Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Madlener wil minder geluidsoverlast, zonder Schiphol verder te laten krimpen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 87 
|
 nos .nl 
PVV_verbod.jpg

Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) blijft bij zijn plan om de ernstige geluidsoverlast rond Schiphol dit jaar met 15 procent te verminderen. Daarmee komt hij niet tegemoet aan de wens van de Tweede Kamer. Die verzocht het kabinet in een nipt aangenomen motie van NSC dat doel op 17 procent te zetten.

In het regeerprogramma is afgesproken de geluidsoverlast deze kabinetsperiode met 20 procent terug te dringen. Dat doel blijft Madlener onderschrijven, alleen is zijn eerste stap dus wat voorzichtiger.

"Het is een forse opgave, we hebben daarvoor jaren nodig", zegt Madlener. "We doen het nu met maatregelen die de luchthaven het minst pijn doen, terwijl we toch de geluidsdoelen halen. Want daar zijn we het over eens: die moeten worden gehaald."

Stillere toestellen
Om de geluidshinder te verminderen zijn er allerlei maatregelen genomen. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen stillere toestellen kopen en mogen ze minder vaak 's nachts vliegen. Volgens experts, die in opdracht van het ministerie berekeningen maakten, is dat niet genoeg en moet er minder worden gevlogen.

Op dit moment zijn er maximaal 500.000 vluchten per jaar toegestaan op Schiphol. Om de 15 procent geluidsreductie te halen, zouden dat er maximaal 478.000 per jaar mogen zijn. Bij een doel van 17 procent zou dat aantal volgens de experts nog verder naar beneden moeten.

Historische rechten
Schiphol en luchtvaartmaatschappij KLM denken dat met de huidige maatregelen het doel van 17 procent ook al wordt behaald. Ook Madlener hoopt dat. "Er is nu een heel klein krimpje noodzakelijk om die 15 procent te halen. Ik hoop dat de maatregelen zo goed uitpakken, dat verdere krimp niet nodig is."

KLM en Schiphol waarschuwen voor de gevolgen van het verminderen van vluchten. Als Schiphol de historische rechten van buitenlandse vliegtuigmaatschappijen schrapt, kan het zijn dat buitenlandse luchthavens ook start- en landingsrechten van KLM afnemen.

Onenigheid over de berekeningen
Afgelopen dinsdag kwamen de topmensen van KLM en Schiphol naar de Tweede Kamer. Zij zijn het niet eens met de wijze waarop twee bureaus de verwachte geluidsreductie berekenen voor het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Een van de belangrijkste twistpunten is in hoeverre KLM de ruim zestig nieuwe, stillere toestellen mag meerekenen. Volgens het ministerie had KLM een groot deel van die toestellen sowieso gekocht en tellen ze dus niet mee als 'extra' geluidsreductie. KLM is het hier niet mee eens.

Een andere discussiepunt betreft de hogere tarieven die Schiphol voor lawaaiige toestellen en nachtvluchten wil rekenen. Zo betaalt een vliegtuigmaatschappij straks 900 euro voor een relatief stil toestel overdag, terwijl een lawaaiig toestel 's nachts 16.000 euro gaat betalen. Volgens Schiphol zullen luchtvaartmaatschappijen daardoor veel meer vliegtuigen vervangen dan de experts van de bureaus verwachten.


Vorig jaar oordeelde de rechter dat de staat omwonenden niet genoeg beschermt tegen de geluidsoverlast door Schiphol. Toenmalig minister Harbers kondigde destijds, tot vreugde van omwonenden, aan om het maximaal aantal vluchten terug te brengen naar 452.500. Daar kwam hij later weer op terug.

De huidige minister Madlener stelt het plafond nu dus weer op 478.000 vluchten. "Ik denk dat het heel goed nieuws is voor alle mensen die rond Schiphol wonen", zegt hij. "De overlast neem gigantisch af op Schiphol."

'17 procent is mogelijk'
"Onbegrijpelijk", reageert NSC-Kamerlid Postma. "De Tweede Kamer heeft duidelijk aangegeven dat wij dit enorm belangrijk vinden."

Madlener was ook al bezig met maatregelen om de geluidshinder te verminderen met 17 procent, benadrukt Postma. "Het is mogelijk om te beginnen met 17 procent, dat hebben we gezien uit de stukken en dat is wat de Kamer heeft gevraagd per motie."

Het NSC-Kamerlid zegt volgende week in het debat over de luchtvaart te willen horen waarom Madlener kiest voor een vermindering met 15 procent. "Ik hoor hem zeggen dat hij het niet wil uitvoeren. Ik wil horen waarom niet."

Bekijk bericht op "nos .nl"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.