Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: ‘Schiphol is te groot voor Nederland’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1711 
|
 EO 
schphol_DSC_3247.JPG

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu, noemt de opgelegde krimp van Schiphol met 12 procent ‘historisch’. “Als dichtbevolkt land hebben wij zo’n grote luchthaven helemaal niet nodig.”

“Het is voor het eerst dat krimp op deze manier in beleid terechtkomt”, zegt Demmers in Dit is de Dag. “Tot nu toe was het eigenlijk altijd groei, groei, groei. Het is een eerste stap. Het is vooral de beweging in de goeie richting.”

Ze vindt het een goede zaak dat er nu anders gedacht wordt vanuit groei. “Vanuit groei gaan we denken: kan dit eigenlijk wel?”, zegt Demmers. “Past dit eigenlijk wel in Nederland? Schiphol is gigantisch groot, het is een van de grootste luchthavens van Europa. Als dichtbevolkt land, middenin de Randstad, hebben wij zo’n grote luchthaven helemaal niet nodig voor onze Nederlandse behoeften. Op Schiphol zijn er ontzettend veel overstappers. Dat betekent extra milieubelasting en geluid.”

Dat er nu voor het eerst gepraat wordt over krimp in plaats van groei, noemt ze een symbolische stap. “Het scala van Schiphol past niet binnen Nederland, blijkt vanuit geluid, maar gaat ook blijken vanuit stikstof. De volgende wordt het klimaat. We hebben een gigantisch urgent klimaatprobleem. De luchthaven is te groot voor Nederland.”

In het regeerakkoord staat ook een CO2-plafond voor de luchtvaart per luchthaven, zegt ze. “Daarmee ga je sturen op emissie-uitstoot. Daarnaast gaan de prijzen van het vliegen omhoog en dat zal ook wat doen met de vraag.”

Bekijk bericht op "EO"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Dit heb ik al jaren geleden geschreven, Schiphol is inderdaad veel te groot voor Nederland! Men is ten onrechte gewend geraakt aan idioot lage prijzen en is ernaar gaan handelen. Dit gedrag moet worden omgebogen. Dan maar wat minder op vakantie, of meer in eigen land! (Rusland is sowieso al afgevallen, en helaas voor de inwoners ook Oekraïne.)

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

SCHIPHOL HELAAS BASIS VOOR "HOLLAND METROPOOL" METHODIEK

Achter de schermen (bij sector en I&W c.s.) wordt een methode toegepast waarbij belangrijke luchthavens worden ingezet bij het doorvoeren van megalomane vestedelijking. Oorsprong ligt bij een "Global city" beweging van de beruchte sociologe Saskia Sassen welke wereldwijd navolging kreeg bij regimes en machtsbeluste politici die helaas een bijbehorende anti-democratische tendens aantrekkelijk vinden.

De huidige struisvogelpolitiek bij tal van bestuurdesr en politici bestaat ook uit het pertinent negeren van genoemde methode (o.a. verborgen in de recente Kamerbrief krimp luchtvaart!) en het negeren van jarenlange waarschuwingen voor Metropoolconstructies zoals de MRA 2.0 met kantoor op de Zuid As en kantoren in steden als o.a. Rotterdam en Eindhoven.

Overigens zwijgen ook de media - tegen beter weten in? - over deze ons land zwaar ontregelende methode richting een "Holland Meyropool".