Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Mag Teuge Airport groeien? Vliegveld wil wel, maar buurt vreest overlast

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 135 
|
 destentor.nl - 03-11-2020 
Teuge_hangar.jpg
De hangar van vliegveld Teuge
Credit: Arch

Door Niek Megens

Mag vliegveld Teuge in de toekomst groeien of blijft het aantal vliegbewegingen zoals het nu is? Dat is de vraag die de provincie Gelderland opwerpt in de aanloop naar het langverwachte Luchthavenbesluit.

Teuge Airport mikt zelf op een vergunning voor 80.000 vliegbewegingen per jaar. Dat is het dubbele van de ongeveer 40.000 vliegbewegingen (starts en landingen) die het vliegveld nu verwerkt. ,,Wij willen de ruimte krijgen om te ontwikkelen’’, zegt directeur Matthijs de Haan vastberaden. ,,Als we vasthouden aan 40.000 vliegbewegingen, dan kan ik de bedrijven op en rond het vliegveld geen perspectief bieden.’’

Overloop van Lelystad
Omwonenden die zijn verenigd in actiegroepen kijken daar anders naar. Zij zetten in op het bevriezen van de huidige aantallen. ,,We willen al helemaal geen overloop van vluchten uit Lelystad hebben’’, zegt voorzitter Geert Boreel van het Platform Vlieghinder Teuge.

De discussie over de toekomst van het vliegveld bij Apeldoorn sleept zich al voort sinds Gelderland in 2009 het gezag over het vliegveld overnam van het Rijk. Dat heeft onder meer te maken met een fout, die in 2016 aan het licht kwam. In de bestaande vergunning, die nog door het ministerie van Infrastructuur en Milieu was opgesteld, is een verkeerde berekening opgenomen.

We hebben niet alleen met de belangen van het vliegveld te maken maar ook met die van de natuur en de leefomge­ving.
Everdien Gunsing, Provincie Gelderland


Door de omzetting van het maximaal aantal vliegbewegingen naar een Europese geluidsnorm kreeg Teuge per ongeluk twee keer zoveel ruimte toebedeeld, namelijk 160.000 vliegbewegingen op jaarbasis. In het nieuwe Luchthavenbesluit wil Teuge dit terugbrengen naar 80.000, wat nog steeds bijna een verdubbeling is van het huidige gebruik.

Nationaal Paracentrum
Ontwikkelingen rond Lelystad Airport zorgden opnieuw voor vertraging. Vanuit Lelystad was een laagvliegroute pal over Teuge Airport ingetekend. Die zou de doodsteek betekenen voor het Nationaal Paracentrum dat op Teuge is gevestigd, waardoor Teuge inkomsten zou mislopen. Tegelijkertijd is Teuge nadrukkelijk in beeld om het kleinere vliegverkeer uit Lelystad over te nemen als daar straks de Boeings voor vakantievluchten landen.

Nu de laagvliegroutes over de Veluwe van tafel lijken, kiest Teuge voor een groeiscenario. Maar voor de provincie is dat nog geen gelopen koers. Gelderland wenst een tussenstap en heeft drie denkrichtingen geformuleerd, waar de provincie met de aandeelhouders (gemeenten Apeldoorn, Deventer, Zutphen en Voorst), gebruikers en bewonersgroepen over wil praten voordat er een besluit valt over de nieuwe vergunning.

Denkrichtingen
De eerste denkrichting is het huidig gebruik (40.000 vliegbewegingen), de tweede gaat uit van een groei (80.000) en een derde denkrichting is gebaseerd op groei onder voorwaarden. Woordvoerder Everdien Gunsing zegt dat het provinciebestuur een keuze wil maken die kan rekenen op draagvlak. ,,We hebben niet alleen met de belangen van het vliegveld te maken maar ook met die van de natuur en de leefomgeving. Daarom zijn we een verkenning gestart.’’


Het is jammer dat het polderen nu al begint.
Matthijs de Haan, Directeur Airport Teuge


Luchthavendirecteur Matthijs de Haan is niet blij met die tussenstap, die voor het vliegveld als een verrassing komt. ,,Het is jammer dat het polderen nu al begint. Je krijgt straks een voorgekookt besluit dat ons in een keurslijf dwingt. Wij zouden willen dat de provincie onze aanvraag op z’n merites gaat beoordelen.’’

Het Platform Vlieghinder Teuge is juist over te spreken over de denkrichtingen. ,,Het is fijn dat er alternatieven zijn waar we iets van kunnen vinden’’, zegt Geert Boreel, al is hij klaar met de stroperigheid. ,,Dit hadden ze tien jaar geleden al kunnen doen toen de provincie het gezag overnam.’’

Beperking
Het Platform zet in op continuering van het huidige gebruik, zegt Boreel. ,,We willen daarnaast een beperking op het aantal rondvluchten en paravluchten in het weekend. Die zijn buitengewoon hinderlijk, zeker als mensen in de regio Apeldoorn-Deventer zomers met mooi weer in de tuin zitten.’’

Verder moet er wat Boreel betreft een ‘dubbel slot’ komen op het aantal vluchten. ,,Beperk zowel het maximaal aantal vliegbewegingen als de toegestane geluidsruimte’’, zegt de inwoner van Twello. Hij is bang dat het aantal vliegbewegingen binnen de toegestane geluidsruimte zal groeien als vliegtuigen in de toekomst stiller worden. Die angst heeft ook Erik Neuteboom van de actiegroep Lelygate Klarenbeek. ,,Het is een misvatting dat stillere vliegtuigen geen hinder veroorzaken.’’

Wij leven niet onder een stolp.
Matthijs de Haan, Directeur Airport Teuge


Vliegvelddirecteur De Haan zegt oog te hebben voor de belangen van de omgeving. ,,Wij leven niet onder een stolp. Wij zijn onderdeel van de omgeving met alle verantwoordelijkheden die dat met zich meebrengt. Met belanghebbenden willen we een constructieve dialoog aangaan. Omgekeerd is het zo dat het vliegveld hier al meer dan een halve eeuw ligt. Wij hebben een bestaansrecht.’’

Keuze
Gedeputeerde Staten hoopt in het voorjaar van 2021 een keuze te maken uit de drie denkrichtingen. Het is de bedoeling dat Provinciale Staten komende zomer het Luchthavenbesluit vaststelt.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 03-11-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

In de serie, wordt vervolgd, gaan we ook op een vliegveld van nu nog een lager niveau, in de vaart der volkeren, heerlijk groeien alsof er in de luchtvaart niets aan de hand is. Zeker als Lelystad open gaat.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.