LVNL betaalt miljoenen aan ex-werknemers
SCHIPHOL - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft in 2014 bijna 3,8 miljoen euro betaald aan 23 werknemers die niet of bijna niet werkzaam zijn geweest voor de organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Z. Uit de laatste vier jaarverslagen van de organisatie is naar voren gekomen dat LVNL ook ieder jaar geld kwijt is aan vertrekregelingen.
In totaal negen ex-werknemers hebben na vertrek nog duizenden euro’s van de organisatie ontvangen. Zeven werknemers vertrokken in 2010 en kregen vorig jaar per persoon gemiddeld 57.000 euro. Een werknemer die LVNL in 2006 vaarwel zei, kreeg vorig jaar nog bijna 43.000 euro en een werknemer die 13 jaar geleden bij de organisatie vertrok, kreeg in 2014 ruim 81.000 euro.
Eerder bleek dat Eric Kroese, de ex-topman van Luchtverkeersleiding Nederland, in 2014 een eenmalige afkoopsom van 455.720 euro tegemoet kon zien.
Vroegpensioen
Ook medewerkers die gebruik maakten van een vorm van vroegpensioen kregen geld mee. Deze vorm van vroegpensioen wordt ook wel de 'functionele leeftijds non activiteit'-regeling (FLNA) genoemd. Uit het jaarverslag blijkt dat 67,3 voltijdsbanen onder deze regeling vallen. De organisatie betaalde in totaal 3,8 miljoen euro aan 23 mensen die of heel weinig of helemaal niet meer actief waren voor LVNL.
Het is niet duidelijk hoeveel geld de organisatie jaarlijks kwijt is aan mensen die niet meer actief zijn als luchtverkeersleider. Dit komt doordat alleen de bedragen die boven de Wet Normering Topinkomens uitkomen worden vermeld. Paul Riemens, de huidige topman van LVNL, schreef in zijn verslag dat de komende jaren het aantal medewerkers dat gebruik maakt van de FLNA-regelingen groeit.
Versoberingen
Een commissie die eind vorig jaar het functioneren van de organisatie onderzocht, was van mening dat er nodig moet worden gedacht aan versoberingen van het systeem. Volgens de commissie is het niet meer van deze tijd dat werknemers gebruikmaken van de FLNA-regeling.
Noot redactie vlieghinder.nl
Alhoewel het in dit artikel niet gaat over vlieghinder is dit bericht desondanks op onze website overgenomen, want het geeft een inkijk in een in zichzelf gekeerde organisatie, die goed voor zichzelf zorgt en waar je buitensporig veel geld kan verdienen, ook bij en na je pensionering. Naar buiten toe staat dit pretpakket in een schril contrast met de veelal vermijdbare vlieghinder die ze veroorzaken.
Geplaatst door marianne uit castricum
in de grootheid van het LVNL ideaal, door samen zijn en samen zijn we sterk. Heel heel heel gevaarlijk voor de Schiphol Groep, Shell en het Ministerie en vooral de bevolking en de passagiers. Je hoeft maar een slap boekje organisatiekunde te lezen om kennis te nemen dat dit soort organische levende amoeben voor grote problemen gaan zorgen ( Kets de Vries en Watzlawieck ). Heel bijzonder maar ook zeer zeer vreemd dat het zo lang duurt terwijl miljoenen mensen grote hinder en last hebben van dit organisatorische fenomeen.