Madlener heeft Kamer en omwonenden wat uit te leggen over krimpbesluit Schiphol
Commentaar door Yvo Grote
Minister Barry Madlener heeft wat uit te leggen aan de Tweede Kamer. En niet alleen aan de parlementariërs, maar zeker ook aan de omwonenden van Schiphol. Het voorspiegelen van valse informatie is een ministeriële zonde, zo niet een politieke doodzonde.
Bij het besluit van de luchtvaartminister om de voorgenomen krimp van Schiphol te beperken, zou hij onjuiste argumenten hebben gebruikt. De Volkskrant onderzocht de besluitvorming en waagde er een telefoontje naar Brussel aan om een en ander te verifiëren. Bijvoorbeeld of het een juiste vaststelling is dat Nederland het juridisch aan de stok zou krijgen met de Europese Commissie als het Schiphol te veel zou beknotten.
Uitgangspunt bij het vaststellen van de Schipholcapaciteit was dat het vliegverkeer 17 procent minder herrie zou veroorzaken. Volgens de rekenmeesters zou dat neerkomen op maximaal 467.00 vliegbewegingen in 2025. Madlener besloot uiteindelijk dat aantal op te krikken naar 478.000, hetgeen tot een lawaaireductie van slechts 15 procent leidt. Reden voor de minister was dat hij door de Europese Commissie was gewaarschuwd dat meer krimp ’juridisch kwetsbaar’ is. Het telefoontje van de journalisten wees echter uit dat Brussel nooit zo’n waarschuwing heeft gegeven.
Nu kan het natuurlijk zijn dat Madlener en zijn ambtelijke staf het indrukwekkende berichtenverkeer met de EC onjuist heeft ingeschat of verkeerd heeft geïnterpreteerd. Maar dat maakt de kwaal niet minder ernstig. Als sprake zou zijn van een juridisch interventie door de EU bij een loodzwaar dossier als Schiphol, dient de minister de juistheid van de informatie te checken zodat daar geen enkel misverstand over kan bestaan. Het Volkskranttelefoontje is het bewijs.
Het is geen geheim dat Madlener de luchtvaart op Schiphol ter wille wil zijn. Maar als minister mag hij het belang van omwonenden niet verkwanselen. Door verkeerde aannames te doen en zich lafjes te verschuilen achter de Europese wetgeving heeft hij het vertrouwen in de politieke besluitvorming ernstig geschaad.
Het genoemde Volkskrant artikel leest u hier op deze site.
Geplaatst door Inwoner uit Castricum
Klopt, krimp is niet altijd toegestaan door EU als het gaat om universele diensten. Universele diensten zijn diensten die essentieel worden geacht voor de samenleving en die voor alle burgers tegen een redelijke prijs beschikbaar moeten zijn, ongeacht hun geografische locatie. Deze verplichting geldt meestal in sectoren zoals postdiensten, elektriciteit, telecommunicatie en openbaar vervoer.
Echter luchtvaart wordt niet beschouwd als een universele dienst volgens Europese wetgeving.
Luchtvaartsector is vooral een commerciële en economische activiteit, en niet een universele dienst waarvoor de overheid een basisvoorziening moet garanderen.