Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Mansveld wil zelfstandig KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 911 
|
 telegraaf.nl 
onb__vliegtuig.jpg


Door Paul Eldering en Inge Lengton

DEN HAAG - KLM moet een zelfstandige Nederlandse positie binnen de Air France KLM Group behouden. Daar hoort ook een autonoom financieel beheer bij om zelf te kunnen investeren en de eigen kasstromen te controleren.

Dat schrijft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur), mede namens de minister Dijsselbloem van Financiën, vandaag aan de Tweede Kamer.
"De Nederlandse Staat heeft met 5,9%-belang in KLM NV weinig invloed op het beleid van de Air France KLM Group. Toch vinden we het belangrijk dat we grip houden op de ontwikkeling van knooppunt Schiphol en het netwerk van KLM", aldus Mansveld.

Geen greep in de kas
Twee Nederlandse stichtingen om de landingsrechten veilig te stellen hebben samen 44,2% van de KLM-aandelen en 0,9% is in handen van particuliere beleggers. Dat is samen 51%. De holding in Parijs heeft 49%.
De PvdA-staatssecretaris bestrijdt dat KLM structureel zijn winsten aan Air France moet afdragen. Het CDA had daar kritische vragen over gesteld. "De middelen van KLM worden in eigen vloot geïnvesteerd, of gaan naar bedrijfsgerelateerde investeringen", laat Mansveld weten.

Groeiende concurrentie
Mansveld benadrukt in de kamerbrief 'Air France KLM op de voet te volgen'. "Vorige week sprak ik met topbestuurders De Juniac en Elbers. Ook met commissarissen Hartman en De Hoop Scheffer heb ik regelmatig contact. Volgende maand worden de plannen voor een structurele verbetering van de resultaten bekend. Over een eventuele wijziging van het financiële management heb ik nu nog geen nadere informatie."
Volgens Mansveld zijn er voor KLM en Air France grote uitdagingen om een passende strategie te vinden voor de groeiende concurrentie in de luchtvaart, vooral die uit Arabische landen en van prijsvechters.

Ontslagen
De staatssecretaris laat niks los over eventuele ontslagen of andere ingrepen. "Afgesproken met de Fransen is dat KLM in Nederland gevestigd blijft met eigen vliegvergunningen en een multihub-systeem in de luchthavens van Parijs en Amsterdam", is het enige wat ze kwijt wil.
Bekijk ook de video: 'Voortbestaan van zelfstandig KLM wordt bedreigd'

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht