Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Marjan Rintel (KLM): ‘Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan gaat Nederland op slot’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 465 
|
 www.travmagazine.nl - 13-01-2024 
oren_dicht.png

Door Theo de Reus

Een verbod op nachtvluchten op Schiphol zorgt voor meer druk op de toch al volle dag-randtijden aan het begin en einde van de dag. ‘En die zitten al vol. Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan gaat Nederland op slot.’

KLM-topvrouw Marjan Rintel benadrukte het vrijdag nog maar eens een keer tijdens een persontbijt, waar zij samen met Maarten Stienen (COO & operationeel directeur) terugblikte op 2023 en vooruitkeek naar het komende jaar.

Rintel wees op het belang van nachtvluchten voor onder andere het vrachtvervoer, waaronder medicijnen en verse waar als bloemen, groente en fruit. Een verbod op nachtvluchten beperkt daarnaast de mogelijkheid voor airlines om storingen in de operatie op te vangen en leidt tevens tot hogere ticketprijzen.

Volgens Rintel was er afgelopen jaar veel onzekerheid, onder andere over het krimpplan voor Schiphol naar mogelijk maximaal 452.500 starts en landingen. Daarnaast liet de Schipholdirectie eerder weten binnen twee jaar nachtvluchten en privéjets te willen verbieden, waar het kabinet vooralsnog niet veel van moet hebben. Kortom, in het luchtvaartdossier is niets zeker. Rintel deed daarom een oproep: ‘Laten we vanuit een gezamenlijke visie kijken hoe we dit oplossen.’

Vandaar ook de tien punten voor een toekomstbestendige luchtvaart, die 31 partijen uit de sector donderdag presenteerden als inbreng voor het regeerakkoord 2023-2027 van het nieuwe kabinet (in wording).

Onderdeel van deze tien commitments is het streven naar minder hinder in de nacht. Niet door een verbod op nachtvluchten, maar door nu al zoveel mogelijk met de stilste toestellen in de nacht te vliegen en door met aangepaste procedures te vliegen. Hiermee moet worden voorkomen dat luchtvracht en reizigers moeten uitwijken naar buitenlandse luchthavens. ‘Schiphol is geen Frankfurt, dat twee luchthavens in de buurt heeft waar wel nachtvluchten zijn toegestaan’, stelde operationeel directeur Stienen.

‘We kunnen het niet alleen. Het gaat erom dat we het samen doen’, benadrukte Rintel.

De indieners van de tien punten zijn onder andere KLM, Transavia, TUI, Corendon, ANVR, vakbonden, werkgevers en universiteiten en hogescholen. Grote afwezige in de lijst is Schiphol zelf. Rintel stelde desgevraagd het ‘natuurlijk’ jammer te vinden dat Schiphol niet meedoet. ‘We willen uiteindelijk hetzelfde, geluidsreductie en minder overlast voor omwonenden, maar via een andere weg.’

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Over "de tien punten voor een toekomstbestendige luchtvaart" en een commentaar daarop van SchipholWatch, zie hier.

Bekijk bericht op "www.travmagazine.nl - 13-01-2024"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

"We kunnen het niet alleen. Het gaat erom dat we het samen doen"
Dan hebben ze het niet over de omwonenden die s'nachts meerdere keren gestoord worden in hun nachtrust.
Al die 10 plannen zijn wensdeken, die nimmer (op tijd) gerealiseerd worden. In gewoon Nederlands "ze blijven de boel belazeren".
"de stilste toestellen in de nacht". Dat klinkt heel stil, maar de werkelijkheid is dat stille toestellen niet bestaan. En dan vergeet ze ook gemakshalve de andere circa 50% buitenlands toestellen te noemen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Als Schiphol ’s nachts op slot gaat, dan gaat Nederland op slot." Lijkt me een beetje overdreven.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Alweer de schijnheilige noodkreet dat Nederland ‘op slot gaat’ als nachtvluchten niet meer zouden worden toegelaten. Luchthaven Frankfurt heeft jaren geleden al een nachtsluiting van 6 u ingevoerd zonder problemen!

‘Rintel wees op het belang van nachtvluchten voor onder andere het vrachtvervoer, waaronder medicijnen en verse waar als bloemen, groente en fruit. Een verbod op nachtvluchten beperkt daarnaast de mogelijkheid voor airlines om storingen in de operatie op te vangen en leidt tevens tot hogere ticketprijzen.’

Medicijnen zijn wel belangrijk maar kunnen ook overdag meegenomen worden (en ook beter om de hier zelf te kunnen produceren!). Het overmatig slepen met bloemen, groente en fruit is een luxe en zou eens kritisch bekeken moeten worden. Zijn deze producten belangrijker dan de gezondheid van vele mensen? Of gaan we er grafkransen en bloemstukken van maken voor deze mensen? Hogere ticketprijzen zijn hard nodig om de idiote groei te temperen en het klimaatbeleid niet volledig te torpederen.

Die stillere vliegtuigen blijven helaas nog steeds goed hoorbaar en zeker ’s nachts in de minder lawaaiige buitengebieden! Ook komen er meer vluchten in plaats van minder.

‘‘We kunnen het niet alleen. Het gaat erom dat we het samen doen’, benadrukte Rintel.’ Dat samendoen betekent eenvoudig: wij de lusten en u de lasten! Dat hebben we gezien en vooral gehoord met de ‘meesterpolderaar’ Hans Alders.

BV Nederland kan uitstekend bediend worden met ca. 350000 vluchten (WTL!). Al die overstappers dienen alleen maar het verdienmodel van AF-KLM en diens CEO’s!

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Mw Rintel beschrijft gevolgen van de nachtsluiting op Schiphol met >500.000 vluchten. Dat is inderdaad een slechte combinatie.

Veel beter is eerst krimp naar 250.000 vluchten, want meer heeft NL niet nodig voor goede bereikbaarheid. Minder budgetreizen en minder overstappers die beide totaal niet aan bereikbaarheid bijdragen.

Dan heeft nachtsluiting totaal geen gevolgen, omdat die 32.000 nachtvluchten met het grootste gemak overdag aan de 218.00 dagvluchten toegevoegd kunnen worden.

Keer het dus om: voor het dringend noodzakelijke oplossen van de nachtelijke slaapverstoring is halvering luchtverkeer een dringende voorwaarde. Zo kan het probleem van Rintel gebruikt worden voor een prima oplossing!

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Voorts: stille vliegtuigen die mensen niet wakker zouden maken, bestaan niet. Ook niet voor vrachtvluchten. En aangepaste routes is een gotspe in ons land dat geen onbewoonde gebieden onder vliegroutes kent. Deze "oplossingen" zijn de gebruikelijke luchtvaartnep. Het valt ook op dat in het 'samen' van Rintel geen bewonersorganisaties zitten.

Het is gewoonweg beschamend hoe onzorgvuldig de luchtvaartsector omgaat met de grootschalige slaapverstoring die zij elke nacht, 365 nachten per jaar, veroorzaakt. Hoog tijd om dat snel en effectief op te lossen.