Meer klachten over vliegroutes Schiphol, ook uit Hilversum

Acht procent meer mensen hebben het afgelopen jaar een klacht ingediend over Schiphol. Samen dienden zij 215.621 klachten in: een stijging van dertig procent. Met name de Polderbaan en Aalsmeerbaan leverden meer overlast op voor omwonenden.Dat blijkt uit de jaaroverzichten (hier) die het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol per baancluster heeft opgesteld. Een echt jaaroverzicht verschijnt pas volgende maand, maar het aantal klachten is al bekend.
De cijfers betreffen het gebruiksjaar, dat tot 1 november liep. In twaalf maanden werden 492.657 starts- en landingen verwerkt en dat is 6,5 procent meer dan een jaar eerder.
De stijging van het aantal klagers tot 5.946 ligt procentueel iets hoger. Dat komt vooral omdat de Polderbaan veertien procent meer klagers opleverde. De wind stond vaker uit zuidelijke richting met als gevolg meer landingen dan normaal.
Meer toestellen over de IJmond leverde meer klagers op. Maar ook het verleggen van de nachtroute (niet meer over Hoorn) zorgde er voor dat meer bewoners uit Bergen, Heiloo, Egmond-Binnen en Castricum via de site een klacht indienden. Heiloo staat met 180 melders aan kop bij de Polderbaan.
De Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn meer gebruikt voor starts. Bij de Kaagbaan leverde dat tien procent meer klachten op, vooral uit plaatsen als Oegstgeest en Rijsenhout.
Zwanenburgbaan
De toename van het aantal melders uit Spaarndam en Santpoort-Noord is te verklaren door meer gebruik van de Zwanenburgbaan voor startend vliegverkeer, waarbij na de start meteen een bocht naar het westen wordt gemaakt. De Zwanenburgbaan is goed voor 787 klagers, vooral uit Badhoevedorp, Amsterdam en Landsmeer wanneer de vliegtuigen opstijgen.
De Zwanenburgbaan is net als de Aalsmeerbaan vaker ingezet om de groei op Schiphol op te vangen. De Kaagbaan en Polderbaan hebben een maximale capaciteit per uur, zodat de extra vluchten op die andere banen worden afgehandeld.
Steeds vaker werden in de piekuren vier banen tegelijkertijd ingezet voor de starts en landingen. Maar dat betekent wel minder rustperiodes in de dorpen onder die routes en dat leidde tot een kwart meer klachten.
Hilversum
Ook verder van de luchthaven wordt vaker geklaagd, zoals uit plaatsen als Nieuwkoop, Hilversum, Uithoorn en zelfs Zwolle en Arnhem. Alleen onder de Buitenveldertbaan was de overlast minder, maar dat kwam vooral omdat deze baan langdurig buiten gebruik was voor groot onderhoud.
Toen is wel vaker de korte Oostbaan ingezet voor landingen en dat werd niet in dank afgenomen door bewoners van Amsterdam Oud-Zuid.
Voor verschillende bewonersgroepen zijn de cijfers reden om voorlopig geen extra vluchten op Schiphol toe te staan. De luchtvaartsector meent dat dat met stillere vliegtuigen wel moet kunnen. Komend voorjaar moeten daarover knopen worden doorgehakt.
Geplaatst door Thijs uit Heiloo
minder vluchten, dat willen we in Heiloo. Als het doorgaat zoals nu dan is hier blijven wonen voor velen geen optie.