Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiding zet vliegtuigen korter achter elkaar

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 872 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
oren_dicht.png

Door Annet van Aarsen

Voor piloten van kleinere passagiersvliegtuigen is het wellicht wennen: met de ingebruikname van het nieuwe intelligente naderingssysteem van Luchtverkeersleiding Nederland, vliegen ze nu een stuk korter achter grote kisten aan in het ’treintje’ naar de landingsbaan.
Bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) op Schiphol-Oost werd het nieuwe naderingssysteem - aangeschaft bij de Engelse luchtverkeersdienstverlener NATS - woensdag officieel in gebruik genomen. De luchtverkeersleiders werken er overigens al sinds eind januari mee maar een feestmoment was er nog niet geweest.

RECAT-TBS heet het project, waarvan LVNL eerder opmerkte: ,,Het helpt ons om onder alle omstandigheden de tactische uurcapaciteit en operationele veerkracht te verbeteren op Amsterdam Airport Schiphol, de drukste luchthaven van Europa.’’

Zogturbulentie
Het stelt de luchtverkeersleiders in staat om binnenkomende vluchten te separeren op basis van tijd in plaats van - eerder - op basis van afstand. Tegelijkertijd heeft Eurocontrol recent een nieuwe, meer uitgebreide indeling gemaakt van categorieën voor zogturbulentie (hoe groter een vliegtuig, hoe groter ook de luchtwerveling die het achter zich veroorzaakt). De veranderingen hebben ertoe geleid dat bijvoorbeeld een kleine Cityhopper nu pakweg op drie mijl afstand achter een Boeing 777 in het treintje naar de landingsbaan kan vliegen. Eerder was dat vijf mijl.

LVNL-baas Michiel van Dorst noemt het systeem een aanwinst. ,,We namen het 26 januari, vlak voor zes uur ’s ochtends in gebruik. Net een dag met een stevige zuidwesten wind. Ik kon meteen het verschil zien: de afstand tussen de naderende vliegtuigen werd kleiner. Dat verhoogt de capaciteit van de landingsbanen bij deze weersomstandigheden.’’

Minder uitstoot
De luchtverkeersleiding zegt daardoor minder vaak te hoeven uitwijken van de preferente Kaagbaan en Polderbaan naar andere banen. En minder vaak vliegtuigen cirkelend in de wacht te hoeven zetten. Van Dorst: ,,Dat heeft meerwaarde voor de luchtvaartmaatschappijen, voor de omwonenden van de luchthaven en het zorgt voor minder CO2-uitstoot.’’ Hij schat in dat er bij harde wind drie tot zes vliegtuigen per uur per baan meer op Schiphol kunnen landen dan eerder het geval was.

Luchtverkeersleider Martijn Duijkers vertelt dat hij en zijn collega’s flink hebben getraind voordat het nieuwe systeem in gebruik werd genomen. Vroeger bepaalde hij de afstand op het oog, nu helpt het systeem mee. Of het dan saaier is geworden? ,,Nee. Het maakt het juist uitdagend omdat je de vliegtuigen superstrak op een lijn kunt zetten op momenten dat het aanbod groot is. En het is inzichtelijker hoe goed je presteert. Je ziet het meteen als het beter kan.’’

Gevaar
Toch waren er op de presentatie ook kritische noten te horen. Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland: ,,Het gevaar is dat het aantal vliegtuigen op de primaire banen gaat toenemen en dat de omwonenden nog meer overlast krijgen’’, zegt hij. ,,Voor omwonenden gaat het niet veel doen. En het risisco is dat dit de weg open zet naar een capaciteitsvergroting van Schiphol.’’

Omwonendenvertegenwoordiger Matt Poelmans: ,,Hoe heet dat systeem ook al weer? TBS! De mensen die onder de primaire banen wonen worden hiermee ter beschikking gesteld aan Schiphol, onder het mom van hinderbeperking.’’ Hij wijst naar een opmerkelijk verschijnsel: ook als Schiphol krimpt, zal die groep niet profiteren van minder vliegtuigen in de lucht. De krimp wordt namelijk niet evenredig verdeeld over de primaire en secondaire banen, aldus Poelmans.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl.
In het verleden (bijvoorbeeld in 2010) was er al sprake van glijvluchten overdag. Toen was het LVNL argument, dat kan niet het is dan eel te druk in de lucht. Vliegtuigen konden toen niet dichter op elkaar vliegen. Nu wel, dus LVNL wanneer gaat u glijvluchten overdag toepassen? Zie hier een relevant artikel uit 2010, geplaatst op vlieghinder.nl. Overigens er zijn veel meer artikelen over dit onderwerp te vinden op onze site, met de zoek functie.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

‘LVNL-baas Michiel van Dorst noemt het systeem een aanwinst. ,,We namen het 26 januari, vlak voor zes uur ’s ochtends in gebruik. Net een dag met een stevige zuidwesten wind. Ik kon meteen het verschil zien: de afstand tussen de naderende vliegtuigen werd kleiner. Dat verhoogt de capaciteit van de landingsbanen bij deze weersomstandigheden.’’’

Wij konden het ook meteen HOREN, binnen de 90 s de volgende janker over ons heen. Dhr. Dorst met zijn aanwinst woont er natuurlijk zelf niet onder. ‘Meerwaarde voor omwonenden’ is enorme bullshit als je ermee te maken krijgt. Het schetst voor mij de mentaliteit van deze sector.

‘Toch waren er op de presentatie ook kritische noten te horen. Sijas Akkerman van de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland: ,,Het gevaar is dat het aantal vliegtuigen op de primaire banen gaat toenemen en dat de omwonenden nog meer overlast krijgen’’, zegt hij. ,,Voor omwonenden gaat het niet veel doen. En het risisco is dat dit de weg open zet naar een capaciteitsvergroting van Schiphol.’

Het is niet een GEVAAR, het is niets anders als een FEIT, dat al vanaf de Alders Tafel geldt. Hier wordt de leefomgeving binnen de wettelijke kaders voor tienduizenden in dit land volkomen verziekt. De capaciteit zal steeds verder worden opgevoerd en de mensen onder die vaste routes komen er de rest van hun leven niet meer vanaf!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Dat nieuwe systeem is een drama. Men kan nog steeds niet fatsoenlijk uitlijnen voor het landen op de aalsmeer baan. Elke dag zoveel vliegtuigen die te ver door vliegen of moeten vliegen en dan weer een bochte terug om toch goed uitgeleind te zijn.