Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Meer herriebakken op Schiphol weren

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 774 
|
 NHD 
Delta_hvs.JPG

Luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen gaat in Europees verband proberen de meeste lawaaiige vliegtuigen te weren op Schiphol en andere Europese luchthavens.

Mocht dat niet lukken, dan kan Nederland zelf daartoe besluiten. „Maar het effect zal zeer beperkt zijn”, waarschuwt de minister alvast in een schrijven aan de Tweede Kamer. „Minder dan 0,5 procent van de vliegtuigen op Schiphol valt binnen deze categorie.” Op 500.000 vliegbewegingen zijn dat nog altijd 2500 vliegbewegingen. Welk type toestellen eventueel verboden worden, noemt de minister niet.

Overigens zijn de echte herriebakken al jaren verboden in Europa. Sinds 2002 gelden strengere voorwaarden. Maar ook binnen de huidige categorie vliegtuigen is het verschil tussen het oudste toestel en de nieuwste groot. Daarom had D66’er Jan Paternotte aangedrongen op een tariefsysteem op Schiphol waarbij de meeste lawaaiige en vervuilende vliegtuigen het meeste betalen. Maar volgens de minister zijn de mogelijkheden om nationaal daarop te sturen beperkt tot afwezig. Lidstaten kunnen alleen maatregelen nemen wanneer de EU dat niet doet.

Lelystad


De Europese Unie is ook doorslaggevend wanneer het gaat om de plannen om vakantieverkeer van Schiphol over te hevelen naar Lelystad. De minister wil bij nader inzien geen maatschappijen verplichten om te verhuizen. Via een lager tarief en wellicht het verkopen van de landingsrechten op Schiphol moeten de luchtvaartmaatschappijen worden verleid om naar Lelystad te gaan. Wel wil de minister een wettelijke regeling dat op Lelystad alleen vluchten welkom zijn die nu op Schiphol zitten. Bovendien worden de vrijgevallen plekken op Schiphol dan gebruikt voor intercontinentale vluchten en lijnen met veel overstappers. Dat is van belang voor het uitbreiden van het netwerk van bestemmingen vanaf Schiphol. Maar, zo benadrukt de minister, de Europese Commissie moet dan wel instemmen met die regeling. Pas eind van dit jaar is dat duidelijk.

Emirates


In de tussentijd krijgt Emirates toestemming om een derde dagelijks verbinding te openen tussen Dubai en Schiphol. Nu vliegt twee keer per dag al een A380, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Daar komt straks een kleinere Boeing 777 bij. De minister geeft toe dat Emirates een sterke concurrent voor KLM is, maar er is geen sprake van prijsdumping of onredelijke schade. Ook de vermeende oneerlijke concurrentie door Emirates is nooit bewezen.

VS


De relatie tussen Nederland en de VS is inmiddels zodanig verbeterd, dat Nederland de onderhandelingen gaat heropenen over soepelere douane- en paspoortcontroles. Die duren bij aankomst in de VS altijd erg lang. Om die lange rijen te vermijden, kunnen die controles al op Schiphol worden uitgevoerd door Amerikaanse ambtenaren. De onderhandelingen over een dergelijke service werden echter in februari 2017 stop gezet toen president Trump een inreisverbod voor enkele landen instelde. De afgelopen maanden is op ambtelijk niveau weer gesproken over de controle op Schiphol. Tijdens het komende bezoek aan de VS zal Rutte voorstellen om de onderhandelingen ook op politiek niveau te hervatten. Wanneer het systeem op Schiphol wordt ingevoerd, is nog onduidelijk.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Om te beginnen kunnen alle 747-xxx van o.a. de KLM worden geweerd.
Deze enorme klere herriebakken vliegen nog dagelijks over de woonkernen op een krappe 600 meter !

Asociaal.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Klopt, en waar vliegtuigen eventueel iets minder geluid zouden produceren, wordt en het aantal opgevoerd en de hoogte van uitvliegen door NADP2 (zie Google) nog eens met honderden meters verlaagd. En dit hoeft helemaal niet te worden gecompenseerd.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Sterker nog......Van de inkomende vluchten, vliegt 16 tot 20% onder die 600 mtr en BAS en het ILT hebben echt geweldige excuses zoals ‘uitwijken voor een onweersbui of baanonderhoud’ . Je gaat er gewoon van huilen i.p.v. lachen.
Tja en dan die 747 xx dat die nog mag vliegen dat is de grootste schande. Alhoewel, de vertrekkende trans-Atlantische vluchten die ik hier op 1200 mtr over komen zitten maar enkele Db,s onder de grootste herriebak.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Allemaal voor de Buhne. Iedereen kan weten dat herrie toestellen die al jaren geweerd worden in o.a. Belgie en Duirsland gewoon met open armen ontvangen worden op Schiphol.

Bijv. Airbridge Cargo met hun graf 747’s