Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtverkeersleiding Schiphol vertraagd

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 778 
|
 telegraaf.nl 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

Door Paul Eldering

SCHIPHOL - In de verkeerstoren op Schiphol moeten de luchtverkeersleiders wennen aan een moderner afhandelingssysteem voor aankomende en vertrekkende vliegtuigen. Daardoor worden de pieken deze maand ’uitgesmeerd’ over langere tijd. Dat betekent soms vertragingen.


Dat bevestigt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) na klachten van KLM-passagiers dat ze op buitenlandse luchthavens meer dan een uur moeten wachten om naar Schiphol te kunnen vliegen.

„We handelen elke dag de geplande capaciteit af, maar we moeten de pieken wat oprekken om al onze verkeersleiders optimaal en veilig te laten omgaan met de zogeheten electronic flight strips, die recent zijn ingevoerd. Deze extra automatisering moet zorgen voor meer efficiency”, aldus een LVNL-woordvoerster.

Tot 1 juni kunnen er volgens haar in topuren tijdelijk minder vluchten landen op Schiphol om de nieuwe processen goed onder de knie te krijgen. „Veiligheid staat voorop, maar ook het weer kan bijvoorbeeld invloed hebben op vertragingen.”

Modernisering
LVNL is druk bezig om de hele verkeerstoren te moderniseren en uit te breiden. Deze zomer is de verbouwing gereed. Dat is ook nodig om toekomstige groei op Schiphol te faciliteren, als de minister daarvoor het groene licht geeft. Nog voor het zomerreces in Den Haag komt daar naar verwachting duidelijkheid over.

Volgens de LVNL-woordvoerster zijn alle verkeersleiders 100% getraind om met de nieuwe systemen in de toren om te gaan. „We nemen geen enkel risico. Vandaar ook de overgangsperiode van ruim een maand”, vertelt ze. Vooral Europese vluchten worden daardoor vertraagd.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob

"LVNL is druk bezig om de hele verkeerstoren te moderniseren en uit te breiden. Deze zomer is de verbouwing gereed. Dat is ook nodig om toekomstige groei op Schiphol te faciliteren, als de minister daarvoor het groene licht geeft."

Moeten we hieruit opmaken dat het besluit tot verdere groei al in de achterkamertjes is gemaakt?

Geplaatst door M uit Heemskerk

Regeren is vooruit zien, daar is de overheid zo goed in als het op hun trotste luchtvaart aankomt.
Maar netjes met patiënten van een failliet ziekenhuis omgaan dat kunnen ze blijkbaar niet.
Vooruitzien op leraren te kort is blijkbaar ook geen prioriteit van de overheid geweest. Maar onze luchtvaart groeit wel lekker mensen de afgelopen decennia, de mensen met allemaal aandoeningen, goed mogelijk door ultra fijnstof, groeit ook lekker.
Dan maakt onze overheid zich gelukkig wel druk om de stikstofdioxide maar dat die 4000 vliegtuigen per dag over Nederland daar aan bij kunnen dragen, dat willen ze natuurlijk niet hardop zeggen. Wat zullen ze bij de overheid trots op zichzelf zijn. Ik dacht dat we een kennisland waren.

Geplaatst door M

Ik zie het al in de foto, LVNL gaat zijn EIGEN WEG

Goede foto.

Geplaatst door anoniem1

Ook hiervoor 2+ maanden aangepast baangebruik en extra overlast. Geen brief van bas deze keer,is ook geen doen met al die uitzonderingen. Preferent baangebruik is de uitzondering.
2+maanden groot onderhoud per jaar 1.5 maanden regulier onderhoud per jaar,nu 2.5 maanden aangepast baangebruik vanwege invoering strips. Vorig jaar 2+ maanden aangepast baangebruik vanwege verbouwing toren. Preferent vliegen is een farce,uitzonderingen zijn de norm.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

VLIEGTUIGEN STRAKS NOG DICHTER OP ELKAAR !

In het NHD werd onlangs al gemeld dat via nieuwe software vliegtuigen dichter op elkaar van en naar de banen zullen worden gestuurd, Alles om groei en capaciteit in het kader van efficentie maximaal te maken.

Hoe dit uitwerkt voor de veiligheid en vlieghinder is blijkbaar niet van belang, alles lijkt met zwakke convenanten te zijn afgesproken. Waarschuwingen van welke instantie dan ook worden in een papieren werkelijkheid op de lange baan geschoven,en spelen bij de politiek nog steeds een ondergeschikte rol. Niet te geloven dat dit de realiteit van de huidige bestuurspraktijk is.

Geplaatst door Peter

N 2030 gaat Amsterdam op slot voor fossiel. Zelfs de modernste schone benzinemotoren komen de stad niet meer in. Jammer als je een auto hebt gekocht, wegenbelasting, bpm, btw en flinke accijns hebt betaald en naar je werk moet. Maar 2.000 gesubsidieerde vervuilende Boeings boven je hoofd dat is uiteraard geenprobleem want ja de economie zo belangrijk, klm blabla..

Geplaatst door gerard

Tja, en die tijdelijke samenvoeging van de nachtroutes die nu samen over Castricum/Limmen gaan? Dat tijdelijke zou wat langer tijdelijk zijn wegens computerproblemen. Maar het is dus nog steeds niet opgelost met dit nieuwe systeem! Wordt het tijdelijke voor het eeuwige ingeruild? Als dat zo is, val dood, LVNL!

Geplaatst door wim

En met het dichter op elkaar vliegen de verwerkingscapaciteit aan toestellen per uur/baan verhogen, maakt CDA landingen onmogelijk!
Wat een aso's!