoop, Hilversum, Uithoorn en zelfs Zwolle en Arnhem. Alleen onder de Buitenveldertbaan was de overlast minder, maar dat kwam vooral omdat deze baan langdurig buiten gebruik was voor groot onderhoud.
Toen is wel vaker de korte Oostbaan ingezet voor landingen en dat werd niet in dank afgenomen door bewoners van Amsterdam Oud-Zuid.
Voor verschillende bewonersgroepen zijn de cijfers reden om voorlopig geen extra vluchten op Schiphol toe te staan. De luchtvaartsector meent dat dat met stillere vliegtuigen wel moet kunnen. Komend voorjaar moeten daarover knopen worden doorgehakt.

Bekijk bericht op "gooieneemlander.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Thijs uit Heiloo

"Voor verschillende bewonersgroepen zijn de cijfers reden om voorlopig geen extra vluchten op Schiphol toe te staan. "

minder vluchten, dat willen we in Heiloo. Als het doorgaat zoals nu dan is hier blijven wonen voor velen geen optie.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Waarom zie ik nergens hoeveel klachten er waren over «verstoorde nachtrust»? Het aantal meldingen over onder het kopje «nachtvluchten» zegt me niets, aangezien Schiphol de periode vanaf ongeveer vijf uur al ‘vroege ochtend’ pleegt te noemen. En op dat moment slaapt iedereen toevallig nog wel.
En dan ben ik vooral benieuwd naar het aantal meldingen, het aantal melders interesseert me minder. Want dat je een keer wakker wordt, omdat er zo’n pretvlucht komt overgieren is zwaar kut, maar daar valt nog mee te leven. Tien keer is echter al een heel ander verhaal en dat mensen ontelbare malen per jaar op die manier uit hun slaap worden gehaald is onaanvaardbaar.

Geplaatst door annoniem uit Heiloo

En het overzicht toont nog een vertekend beeld ook. Hoeveel mensen, die dagelijks hinder ondervinden, zijn het melden bij BAS al zat en stoppen met melden omdat ze toch geen verbetering maar juist verslechtering zien.

BAS is een leuk zoethoudertje. Door ieder kwartaal een rapportage op te stellen waarin ze elke toename van hinder wel weer weten te verklaren met baanonderhoud of windrichting, houden ze de melders ook lekker bezig en wekken ze de indruk dat ze je serieus nemen. Maar heeft het aantal meldingen enige invloed op het gebruik van vliegroutes? welnee, doen ze helemaal niets mee bij de LVNL.

Geplaatst door anoniem

Ja,je zou inderdaad een afname van het aantal klachten verwachten onder normale omstandigheden. men went immers aan het lawaai (Aldus Schiphol) en men wordt het klagen moe. Dat er dan toch meer klachten zijn,ondanks het bovenstaande en ondanks de enorme geluidswinst die Schiphol heft geboekt geeft dan toch wel te denken. Waar komen die klachten vandaan,het zou eigelijk niet mogelijk moeten zijn.

Geplaatst door anoniem

Ik denk wel dat het aantal melders een stuk belangrijker is dan het aantal klachten,zeker voor de politieke besluitvorming. Met veel meldingen wordt je al snel weggezet als veelmelder,makkelijk om die in een hokje te stoppen "die mensen zijn beroeps klagers en hebben werkelijk overal last van,daar hoeven we niet zoveel aandacht aan te besteden" Ik zie liever 100 mensen met 1 klacht dan een person met 100 klachten. Die 100 mensen gaan veel meer invloed hebben denk ik. Ik zou dan ook zeggen,spoor uw buurman/vrouw aan om ook eens een klacht in te dienen,dat levert veel meer op dan zelf nog een klacht indienen.

Overigens klopt het wel wat Schiphol zegt,men wordt het klagen gewoon moe. Zelf heb ik dit jaar nog geen klacht ingediend,het veranderd helemaal niks en weer bas aan de lijn met een triest verhaal van mij,op een gegeven moment ben je dat ook gezoon zat.