Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiding: ’Update zorgt voor minder overlast Kaagbaan’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 989 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 03-12-2020 
hvs_lvnl_DSC_2527.jpg

Door Annet van Aarsen

SCHIPHOL - Een update van het luchtverkeersleidingssysteem zorgt sinds donderdag voor een betere doorstroming van vliegverkeer boven zuidwest Nederland en minder geluidshinder.

Belangrijke verbeteringen voor omwonenden en luchtvaartmaatschappijen, zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL).

De vertrekroute vanaf de Kaagbaan is boven Bodegraven in overleg met deze gemeente en Omgevingsraad Schiphol iets verlegd waardoor geluidshinder afneemt. Overigens voor een kleine groep mensen: de verlegde route levert per saldo 118 ernstig gehinderden minder op. Maar alle beetjes helpen, is de gedachte. Directeur Michiel van Dorst van LVNL: ,,Ook in deze tijd waarin het verkeersaanbod sterk is verminderd, blijft LVNL zich inspannen om geluid en uitstoot in de omgeving van Schiphol terug te dringen.’’

Voor luchtvaartmaatschappijen is de optimalisatie van sector 3, het drukste en meest complexe gebied van het Nederlandse luchtruim in het zuidwesten van het land, een belangrijke verbetering. De ingreep zorgt voor een betere doorstroming van vertrekkend en naderend vliegverkeer op de luchthavens Schiphol, Eindhoven, Rotterdam én Brussel.

De routes zijn verlegd en uit elkaar gehaald waardoor vluchten elkaar minder in de weg zitten. Door deze modernisering kunnen de luchtvaartmaatschappijen beter plannen, zijn er minder vertragingen in het luchtruim en kunnen vliegtuigen een optimaler profiel vliegen wat leidt tot minder uitstoot van CO2.

In de herziening zijn ook een aantal kleinere wijzigingen meegenomen, waarvan er één relevant is voor de directe omgeving van Schiphol. Politie- en traumahelikopters die vanuit oostelijke richting Schiphol naderen, mogen - als bepaalde baancombinaties op Schiphol in gebruik zijn voortaan hoger gaan vliegen (zo’n 300 meter) en bovendien wordt daarbij meer het tracé van de A9 gevolgd. Deze wijziging maakt de operatie minder complex en doordat er hoger gevlogen mag worden, hebben omwonenden minder geluidshinder van helikopterverkeer.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 03-12-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Wat een klinkklare onzin. Mooi weer spelen met iets dat weinig tot niets betekent voor de hinderbeleving. Trumpiaanse teksten!

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

Sodemieter op met dit gelul LVNL.
Boven Oegstgeest blijft men laag over denderen op 650 meter.
“Alle beetjes helpen” laat me niet lachen stelletje leugenaars.
Jullie weten niet wat jullie voor ravage aanrichten met jullie aanvliegroutes.
Kotsbeu

Geplaatst door Vliegtuigoverlast gouda uit Gouda

Vermeldenswaardig: sinds gisteren wordt de nieuwe route gevlogen. Zowel gisteren en vandaag is de nieuwe route slechts 1 keer gevlogen. De rest wijkt voor of na Bodegraven af naar het westen en knalt het dwars over Gouda. Bij mijn weten de enige stad die, wat voor baangebruik of wat voor windrichting dan elk uur van alle dagen hordes vliegtuigen overkrijgt op 3 km hoogte. Daarnaast ook nog het landende verkeer naar aalsmeerbaan en dan ook nog het verkeer van Rotterdam AirPort. 30 km van Schiphol maar vooral Gouda oost is compleet in beslag genomen door Schiphol. We waren al bang voor vele afwijkers maar dat slechts 1 vliegtuig de nieuwe route heeft gevolgd.. zo slecht durfden we nog niet te denken.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat een lariekoek van dat lvnl.........het is gewoon verplaatsing van geluidsoverlast naar een stukje ander NL...........
Wanneer snapt dat lvnl eens dat die overlast gevende vliegende klimaatslopende herriebakken ten alle tijden op iedere hoogte, of welk vliegpatroon dan ook, stijgend of dalend, dusdanige overlast veroorzaken dat onze levens en gezondheid gesloopt wordt!
Minder vliegtuigen, dus krimp gaat de overlast minderen dat is nu wel duidelijk in deze tijd.
Ga een ander in de maling nemen lvnl!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Dit bericht is net zo waar als de mededeling van KLM dat het op biofuel vliegt. Weet u het nog, het bleek slechts 0.18%. Een winst van 118 op de formeel 1.3 miljoen ernstig gehinderden (en eigenlijk nog veel meer). Dat is dan 0.009%.... LVNL gaat hiermee nog een stapje verder dan KLM.
Het Noordhollands Dagblad kan hier overigens slechte journalistiek verweten worden.

Geplaatst door 12kwadraat uit CASTRICUM

Berichtgeving zonder kennis van zaken en dan ga je de mist in.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Met deze truc worden duizenden inwoners van Nederland als tweederangsburgers zwaarder belast met herrie ten gunste van anderen die wat meer worden ontzien. Eigenlijk hetzelfde als wat men in 2003 deed met de 'Polderbaan', niets anders als herrie verplaatsen. Dit is volkomen onacceptabel.

Het is ook een lepe manier van het tegen elkaar uitspelen van omwonenden, want wie wordt gespaard zal niet vragen om routes over zich heen om anderen te ontzien.