Maak van Lelystad ‘s werelds eerste e-luchthaven.
|
| | Trouw 20 juni 2017
COLUM Vincent Dekker
Lelystad Airport moet een volwaardige aanvulling voor Schiphol worden. Dat dreigt dan op nog meer luchtvervuiling en klimaatproblemen uit te lopen. Tenzij... het Europa's eerste luchthaven voor elektrische vliegtuigen zou worden.
Bij Lelystad wordt gewerkt aan de opening, in 2019, van een beperkte satellietluchthaven voor Schiphol. En ondertussen borrelen nu al berichten op dat het 'beperkte' maar geschrapt moet worden. Er moeten meer korte en middellange vluchten van het overvolle Schiphol naar de polder verhuizen.
Met de luchtvaart als een van de grootste en meest gesubsidieerde vervuilers van dit moment, lijkt uitbreiding van welke luchthaven dan ook geen erg duurzaam plan. Maar dat zou zomaar eens snel kunnen veranderen.
Airbus en Boeing werken druk aan elektrische vliegtuigen. Net als bij auto's lijkt het in eerste instantie om hybride toestellen te gaan. Boeing heeft daartoe een paar weken geleden geïnvesteerd in de startup Zunum Aero. Dat zegt al binnen vijf jaar een vliegtuig te kunnen leveren dat vrijwel geheel op stroom vliegt.
De eerste Zunums worden toestellen voor 10 tot 50 passagiers. Ze zullen zo'n duizend kilometer kunnen vliegen, voor het grootste deel elektrisch. Dat wordt helemaal elektrisch als de batterijen lichter en krachtiger worden, wat gezien de snelle ontwikkeling van batterijen over enkele jaren het geval moet kunnen zijn.
Duizend kilometer is een flink eind. Vanaf Lelystad kom je dan in Londen, Parijs, Milaan, Wenen, Berlijn en Stockholm, om maar wat steden te noemen. En nog belangrijker: een heleboel bestemming daar tussenin. Want Zunum zegt dat zijn toestellen tot 40 procent goedkoper zijn per vlucht en daarmee veel bestemmingen met kleine aantallen passagiers rendabel gaan maken.
Een jaartje geleden schreef ik over de Zwitsers die op zonne-energie de wereld rond waren gevlogen. Zij voorspelden toen dat over tien jaar elektrische vliegtuigen voor 50 passagiers van Amsterdam naar Londen zouden kunnen vliegen. Dat leek vorig jaar bijna onvoorstelbaar. En nu zegt een bedrijf waar het gerenommeerde Boeing achter staat dat het al over vijf jaar moet kunnen. Het gaat hard...
Kortom, ik zou tegen de omwonenden van Lelystad zeggen: protesteer niet tegen de uitbreiding van de luchthaven, maar eis dat die uitbreiding 100 procent elektrisch wordt! Vanaf 2025 alleen nog e-vliegtuigen op Lelystad. Geen kerosinedampen, minder herrie en een uniek nieuw luchtvaartcentrum met heel veel hoogwaardige werkgelegenheid in de buurt. Wie dat wil en naam wil maken in de wereld, heeft nu de kans... Bekijk bericht op "Trouw 20 juni 2017"