Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Mansveld reikt vergunning voor Lelystad Airport uit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 942 
|
 haarlemsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0717.jpg


Door Frans van den Berg

LELYSTAD - Staatssecretaris Wilma Mansveld heeft dinsdagochtend de vergunning afgegeven voor de ontwikkeling van Lelystad Airport: het Luchthavenbesluit. Op de nu nog kleine luchthaven in Lelystad reikte zij die uit aan Schiphol-directeur Jos Nijhuis. Lelystad Airport is eigendom van Schiphol en moet zich vanaf 2018 ontwikkelen als een satelliet gericht op vakantievluchten.

Lelystad Airport mag groeien tot een luchthaven met maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Op Eindhoven worden 25.000 extra vluchten ondergebracht. Samen met de 500.000 vluchten op Schiphol zou de luchtvaart daarmee de komende jaren genoeg ruimte hebben om te groeien. Een plan dat al in 2008 was overeengekomen in het Aldersakkoord.

,,Het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport is een belangrijke stap voor de groei van mainport Schiphol. Door deze ontwikkeling kan Schiphol een concurrerende internationale mainport in een concurrerende regio blijven'', aldus Jos Nijhuis. Door financiƫle prikkels, adequate faciliteiten en bijbehorende lage havengelden verwacht Nijhuis, dat Lelystad Airport een aantrekkelijk alternatief is voor vakantievluchten van luchtvaartmaatschappijen. Het blijkt wettelijk niet mogelijk te zijn om maatschappijen te verplichten naar Lelystad te verhuizen, zodat het nu op verleiden aankomt. Transavia is bereid een deel van de vluchten over te hevelen, maar verder heeft nog geen enkele maatschappij toezeggingen gedaan. Wel liet Raynair weten interesse te hebben, al is dat nu net de maatschappij die nieuwe vluchten wil aanbieden in plaats van vluchten gaat overhevelen van het overvolle Schiphol naar de Flevopolder.

Opening in 2018

Lelystad Airport moet in 2018 operationeel zijn. De startbaan wordt daarvoor verlengd, er komt een nieuwe terminal met een groot parkeerterrein en het wegennet wordt verbeterd. De groei heeft plaats in drie fases. Tijdens de opstartfase van 2018 tot 2023 is de groei van het aantal vliegtuigbewegingen en reizigers op Lelystad gematigd. Dit is nodig omdat de ontwikkeling afgestemd moet zijn op de groei van het vliegverkeer op Schiphol en voor de noodzakelijke opbouw van de luchtverkeersleiding. Afhankelijk van de groei van het vliegverkeer op Schiphol kan Lelystad vervolgens gefaseerd worden uitgebouwd.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder, Schipholbeleid.

Als Mansveld straks uitgekakt wordt door de kiezers, is er vast wel een topbaantje voor Mansveld beschikbaar op Lelystad-Airport. Nijhuis regelt dat wel. Zo gaat dat in de sector.
En de omwonenden zitten straks dag en nacht in de herrie / vervuiling en onveiligheid !
En diegene die er werk vinden, zullen werken op een basis, die absoluut geen 100% garantie biedt.
De Schiphol-group is niet te vertrouwen! Enkel voor de top, wordt er van alles zeer goed geregeld.
Keer op keer besodemietert zij de omwonenden.
Ook hier, in de regio Uitgeest zijn we bedrogen en zitten we nu al ruim 14 jaar, dag in dag uit, in de enorme klere herrie en vervuiling! Ook de veiligheid is al die tijd in een krappe jas komen te zitten. En de politiek? Vraag maar aan Mansveld!