Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Meer bouwruimte Amsterdam door ‘banenruil’ Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 435 
|
 bnr.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

Door Thijs Baas

Schiphol kan best nog een beetje indikken ten gunste van de uitbreiding van Amsterdam. Dat zegt Jaap Modder, adviseur ruimtelijke economie, in BNR Hemmen. De huidige ligging van de luchthaven is wat hem betreft niet in het geding.

Luister hier : 'Terug naar twee banen, zoals Heathrow, lijkt me een beetje te gek'

De bereikbaarheid van Schiphol vanuit onder meer Leiden, Den Haag en Utrecht is optimaal en bovendien is het veel te duur om de hele 'handel' te verplaatsen naar de Flevopolder, Markermeer of de Maasvlakte. 'Ik zeg niet dat Schiphol daar móet blijven, maar hij kán daar blijven. Er wordt heel veel ruimte ingenomen door de huidige geluidscontouren. Schiphol heeft vijf banen. Dat komt nog uit de tijd van de propellervliegtuigen, die heel erg windgevoelig waren. De nieuwere vliegtuigen zijn dat helemaal niet, al blijft het een winderig hoekje in Nederland.'

Schiphol is al een enorm vliegveld, maar om aan de groeiende reisvraag te voldoen wil de luchthaven groeien. Maar met de druk om meer woningen te bouwen in de regio is de strijd om ruimte losgebarsten. Daarom moet je Schiphol volgens Modder de keuze voorleggen om een nieuwe baan aan te leggen, parallel aan bijvoorbeeld de Vijfde Baan, ten koste van een bestaande, zodat het luchtverkeer boven de stad verdwijnt. 'Ik praat over de langere termijn, maar dan moet je nu beginnen. Een baan haal je niet zomaar weg en een nieuwe leg je niet zomaar aan, dus ik denk aan 15 jaar.'

De winst zit hem volgens Modder in het beperken van de extra geluidsoverlast door een nieuwe baan parallel aan een bestaande aan te leggen. 'Als dat betekent dat je daardoor een ándere geluidscontour er helemaal uit kunt halen, levert dat per definitie veel minder geluid en veel meer ruimte op.' Dat Schiphol vreest voor het inleveren van flexibiliteit, begrijpt Modder volkomen. 'De flexibiliteit van Schiphol is enorm gemoeid met vijf banen; vijf banen is altijd leuker dan twee.'

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Vreemde redenering. Een tweede parallelle (Kaag?) baan, zorgt ervoor dat de geluidscontour richting Leiden (en het Groene hart) veel groter wordt, met als gevolg dat daar niet meer gebouwd kan worden. Lekkere oplossing, niet dus!

Geplaatst door Jaap

"De winst zit hem volgens Modder in het beperken van de extra geluidsoverlast... " Er komt dus wel meer geluidsoverlast maar niet zoveel meer als wanneer er geen baan bij komt. Hoe dan ook, het is en blijft dus een verslechtering.