Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Maastricht Aachen Airport pleit voor gelijk speelveld en wil ook nachtvluchten Vliegveld

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1946 
|
 limburger.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Door Peter Bruijns

De exploitant van Maastricht Aachen Airport (MAA) wil net als Schiphol nachtvluchten.
Daarvoor pleit het vliegveld bij minister Cora van Nieuwenhuizen, die momenteel een toekomstplan voor de Nederlandse luchtvaart schrijft. Allerlei belanghebbenden dienen nu bij het ministerie hun voorstellen in.

Concurrentie

MAA-directeur Jos Roeven vertelde maandag in het reguliere overleg met omwonenden en andere belanghebbenden welke wensen zijn vliegveld bij het ministerie in Den Haag op tafel heeft gelegd. De commerciële exploitant van MAA wil een gezonde bedrijfsvoering en vraagt daarom om een gelijk speelveld. Als er vluchten van het overvolle Schiphol kunnen worden overgenomen, dan helpt het niet als in Beek geen nachtvluchten mogelijk zijn, aldus Roeven. Een andere optie zou zijn nergens nachtvluchten toelaten. Het ongelijke speelveld raakt volgens hem MAA onevenredig hard omdat concurrerende luchthavens in de buurt ‘s nachts wel open zijn.

Niet wenselijk

De MAA-directeur vertelde er meteen bij dat de eigenaar van het vliegveld, de provincie Limburg, een verandering van de openingstijden niet wenselijk vindt. Toen in juni in De Limburger een onderzoek uitlekte waarin diverse uiterste scenario’s werden verkend, waaronder nachtvluchten op MAA, reageerde de provincie eveneens met de boodschap dat zal worden vastgehouden aan de huidige nachtsluiting van het vliegveld.

Openbaar vervoer

De exploitant van MAA heeft bij de minister ook gepleit voor betere bereikbaarheid. Het vliegveld ziet passagiers liever met het openbaar vervoer komen dan met de auto. „Maar als het 35 minuten duurt om 5 kilometer met de bus af te leggen, motiveert dat mensen niet om het openbaar vervoer te gebruiken”, aldus Roeven. Verder wil de luchthaven groeien door in te haken op de energietransitie en meer gebruik te maken van schonere en stillere toestellen.

De Luchtvaartnota 2020-2050 wordt in de herfst gepresenteerd. Het Centraal Planbureau verwacht dat in de periode tot 2050 het aantal door de lucht vervoerde pakketjes gaat verdrievoudigen en het aantal passagiers gaat verdubbelen.

Bekijk bericht op "limburger.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Ze zijn gek genoeg in Den Haag om toestemming te geven voor nachtvluchten. Alles voor de economie. We worden er, bijna allemaal, beter van. Niet dus!

Geplaatst door Nermal

"Inhaken op de energietransitie"??????! Als een van de grote vervuilers binnen de transportsector moet je wel lef hebben als je dat met droge ogen durft te zeggen! Niet te geloven!

Geplaatst door Bob

Laat deze hr. Roeven dan gaan wonen onder de startbaan, dan weet hij wat het betekent!

Geplaatst door Jaap

De commerciële exploitant van MAA wil een gezonde bedrijfsvoering en de omwonenden een gezonde leefomgeving. Wat is belangrijker>

Geplaatst door Peter

Deze man gaat zeker zijn zin krijgen. Zolang we nog steeds massaal rommel uit China importeren en fout vlees uit de US halen is dit het gevolg.
Disclaimer: Animals are friends not food, stem partij Dieren!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Die meneer Roeven is vast een stromannetje van de Schipholgroup.


Geplaatst door Kijk naar de toekomst

SANERING SCHIPHOL GROEP: TOP PRIORITEIT !

Wordt het niet tijd om die Schiphol Groep en bijbehorende luchthavens eens grondig te saneren?