Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

LVNL : Veiligheid luchtruim in gevaar

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1734 
|
 NHD 
me_vliegtuig_IMG_0547.jpg

SCHIPHOL - Het tekort aan luchtverkeersleiders in Nederland zal nog verder oplopen wanneer deze beroepsgroep zich aan de Wet Normering Topinkomens moet gaan houden. De veiligheid in het luchtruim komt dan in gevaar. Daarom moet voor luchtverkeersleiders een uitzonderingspositie worden gemaakt.Daarvoor pleit Gerlach Cerfontaine, voorzitter van de raad van toezicht bij de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

Pleidooi voor uitzondering salarisgrens



De salarisbeperking die de overheid via wetgeving heeft opgelegd, maximaal een ministerssalaris, leidt nu al tot problemen in het management van de luchtverkeersleiding. Zo is het nu toe niet gelukt om iemand intern te benoemen als directeur operations. Die positie is al sinds oktober vrij en wordt tijdelijk waargenomen door de algemeen directeur Paul Riemens. Van hem is weer onduidelijk of zijn contract dit najaar nog wordt verlengd. ,,Dat terwijl in die functies het juist van cruciaal belang is dat ze binnen het bedrijf kennis en ervaring hebben opgedaan'', benadrukt Cerfontaine.
Directeur Riemens is zelf luchtverkeersleider geweest en verdiende vorig jaar 360.336 euro, inclusief pensioenpremies. Maar volgens de nieuwe normen mag hij bij verlenging van zijn contract niet meer verdienen dan een minister (178.000 euro inclusief pensioen). Het ministerie van infrastructuur en milieu, waar de LVNL als semi-overheidsorganisatie onder valt, neemt na de zomer een besluit over de contractverlenging en het salaris.
Maar behalve de top, dreigt de komende jaren ook de rest van de organisatie onder de salarisnormen te gaan vallen. Dat gaat dan vooral spelen bij nieuwe luchtverkeersleiders. Het afgelopen jaar verdienden 73 medewerkers meer dan de norm. ,,De LVNL is in 1993 juist verzelfstandigd, op voorstel van de commissie Albeda, om stakingen en uitstroom van verkeersleiders te voorkomen'', brengt Cerfontaine in herinnering. De arbeidsmarkt voor luchtverkeersleiders is namelijk internationaal en juist in snel groeiende centra zoals de luchthavens in het Midden-Oosten is een grote vraag naar personeel.

Qatar



Volgens PVV-Kamerlid Dion Graus is er nu al sprake van een leegloop bij de LVNL en gaan mensen naar Qatar. In het Midden-Oosten groeit de luchtvaart spectaculair en is veel personeel nodig. Volgens een woordvoerster van de LVNL valt die leegloop nu nog mee. ,,Maar wanneer het nieuwe salarisregime gaat gelden, kan dat zeker gebeuren.''
Nog los van de salaris- en pensioendiscussie is het al jaren lastig om nieuw personeel aan te trekken. De toelatingseisen zijn hoog. De werving leverde vorig jaar 1580 kandidaten op, maar slechts veertig werden aangenomen. Hun opleiding duurt vier jaar en tussentijds vallen ook mensen af. De tegenvallende opleidingsresultaten in het verleden zijn nog steeds merkbaar. Schiphol kampt met een tekort van negen luchtverkeersleiders op een groep van 150. Door een pensioengolf wordt de behoefte aan nieuwe mensen alleen maar groter.
Overigens benadrukt de LVNL dat door de tekorten nu geen gevaren in het luchtruim ontstaan. Om het tekort weg te werken is de wervingscampagne opgevoerd en wordt tevens geprobeerd verkeersleiders van de Luchtmacht en uit het buitenland aan te trekken.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard

Het argument 'veiligheid' wordt er pas en te onpas gebruikt om de zin door te drijven. Wat een ***koek. Of een luchtverkeersleider echt naar Qatar zou verhuizen en daar zijn verdere leven gaat leiden? Dat lijkt me sterk, het zullen er maar weinig zijn, als al. Net als de bankiers leven luchtverkeersleiders kennelijk in een andere wereld. Helaas is dat ook te merken op het hinderfront.

Geplaatst door Anoniem

Het is alsof onze gebeden worden verhoord. Geen LVNL, geen luchtvaart. Nu zal het niet zo'n vaart lopen. Net als de topbankiers (niet allemaal) leven deze professionals blijkbaar in een soort parallelle wereld. Als kleine goden moet men worden behandeld. Het zou een zegen zijn voor de leefbaarheid van Nederland als de activiteiten van Schiphol-group wordt verminderd. Laten we in Nederland gaan voor kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Laat Quatar a.u.b. de concurrentiestrijd ten aanzien van de bulk winnen. Nederland is een land met heel veel hoogopgeleide mensen, er zijn ook andere verdienmodellen mogelijk, bijvoorbeeld in combinatie met snel spoor.

Geplaatst door anton uit castricum

Gerard,
bij die (constant om bonussen en forse salarisverhogingen schreeuwende) bankiers is vastgesteld dat er bij hoge uitzondering af en toe één vertrekt naar het buitenland. Ik gebruik heel bewust niet de term "topbankiers"...........
Dit verhaal klinkt ongeveer hetzelfde ...........................

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

1) PVVer Graus is een dwaallicht. Hij wil Schiphol nog veel harder laten groeien. Zijn Motie haalde het gelukkig niet: De hele dag 2x2 vliegen, makkelijk kletsen uit Venlo.
2) Die LVNL is een bijzonder arrogante gesloten club. Jaren werkten ze voor goud gerande salarissen en voorwaarden. Directeur Dhr Riemens liet weten, dat hij nog moet overwegen en het thuis moet bespreken of hij wel voor minder wil werken. volgend jaar...
3) Met het binnenhalen van Cerfontaine als Vz Raad van Toezicht, gaat de sfeer van Ons kent ons en, Ouwe Jongens-krentenbrood gewoon door , en houdt Gerlach de deksel van de Doofpot : gevecht/LVNL. Fam. Poot potdicht.

Geplaatst door Wim

Wie is ook al weer de heer Cerfontaine? Even aan de bewoners van Spaarndam vragen. O ja, dat was de man die deze bewoners een kunstje had geflikt, had ze bedonderd. Een inwoonster van Spaarndam noemde hem in de media terecht " wat ben jij een enorme xxx". Nu dit zielige verhaal. Zou het allemaal waar zijn ? Een truc om een discussie te vermijden over de exorbitante salarissen van zittende medewerkers? Wordt het niet eens tijd om deze arrogante inzichzelf gekeerde organisatie opgaat in een EU organisatie, maar allereerst een grote schoonmaak.
Zou er nu echt geen verkeersleider zijn met voldoende doorstroom potentie om directeur Operations te worden tegen een normaal fatsoenlijk slarais onder de Balkenende norm? Als het antwoord nee is, dan is het slecht gesteld met de kwaliteit van de zittende medewerkers en de kwaliteit van de externe wervingen en/of de berijfscultuur.






Geplaatst door Wim

In mijn bovenstaande reactie heb ik de meest eenvoudige mogelijkheid even over het hoofd gezien. Het kan zo zijn dat er al een kandidaat in beeld is (een vriendje, buurman, familielid, iemand van de golfclub, hokkeyclub), maar dat het exorbitante salaris nog even geregeld moet worden bij de bevriende VVD minister. We zuulen eerdaags zien.