Luchtverkeersleiding Schiphol negeert advies stoppen met landen kruisende vliegtuigen
Piloten en luchtverkeersleiders krijgen extra training voor situaties waarin twee kruisende vliegtuigen tegelijk willen landen. Daarmee negeert Luchtverkeersleiding Nederland (LVLN) het onderzoek van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV). Die adviseerde hiermee te stoppen.
Aanleiding voor de extra aandacht is een incident van eind september. Twee passagierstoestellen kwamen te dicht bij elkaar toen ze wilden landen. Uit onderzoek van LVLN blijkt dat dergelijke voorvallen vaker voorkomen.
Het ene toestel wilde landen op de Zwanenburgbaan. Het andere toestel kwam uit de tegenovergestelde richting en wilde landen op de Aalsmeerbaan. Beide piloten volgden de instructies van de luchtverkeersleider, maar het toestel voor de Aalsmeerbaan moest afremmen en daalde daardoor minder snel dan het andere vliegtuig.
Tijdens een draai kwamen de toestellen dichter bij elkaar dan volgens de regels mag. De piloot corrigeerde de afstand na een waarschuwing van de verkeersleider.
Volgens de LVLN moet de procedure beter worden uitgewerkt. Er is een animatievideo voor piloten gemaakt en er zijn technische verbeteringen doorgevoerd in de verkeerstoren.
OVV
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) is op de hoogte gesteld. De OVV had Schiphol in september op de vingers getikt vanwege de onveilige situaties die ontstonden bij kruisende vliegtuigen. De onderzoeksraad wilde dat LVNL zou stoppen met het gelijktijdige gebruik van kruisende landingsbanen op Schiphol.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Zou het louter toeval zijn dat de voorzitter van de Onderzoekraad voor Veiligheid behoort tot de top van de PvdA? Waar ook de Schiphol CEO Dick Benschop vele vrienden heeft? En waarom zou dezelfde persoon tevens voorzitter bij Vereniging Natuurmonumenten zijn?
Dat is natuurlijk gebaseerd op "verdiensten", zo zal i.h.a. de reactie op deze combinatie van functies zijn. Blijkbaar is het idee dat onafhankelijk voorzitters de voorkeur verdienen allang losgelaten.
Met alle gevolgen van dien voor de veiligheid en leefomgeving in de steeds dichterbij komende "Stadstaat Holland", onderdeel van de door de luchtvaartsector slim nagestreefde EU-Deltametropool. Een constructie met een bestuurlijke constructie waarbij verzelfstandigde overheid- en uitvoeringsorganisaties samen met grootbanken en bedrijven de dienst gaan uitmaken. Burgerparticipatie werd "overheidsparticipatie" en dat past dan weer perfect in dit nieuwe bestuursmodel dat sluipenderwijs en tot nu toe volkomen ongemoeid uitgerold wordt.