Platform Vlieghinder Kennemerland
 

meer incidenten in luchtruim

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1064 
|
 NOS 
meer incidenten in luchtruim

Het aantal gemelde veiligheidsincidenten in het Nederlandse luchtruim is vorig jaar toegenomen, blijkt uit het jaarverslag van de Luchtverkeersleiding.

Vijf keer was er een risicovolle situatie: vier keer op Schiphol en één keer in het luchtruim van Beek. Zo begon een vliegtuig te vroeg met de start en er waren vliegtuigen die te dicht bij elkaar in de buurt kwamen.

Het aantal potentieel gevaarlijke situaties verdubbelde tot ruim 700. Daarbij ging het bijvoorbeeld om vliegtuigen die iets te ver doortaxiën voor de start.

Nieuwe wetgeving
Volgens de luchtverkeersleiding heeft de stijging vooral te maken met nieuwe wetgeving, waarbij ook minder zware voorvallen altijd gemeld moeten worden.

Luchtverkeersleiders hadden het in 2007 drukker dan ooit. Het aantal vliegtuigen dat ze in het hogere luchtruim boven Nederland afhandelden, steeg met 3,7 procent tot 556.681 bewegingen.

Bij de Luchtverkeersleiding zijn 250 mensen in dienst. Volgens directeur Eric Kroese zijn dat er 25 te weinig. Vorig jaar meldden zich wel ruim 1400 mensen die geïnteresseerd waren in de functie, maar na een voorselectie mochten slechts 38 daarvan aan de opleiding beginnen.

Dat waren er wel acht meer dan gebruikelijk.

Het tekort aan luchtverkeersleiders speelt in heel Europa. Begin april zei de voorzitter van de internationale federatie van luchtverkeersleiders, Marc Baumgartner, dat er duizend te weinig zijn op een totaal van 16.000 mensen die dit werk doen binnen Europa.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Hoe zit het eigenlijk met dat statistisch causaal model mbt het externe groepsrisico van SPL?
Naar ik aanneem is dat eenvoudigweg terzijde geschoven of via een 'procedure' uitgesteld tot na de volgende ramp.

Geplaatst door Els uit Castricum

Dat er rekening wordt gehouden met een ramp, werd me gisteren weer eens duidelijk.
Er werd mij verteld dat de voormalige suikerfabriek in Halfweg ( nu Sugar City geheten) geen publiekstrekker mag worden in de vorm van activiteiten en feesten of bijeenkomsten vanwege het gevaar, dat Schiphol oplevert. Verder weet ik dat de kans van het neerstorten aldaar, 1 op de 100.000 is. Over normen en waarden gesproken en over Trots op Nederland. Ik denk langzamerhand met grote minachting over het een en ander, na 3000 vliegtuigen in 5 dagen tijd over ons huis. De kans van neerstorten is hier 1 op de 1000.000, dus dat schiet al aardig op. Ik hoop echter niet, dat mijn kleinkinderen straks met verbrande gezichtjes of afgebrande ledematen door het leven moeten. Overheid schaam je en Schiphol sachaam je helemaal!!!

Geplaatst door Frits uit Leiden

Ik was zoals velen ook naar die rechtszitting. Claim toegewezen dat binnen een termijn het causaal model zou worden geleverd. Daarna niets meer gehoord. Duyvendak van GL had zich er nog zo druk om gemaakt.
Aal, dat heb je als je ouder wordt. Ik was het helemaal vergeten. Trouwens je wordt dan ook dover en dan wordt op laatst voor vele oudjes onder ons alleen dat causaal model van belang. Niet Olaf, hij is gezegend met naast een scherp verstand ook met een scherp gehoor en mist dat voordeel van doof worden. Ook hier geldt die Cruyfiaanse wijsheid.