Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer klachten over vliegroutes Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 3062 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Acht procent meer mensen hebben het afgelopen jaar een klacht ingediend over Schiphol. Samen dienden zij 215.621 klachten in: een stijging van dertig procent. Met name de Polderbaan en Aalsmeerbaan leverden meer overlast op voor omwonenden.

Dat blijkt uit de jaaroverzichten ( hier) die het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol per baancluster heeft opgesteld. Een echt jaaroverzicht verschijnt pas volgende maand, maar het aantal klachten is al bekend.

De cijfers betreffen het gebruiksjaar, dat tot 1 november liep. In twaalf maanden werden 492.657 starts- en landingen verwerkt en dat is 6,5 procent meer dan een jaar eerder.

De stijging van het aantal klagers tot 5.946 ligt procentueel iets hoger. Dat komt vooral omdat de Polderbaan veertien procent meer klagers opleverde. De wind stond vaker uit zuidelijke richting met als gevolg meer landingen dan normaal. Meer toestellen over de IJmond leverde meer klagers op.

Maar ook het verleggen van de nachtroute (niet meer over Hoorn) zorgde er voor dat meer bewoners uit Bergen, Heiloo, Egmond-Binnen en Castricum via de site een klacht indienden. Heiloo staat met 180 melders aan kop bij de Polderbaan.

De Kaagbaan, Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan zijn meer gebruikt voor starts. Bij de Kaagbaan leverde dat tien procent meer klachten op, vooral uit plaatsen als Oegstgeest en Rijsenhout.

Zwanenburgbaan

De toename van het aantal melders uit Spaarndam en Santpoort-Noord is te verklaren door meer gebruik van de Zwanenburgbaan voor startend vliegverkeer, waarbij na de start meteen een bocht naar het westen wordt gemaakt. De Zwanenburgbaan is goed voor 787 klagers, vooral uit Badhoevedorp, Amsterdam en Landsmeer wanneer de vliegtuigen opstijgen.

De Zwanenburgbaan is net als de Aalsmeerbaan vaker ingezet om de groei op Schiphol op te vangen. De Kaagbaan en Polderbaan hebben een maximale capaciteit per uur, zodat de extra vluchten op die andere banen worden afgehandeld. Steeds vaker werden in de piekuren vier banen tegelijkertijd ingezet voor de starts en landingen. Maar dat betekent wel minder rustperiodes in de dorpen onder die routes en dat leidde tot een kwart meer klachten.

Ook verder van de luchthaven wordt vaker geklaagd, zoals uit plaatsen als Nieuwkoop, Hilversum, Uithoorn en zelfs Zwolle en Arnhem. Alleen onder de Buitenveldertbaan was de overlast minder, maar dat kwam vooral omdat deze baan langdurig buiten gebruik was voor groot onderhoud. Toen is wel vaker de korte Oostbaan ingezet voor landingen en dat werd niet in dank afgenomen door bewoners van Amsterdam Oud-Zuid.

Voor verschillende bewonersgroepen zijn de cijfers reden om voorlopig geen extra vluchten op Schiphol toe te staan. De luchtvaartsector meent dat dat met stillere vliegtuigen wel moet kunnen. Komend voorjaar moeten daarover knopen worden doorgehakt.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Meer klachten en toch geluidswinst,het blijft knap hoe Schiphol dit voor elkaar weet te krijgen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

* De luchtvaartsector meent dat dat met stillere vliegtuigen wel moet kunnen. *

Natuurlijk is dit zo. Het is geen leugen. Maar............... vliegtuigen zijn de laatste decennia nauwelijks stiller geworden, wel zuiniger.
En per wanneer zijn vliegtuigen dan stiller? Over 30 jaar? Over 40 jaar?
Bovendien maakt de toename van al die vliegbewegingen de gemaakte (denkbeeldige) geluidsvermindering, weer ongedaan. Er is immers een maximum aan dat wat een mens (of dier) kan verdragen.

Zolang vliegtuigen nog steeds tussen de 75 en meer dB(A) aan geluid produceren, enkel al tijdens het overvliegen op een krappe 600 meter hoogte, richting Schiphol, hebben ze wat mij betreft, geen recht van spreken om zo exorbitant veel te eisen van de omwonenden.

Geplaatst door F.A. Smit uit Akersloot

Door de voorstanders van uitbreiding wordt er inderdaad alleen maar geschermd met het feit dat vliegtuigen steeds stiller worden en daardoor minder overlast zouden bezorgen. Dit is natuurlijk een dooddoener. Zelfs als een nieuwer vliegtuig iets stiller wordt/is, maakt hij nog zoveel herrie dat er sprake is van behoorlijke overlast en niet te vergeten, nog steeds fijnstof produceert. Hadden we vorige week niet al een waarschuwing over fijnstof-concentratie in de lucht???

Waar de voorstanders niet over spreken, is over HET AANTAL MENSEN dat last heeft van de geluidsoverlast.

Om aan de grote behoefte te kunnen voldoen, gaat alleen al de gemeente Castricum in de komende 10 jaar een 1000-tal woningen bijbouwen. Dit betekent in de praktijk dat er zo'n 3000 mensen bijkomen die overlast gaan ondervinden.

Op een bijeenkomst over Schiphol vertelde een gedeputeerde van de Provincie dat er de komende jaren heel veel bijgebouwd zal moeten worden in Noord-Holland. Dit betekent dus wederom heel veel meer mensen die overlast zullen gaan ondervinden.

Conclusie: Het aantal vliegbewegingen is nu al te veel (zie alle klachten) en mag nu niet en nooit niet nog meer worden!!!! Stem in maart dan ook op een partij die tegen uitbreiding is!!!!