Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Maak Schiphol tot de hub van Amsterdam

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 558 
|
 OV magazine 
hs.png

De luchtvaart loopt tegen haar grenzen aan. Schiphol groeit uit haar jasje en kijkt inmiddels naar Lelystad om de extra vluchten op te vangen. Maar is dit wel verstandig? Beter investeer je in één sterke hub waarin spoor zorgt voor de korte en middellange afstanden. Schiphol als hét (inter)nationale knooppunt voor Amsterdam.

Lange wachtrijen en Ryanair die chagrijnig uitwijkt naar Duitse luchthavens, omdat Schiphol geen plek meer heeft: het is duidelijk dat luchthaven Schiphol een groeiprobleem heeft. En datzelfde geldt voor het station: zes sporen, een tunnel die om de haverklap storingen geeft en slechts een klassieke spoorverbinding naar Amsterdam. In Trouw maak ik me daarom vandaag samen met Geertje van Hooijdonk, directeur van Natuur & Milieu, sterk voor een investering in een goede spoorhub op Schiphol (lees het stuk hier op Blendle). Hier profiteert de reiziger, Schiphol, Amsterdam en de rest van Nederland van.

Concentreer je op één punt


De reflex van Schiphol is nu nog om vooral vluchten op de korte afstanden te laten uitwijken naar bijvoorbeeld vliegveld Lelystad; iets waar groeiende protesten tegen zijn vanwege de laagvliegroutes over Noord- en Oost-Nederland. Bovendien zijn er zo twee luchthavens zo’n vijftig kilometer uit elkaar wat aansluitingen niet ten goede komt. Beter concentreer je daarom al je verbindingen op één punt. In dat geval kunnen Europese bestemmingen prima per spoor worden aangeboden.

Dat heeft een aantal voordelen. De klimaatvoordelen zijn evident. Een groot deel van de Europese vluchten aanbieden per spoor levert een belangrijke bijdrage aan het Klimaatverdrag van Parijs. Treinreizen is de meest aantrekkelijke en klimaatvriendelijke manier voor veel reizen in Europa. Een flinke impuls van treinreizen is hét antwoord op de uitdaging om verkeer en vervoer te verduurzamen. Nu haken potentiële reizigers nog af bij de complexiteit van het versnipperde Europese spoorsysteem en de hoge prijs. Zonder grenseffecten, zoals complexe boekingen en locomotiefwissels zouden er vandaag de dag 240 miljoen extra (internationale) treinreizen per jaar gemaakt kunnen worden, blijkt uit onderzoek. Zonder een meter spoor extra. De gevolgen zijn niet mals: in 2030 een besparing van 7,5 kolencentrales aan CO2.

Maar het is ook lucratieve business voor Schiphol. Aan prijsvechters voor korteafstandsvluchten verdient de luchthaven nauwelijks iets. Bovendien zijn korte vluchten relatief milieubelastend. Met snelle en voordelige treinen naar Berlijn, Antwerpen, Brussel, Parijs en Frankfurt verleid je passagiers van korte vluchten over te stappen op de trein. Voor de reiziger is de trein naar deze steden comfortabeler dan het vliegtuig met bijbehorend in- en uitcheckcircus. Zo komt er op Schiphol (binnen de bestaande vliegcapaciteit!) ruimte vrij voor intercontinentale vluchten.

11 kilometer van de Dam


Voor Amsterdam en de rest van Nederland betekent het een sterke hub waar internationaal, nationaal en regionaal verkeer bij elkaar komt. De Dam ligt immers slechts 11 kilometer verwijderd van Schiphol; een afstand die prima per metro te overbruggen is. Nu nog gokt de hoofdstad op drie knooppunten: Centraal, Zuid en Schiphol. Rijkelijk veel, als je het mij vraagt. Bovendien zijn Centraal en Schiphol beperkt in hun groei; de stedelijke omgeving stelt nu eenmaal grenzen. Dat probleem hoeft minder te spelen bij Schiphol. Door de overstapfunctie daar te concentreren, heb je alle modaliteiten bij elkaar.

Natuurlijk zijn daar forse investeringen voor nodig: een nieuw station (een die wél ruimte biedt aan in- en uitcheckfaciliteiten voor de Eurostar) en wellicht ook nieuwe tunnels. Nieuw spoor is minder urgent. Om internationale verbindingen met andere hubs te versnellen, zou je kunnen denken aan omleidingen langs steden waar niet per se gestopt hoeft te worden. Dan is vanaf Schiphol zelfs München interessant voor een verbinding per spoor.

Nachttreinen geschrapt


Tot nu toe is de werkelijkheid helaas nog een andere: de spoorsector in Europa gaat niet met haar tijd mee. In Azië schieten de snelle treinen als paddenstoelen uit de grond. In Europa is het andersom: hier worden nachttreinen in rap tempo geschrapt. In plaats van stappen voorwaarts te zetten richting het duurzame alternatief voor het vliegtuig, zetten we steeds meer stappen terug.

Voor de groeiende internationale reisbehoefte moet een volgend kabinet duurzame ruimte creëren op Schiphol. Zorg dus voor flink meer sporen en moderne incheck- en overstapfaciliteiten bij het station. Regel dat je vanaf station Schiphol makkelijk kunt reizen naar alle grote steden in Nederland. En zorg dat het Europese spoor weer populair wordt. Met de behoeften van de reiziger van de 21ste eeuw voorop.

Bekijk bericht op "OV magazine"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door F.Diel G.C. Diel

Bijna elke avond en vaak ook overdag ondervinden wij veel hinder van vliegtuigen, die stijgen of dalen van of op Schiphol.
Wij kunnen vaak ons slecht concentreren op studie-of leesplezier.
Al jarenlang spelen vliegtuigproblemen in deze regio, zodat bovenstaande klacht weer de eerste is na een reeks van jaren, mede omdat klagen over geluidhinder toch niets oplevert.
Schandalig!
Vr. gr. Fam.Diel

Geplaatst door Michiel

De sleutel voor de toekomst van de volgende generaties is ontgroeien en consuminderen. Een hele generatie is de laatste 30 jaar opgegroeid in de neoliberale anglosaksische modellen, waarbij de groei economie, de graai cultuur, de privatisering van nutsbedrijven voorop stonden en het klimaat, sociale omstandigheden en de werknemer volkomen ondergeschikt werden gemaakt. NL is een trouwe volger van deze politieke/economische stroming uit het VK en de VS getuige ook het uitermate neoliberale beleid van Balkenende I - IV en Rutte I en II. Een heus ego systeem, waar een ieder voor zichzelf zorgt. Rendementsdenken en competentie denken. Tot in het onderwijs en de zorg toe.
Minder reizen per auto, vliegtuig en ook snelle trein is een slimme zet lijkt het. Vergeet niet dat een TGV op 300 km/uur een enorme hoeveelheid electrische energie slurpt. Gelijk aan een korte vlucht met een prijsvechter B737! Vermogen gaat tot de derde macht van de snelheid! De alternatieve energiebronnen als wind en zonnecellen leveren maar 2% van het totale energieopwekking in de wereld. Een TGV op alternatieve energie is klimaatneutraal. Maar voor we de fossiele brandstoffen en de machtige lobby erachter (Shell, Exxon, RWE e.a.) echt uitgebannen hebben zijn we waarschijnlijk al te laat. D.w.z. passeren we de grens van 500 - 600 ppm CO2 (> +2 C) ook mede door die TGV op "grijze" electriciteit. In nog geen andere interglaciaal die men kon meten gedurende de laatste 50 miljoen jaar is in zo'n hoog tempo 35 miljard ton CO2/jaar uitgestoten. Ik geloof echt dat Moeder Natuur een enorme veerkracht heeft om deze menselijke aanslag nog een tijdje te pareren. Maar met verzurende oceanen, smeltende ijskappen en gletsjers denk ik dat de absorptie capaciteit inmiddels na 150 jaar uitgeput is. Het groen in de vorm van primair regenwoud en gematigde bossen wordt in snel tempo opgeofferd voor de economische groei van ontwikkelingslanden als Brazilie, Indonesie, Malesie, West Afrika en ontwikkelde landen als Canada. Minder groen is minder CO2 vastleggen. Een zelfversterkend broeikas effect.
Het bovenstaande artikel kan ik onderschrijven, ik denk overigens dat VVD'ers als Nijhuis en hun groei kliek in Den Haag en Brussel nooit helemaal om zullen gaan. Ze hebben wat spijt van het binnenhalen van teveel dekadente prijsvechters, maar onderschatten schromelijk de reisverslaving van de door reclame gemanipuleerde medelanders. Verbied eerst die reclame net als die van rookartikelen! Want je kunt Schiphol natuurlijk boos aankijken, het bestaansrecht van deze luchthaven wordt door de reizigers bepaald. Zolang het "klootjesvolk" zonder na te denken voor € 30,= naar een zonnige bestemming blijft vliegen en in de prijsvechter al de volgende reis al boekt is er geen oplossing. BTW op tickets en brandstof zal ook maar deels bijdragen tot vermindering van deze reisverslaving. Dat heet in de economie prijselasticiteit. Er is een mentaliteitsverandering nodig op wereldniveau en op korte termijn. Verwacht niets van de vastgeroeste politiek in Den Haag en Brussel, maar ga zelf aan de slag en beinvloed het volk vol overtuiging.