meer incidenten in luchtruim
Het aantal gemelde veiligheidsincidenten in het Nederlandse luchtruim is vorig jaar toegenomen, blijkt uit het jaarverslag van de Luchtverkeersleiding.
Vijf keer was er een risicovolle situatie: vier keer op Schiphol en één keer in het luchtruim van Beek. Zo begon een vliegtuig te vroeg met de start en er waren vliegtuigen die te dicht bij elkaar in de buurt kwamen.
Het aantal potentieel gevaarlijke situaties verdubbelde tot ruim 700. Daarbij ging het bijvoorbeeld om vliegtuigen die iets te ver doortaxiën voor de start.
Nieuwe wetgeving
Volgens de luchtverkeersleiding heeft de stijging vooral te maken met nieuwe wetgeving, waarbij ook minder zware voorvallen altijd gemeld moeten worden.
Luchtverkeersleiders hadden het in 2007 drukker dan ooit. Het aantal vliegtuigen dat ze in het hogere luchtruim boven Nederland afhandelden, steeg met 3,7 procent tot 556.681 bewegingen.
Bij de Luchtverkeersleiding zijn 250 mensen in dienst. Volgens directeur Eric Kroese zijn dat er 25 te weinig. Vorig jaar meldden zich wel ruim 1400 mensen die geïnteresseerd waren in de functie, maar na een voorselectie mochten slechts 38 daarvan aan de opleiding beginnen.
Dat waren er wel acht meer dan gebruikelijk.
Het tekort aan luchtverkeersleiders speelt in heel Europa. Begin april zei de voorzitter van de internationale federatie van luchtverkeersleiders, Marc Baumgartner, dat er duizend te weinig zijn op een totaal van 16.000 mensen die dit werk doen binnen Europa.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam
Naar ik aanneem is dat eenvoudigweg terzijde geschoven of via een 'procedure' uitgesteld tot na de volgende ramp.