Luchtvervuiling vliegverkeer veel schadelijker dan gedacht
Bewoners rond Schiphol tot een jaar eerder dood
Amsterdam, 12 december 2014 - Mensen die in de omgeving van van Schiphol wonen, lopen forse gezondheidsschade op. Hun gemiddelde levensverwachting daalt vanwege het vliegverkeer met enkele maanden tot meer dan een jaar. Dit blijkt uit cijfers van Milieudefensie gebaseerd op een vandaag verschenen onderzoek van TNO over luchtvervuiling bij Schiphol. Milieudefensie vindt de cijfers extreem zorgwekkend en eist snel aanvullend onderzoek en maatregelen.
Miljarden deeltjes per seconde
Om de blootstelling aan luchtvervuiling van Schiphol te berekenen, heeft TNO ultrafijnstof – extreem kleine fijnstofdeeltjes – gemeten. Op basis van die metingen is voor 555.000 adressen in de buurt van de luchthaven berekend hoeveel Schiphol bijdraagt aan de luchtvervuiling. Lang is gedacht dat de vervuiling van vliegtuigen meeviel. Maar uit dit onderzoek blijkt dat vliegtuigen enorme hoeveelheden van het zeer schadelijke ultrafijnstof uitstoten. Een opstijgend verkeersvliegtuig stoot per seconde even veel vervuiling uit als 1 miljoen vrachtwagens. Ultrafijnstof bestaat uit hele kleine deeltjes die diep in het lichaam binnen dringen en kanker, longziekten en hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken.
Amsterdam en Amstelveen
Vooral Amstelveen en Amsterdam hebben veel last van de vervuiling van Schiphol, maar afhankelijk van de windrichting hebben ook andere omliggende gemeenten, zoals Badhoevedorp en Hoofddorp, af en toe te maken met fors verhoogde concentraties ultrafijnstof door Schiphol. De gemiddelde levensverwachting van tienduizenden mensen die hier wonen neemt af met enkele maanden tot meer dan een jaar.
Geen technologische oplossingen
"Tachtig procent van alle vluchten van Schiphol vindt plaats binnen Europa en veertig procent van de bestemmingen is binnen 12 uur over land te bereiken. Er zijn geen technologische oplossingen om straalmotoren van vliegtuigen veel schoner te maken. Als we serieus rekening gaan houden met omwonenden van luchthavens moeten we minder vliegen. En dat kan dus ook, als we afstanden bekijken. Bovendien pakken we op die manier meteen het klimaatprobleem aan. De uitkomsten van het TNO-onderzoek zijn zo ernstig dat we meteen maatregelen moeten nemen. De maatregelen moeten zorgen dat de gezondheid van bewoners rond Schiphol beter beschermd wordt dan nu. Daarnaast moet direct een uitgebreid gezondheidsonderzoek gestart worden”, aldus Ivo Stumpe, campagneleider Verkeer van Milieudefensie
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Hetgeen uiteraard werd geslikt als zoete koek. Want debat was tevoren door de organiserende voormalig wethoudster en vertegenwoordigster "Bestuurlijke Regie Schiphol" (ja, ook dat bestaat!) uit Castricum geheel uitgesloten......................
Uiteraard is deze Hans Alders de enige kandidaat bij het "onafhankelijk" voorzitterschap van de Omgevingsraad Schiphol i.o. ( zie ook: google: "hoeveelbijbanenheefthansaldersraadeens")