Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer geld naar Maastricht Aachen Airport

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 524 
|
 De Limburger 
Baanonderhoud_hvs.JPG

De provincie kan dit jaar opnieuw de beurs trekken voor vliegveld Maastricht Aachen Airport (MAA) in Beek.

Nu het drukker wordt, zal geïnvesteerd moeten worden om de voorzieningen op en om de luchthaven bij de tijd te houden. Dat kondigt het provinciebestuur aan in de Voorjaarsnota. Om welk bedrag het gaat, is nog niet bekend.

Voorstel


Provinciale Staten kunnen in de loop van het jaar een voorstel tegemoet zien. Nu het vliegveld met meer vrachtverkeer en de komst van prijsvechter Corendon populairder wordt, is onder meer de verwachting dat de veiligheidsvoorzieningen omhoog moeten. Dan gaat het bijvoorbeeld om extra inzet van marechaussee en beveiligingspersoneel.
Verder moet er geïnvesteerd worden in een betere ontsluiting van Aviation Valley, het bedrijventerrein bij het vliegveld. Ook zal worden meebetaald aan de opknapbeurt van de vertrekhal en wil exploitant TCGI een tweede vrachtloods bouwen. De provincie moet zorgen voor parkeergelegenheid daaromheen.

Zonnepanelen


Eerder werd al bekend dat de bestaande vrachtloods en het kantoorpand op Aviation Valley worden voorzien van in totaal 3750 zonnepanelen. Dat kost de provincie en het Rijk samen anderhalf miljoen. In de Voorjaarsnota benadrukt het provinciebestuur dat ook het Rijk en TCGI zullen moeten meebetalen aan bovengenoemde investeringen.

De provincie redde het vliegveld in 2014 van een faillissement. Sindsdien is er meer dan 70 miljoen aan provinciaal geld ingestoken. Nieuwe investeringen liggen altijd gevoelig bij Provinciale Staten. Vrijdag was er nog een stevig debat en de ‘dubbele pet’ die de provincie volgens partijen heeft omdat die zowel eigenaar is als toezichthouder.

Bekijk bericht op "De Limburger"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Wist niet dat all dit geld allemaal van de overheid kwam,had ergens altijd het idee dat investeringen gefinancierd warden met de opbrengsten van de start en landings rechten,dat een vliegveld op zichzelf winstgevend kon zijn.
Maar dat lijkt dus niet echt het geval,de winst in de sector word ergens anders gemaakt.

Vliegveld kost de overheid alleen maar geld? Schiphol daar zal in de loop der jaren wel voor meer dan 10 miljard in geinvesteerd zijn,waarschijnlijk een veelvoud van dat bedrag. En dan krijgt de staat elk jaar 100m dividend,minder dan 1%. Dat is ook een vorm van subsidie aan de sector,de staat neemt kosten op zich door het aanbieden van het vliegveld onder de kostprijs. Daar heeft de gemiddelde nederlandse belasting betaler helemaal niks aan.

Vraag me oprecht af hoe dit zit op Schiphol,worden alle investeringen gefinancierd uit de start en landings rechten of worden die allemaal door de staat betaald?