Platform Vlieghinder Kennemerland
 

LVNL: 600.000 vluchten op termijn

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1433 
|
 zakenreis.nl 
tb_vliegtuig_KLMcityhopper-PH-EZE.jpg

Schiphol moet op termijn kunnen doorgroeien naar 600.000 vliegbewegingen per jaar. Dit zegt Michiel van Dorst, de directeur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), in een vraaggesprek met Zakenreis.

Schiphol is nu gebonden aan een maximum van 500.000 starts- en landingen om zo binnen de geluidslimieten te blijven, die aan de Alderstafel zijn afgesproken. Dit aantal is bijna bereikt. Maar door de komst van een nieuwe generatie vliegtuigen, die aanzienlijk stiller is, denkt Van Dorst, voormalig KLM-piloot, dat er nog wel wat rek in zit.

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Tuurlijk. Groei, meer groei, oneindige groei, groeiverslaving van de elite. Stillere en schonere vliegtuigen op NAP, maar niet op 10 km hoogte. Kerosine verbranden met groeiende CO2, NOx en fijnstof uitstoot zonder katalysators op de engines zal dus blijven doorgaan. En met een groei naar 600.000 per jaar wordt het effect van "stil en schoon" op de omgeving/milieu weer teniet gedaan. Genoeg is schijnbaar nooit genoeg in de ogen van deze elite lui.
Zolang de gevestigde orde politiek dit soort kulverhalen blijft faciliteren zitten de omwonenden van Schiphol met de voortgaande ellende.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Daar waar de vorige directeur van LVNL nog dit jaar stelde: "Er zit een grens aan hoeveel je nog kunt verbeteren op het gebied van geluid en veiligheid. Áls er nog verbeteringen mogelijk zijn, dan zijn die microscopisch”, ziet de nieuwe directeur van LVNL – Michiel van Dorst – ruime groeimogelijkheden vanwege stillere vliegtuigen (NB in 2009 zegt ook het Compendium van de Leefomgeving dat vliegtuigen naar verwachting de komende jaren niet veel stiller zullen worden).
Hij stelt zelfs: Er komt een moment dat vliegtuigen zo stil zijn dat er bijna geen geluidsoverlast is........
Hij vergeet erbij te zeggen dat dit waarschijnlijk in de tijd van de kinderen van de kinderen van onze kinderen is. De huidige generatie moet zich nog tientallen jaren door een enorme hoeveelheid overlast heen worstelen.

De heer van Dorst doet ook mee aan het debiteren van absolute onzinnigheden (heel populair bij de Schipholsekte). Hij zegt: Qua geluid heb je liever ‘s nachts 200 fietsers door je straat dan twee knetterende brommers......
Voor mij is deze uitspraak even onzinnig als: Qua geluid heb je liever ‘s nachts 200 planten in je tuin staan dan twee knetterende brommers door de straat.....

Stel dat we een fiets inschatten op licht gefluister op 5 meter afstand, dan geeft een fiets een geluidsdruk van 30 decibel.
Een brommer mag aan de uitlaat een geluidsdruk van 97 decibel produceren. Stel dat een knetterende brommer op 10 meter afstand 90 decibel produceert.
Volgens de volslagen idiote methodiek die I&M (ministerie van Infrastructuur en Economie) hanteert, betekent dit dat één passerende knetterende brommer qua hinder gelijk is aan 1.000.000 passerende fietsen.
Een realistischere vergelijking/vraag zou zijn: wat heb je liever, 'het hele uur door om de 2 minuten een vliegtuig van 74 decibel langs (continu geluid!), of één keer per uur een passage van 89 decibel'. Volgens I&M is de hinder in deze gevallen gelijk, maar zoals ir. F.W.J. van Deventer in een syllabus over vliegtuiggeluid schrijft, ‘Men kan zich afvragen of dit voor wat betreft de hinder door de omwonenden van Schiphol ook zo wordt ervaren’.

Voor mij is het wel duidelijk, geef mij die ene passage maar en daarmee hebben we één van de grootste perversiteiten van het gehele stelsel te pakken. Deze perversiteit maakt de huidige groei tot 2020 mogelijk en zal verdere groei na 2020 mogelijk maken.
Wat triest dat dit het niveau van inzicht van onze bestuurders is en nog triester dat de politici hun oor laten hangen naar dit soort mensen.

De nieuwe LVNL directeur zegt ook, ‘Je moet een constante stroom van vliegtuigen kunnen verwerken en niet de ene dag vijftig in de piek en de andere dag zeventig, dan krijg je vertragingen, mensen die hun overstap missen. Als wij niet stabiel zijn, valt de bodem onder de mainport vandaan’.
Hoe meer Schiphol groeit, hoe groter de kans op verstoringen en hoe groter/langduriger het effect van deze verstoringen. Dus, hoe meer groei, hoe moeilijker het wordt om de gewenste stabiliteit te handhaven. Dus, groei is volgens deze redenatie een risicofactor voor de mainportfunctie.

RLI heeft gezegd dat investeren in de groei van Schiphol een slecht renderende investering is en impliceert dat de groei van Schiphol een remmend effect heeft op de economische ontwikkeling van de regio. Nu geeft de CEO van LVNL ook nog indirect aan dat groei van Schiphol een risicofactor voor de mainportfunctie is.

Het lijkt zo gezien wel heel makkelijk voor de politiek om een keuze te maken. Helaas kiest de politiek in het Schipholdossier niet met de hersenen, maar met de onderbuik.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

@Michiel. Inderdaad, geen rem aanwezig in het gedachte goed van een elite groep.
Geen empathie naar andere mensen.
Er wordt door dit soort mensen slechts gedacht in geld.

Grote kans dat het individu Dorst, niet onder een aanvliegroute woont!
Dit soort mensen is als een virus voor de rest van de inwoners!

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

De maatregelen die tot op heden zijn genomen om auto’s en vrachtwagens minder vervuilend te maken zullen een vermindering van het aardolieverbruik tussen 2010 en 2030 tot gevolg hebben van 43 miljoen ton per jaar. In diezelfde periode zal het gebruik in de scheepvaart en de luchtvaart echter toenemen met 19 miljoen ton per jaar.
De winst die wordt geboekt bij het wegverkeer voor het leefmilieu zal dus voor bijna de helft teniet gedaan worden door de groei van deze twee sectoren. Dat stelt een rapport dat is uitgebracht door de studiegroep Transport & Environment uit Delft.



“Vliegtuigen en schepen krijgen een vrijbrief en dat gaat ten koste van de – op zich al ontoereikende – inspanningen bij het transport over land”, zegt de teamleider T&E Bill Hemmings. “Dat is niet alleen oneerlijk, maar het werpt ook een barrière op voor Europa om de doelstellingen van het klimaatakkoord COP21 van Parijs te halen. Overheden moeten nog eens goed nadenken en de scheepvaart opnemen in het systeem voor emissiehandel en de regels voor de luchtvaart veel strenger maken.”

Volgens het onderzoek van T&E is de luchtvaart is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer 5 procent van de klimaatopwarming. Hun uitstoot van CO2 alleen al zal naar verwachting tegen 2050 ruim verviervoudigd zijn en dan 22 procent uitmaken van de wereldwijde uitstoot. Er is wel een akkoord om die uitstoot te compenseren (in plaats van terug te dringen), maar dat gebeurt slechts op vrijwillige basis.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@Wobbe. Het hierboven genoemde rapport is van onderzoeksbureau CE Delft. Hun onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Transport&Environment; in Brussel, waar Bill Hemmings directeur van is. Zij oefenen invloed uit op het Europees Parlement en de Europese Commissie. In dit geval gaat het over het weer opnemen van de luchtvaart van de EU in het Emission Trading System, waarin de industrie uitstootrechten krijgt en er via een systeem van veilingen voor moet betalen als ze teveel uitstoten. Hun uitstootbudgetten lopen elk jaar terug. CE Delft zegt dat dit systeem veel effectiever is dan het onlangs afgesproken systeem van ICAO, waarin luchtvaartmaatschappijen de groei van hun CO2-uitstoot na 2020 moeten compenseren met bosbouw. CE Delft stelt dat dit ICAO systeem tussen 2020 en 2035 maar een vijfde van de CO2-uitstoot van de mondiale luchtvaart zal compenseren. Dus een druppel op een gloeiende plaat.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@Michiel. Ik denk dat de groeiverslaving van luchtvaart een veel diepere oorzaak heeft dan nieuwe managers die aan PR doen. Denk aan die miljoenen mensen die tig keer per jaar onwaarschijnlijk goedkoop vliegen en zich totaal niet interesseren voor de klimaatgevolgen daarvan. Zowel Nederlanders op Europese bestemmingen als buitenlandse toeristen die Amsterdam bevolken. En dat is dan een generatie die ontzettend veel last van de opwarming zal krijgen. Wie dan leeft, dan zorgt.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

De fijnstof heeft vast en zeker in ieder geval het verstand en gehoor van dit LVNL baasje inmiddels aangetast..

Aanzienlijk stillere vliegtuigen, waar haalt ie het vandaan..