Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiding: minder herrie dankzij nieuw satellietsysteem Schiphol

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 356 
|
 nhnieuws.nl 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Door Doron Sajet

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) neemt vanaf vandaag een nieuw navigatiesysteem in gebruik dat voor minder overlast voor omwonenden van Schiphol moet zorgen. Het satellietsysteem vervangt oude vliegbakens, waardoor vliegtuigen om woonkernen heen Schiphol kunnen naderen.

Omwonenden protesteren al langer tegen de geluidsoverlast van de luchthaven. Niet alleen vanwege het geluid, maar bijvoorbeeld ook omdat zij bang zijn dat de waarde van hun woning in waarde afneemt. Schiphol en LVNL kwamen daarom met het minder hinder-plan, waarbij omwonenden ook suggesties konden doen. Minder vliegtuigen in de lucht was daarbij geen optie voor die partijen.

Exacter vliegen
Met het nieuwe systeem navigeren vliegtuigen niet meer via fysieke bakens op de grond, maar met een gps-signaal van satellieten van en naar de start- en landingsbanen.

Volgens LVNL worden vliegroutes efficiënter dankzij het nieuwe systeem. "Vliegtuigen kunnen bij nieuw te ontwerpen routes exacter gaan vliegen naar luchthavens in Nederland, waar mogelijk om woonkernen heen. Daarbij wordt de daling van vliegtuigen meer gelijkmatig en met minder motorvermogen, wat leidt tot minder geluidshinder."

Voordelen
Een van de bijkomende voordelen van dat nieuwe systeem is volgens LVNL dat het ook gebruikt kan worden als het huidige hulpmiddel voor landingen, het ILS, buiten gebruik is. Het Instrument Landing System is een soort virtuele kabelbaan waar vliegtuigen aan gekoppeld worden om luchthavens te naderen. Met het ILS kunnen de toestellen ook volledig op de automatische piloot landen.

Als het ILS eruit ligt, moesten piloten in sommige gevallen uitwijken naar landingsbanen die voor veel meer overlast zorgen in de omgeving. Met het nieuwe satellietsysteem is dat niet meer nodig. Volgens een woordvoerder van LVNL kan het systeem door veruit de meeste luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol vliegen worden gebruikt, op een paar na die nog met verouderde toestellen komen.

Wereldwijd
Het nieuwe satellietnavigatiesysteem wordt wereldwijd ook door andere luchthavens ingevoerd. In Europa is Schiphol een van de eerste vliegvelden die oude bakens vervangt door dit nieuwe systeem.

Van de site van LVNL ziet u hier....


Bekijk bericht op "nhnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Mensen laat je niet bedonderen. Dit is voor omwonenden geneuzel in de marge. De luchtvaart kan hiermee efficiënter opereren hetgeen negatief kan uitpakken voor omwonenden.
Alleen met minder vliegen, minder herrie!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Tja wat een onzin dit, gaat dat shithol 1 grote parkeerplaats worden dan? Ik lees alleen ‘dalingen’ en ‘landingen.
Voor het gemak worden vertrekkende en startende maar niet vermeld.

Indoctrinatie, list en bedrog dit artikel. Denkt u nou echt dat dit systeem er komt om bewoners te ontzien?
Nee dus, er wordt ruimte gecreëerd in het luchtruim zodat er nog meer vliegende,klimaatslopende herriebakken over onze huizen te laten vliegen.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Ik heb begrepen dat dit systeem het afgelopen jaar al gebruikt is bij nachtelijke landingen op de zwanenburg baan vanuit het zuiden waarvoor geen vaste routes gelden.
Misschien kan men inderdaad om de bebouwing heen vliegen maar men doet het in elk geval niet. De bebouwing staat ook niet aangegeven op de radar van de lvnl.
Ook heb ik begrepen dat het invoeren van dit systeem verplicht is door europa.

Om bebouwing heenvliegen bij het landen zou mooi zijn maar het is eerst zien en dan geloven. Door de manier waarop in nederland de landingen begeleid worden spreid het landende verkeer zich in de spits over een groot gebied uit met veel aanpassingen aan de routes. Dat zal met het nieuwe systeem niet veranderen denk ik want deze flexibiliteit bij het landen wil men graag behouden.

Geplaatst door Johanna van der Schaft uit Amsterdam

Wat een lachertje dit bericht in de krant. Natuurlijk gaan we daar niets van merken. Hoe we het draaien of keren Schiphol mag en kan zijn goddelijke gang gaan ten kostte van mensen, millieu en veiligheid. Momenteel ben ik te gast op de camping in Bakkum. De voorpagina van De Telegraaf, in de supermarkt gister, schreeuwde mij het geweldig nieuws toe. Hoe wrang als je op deze camping staat waar de vliegtuigen laag over komen, en dan bedoel ik echt laag, dag én nacht vliegtuiggeweld. En dat zal met het fantastisch nieuwe satelietsysteem echt niet veranderen.

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Ik word wel eens wakker van een vertrekkend vliegtuig dat zo'n 5 kilometer van mij vandaan recht over het centrum (!) van Hilversum gaat Dat betekent dat het geluidspad zeker een kilometer of 10 breed is. Een beetje zigzaggen gaat niet helpen. In tegendeel, want het toestel is dan langer in de lucht. Maar deze "fantastische innovatie" zal wel aangewend worden om te bewijzen dat groei en minder hinder samengaan.
Ik gebruik GPS al jaren, op de fiets zelfs. Maar dat terzijde.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De volgende stap in LIEGEN EN BEDRIEGEN, precies zoals ik heb voorspeld!

Voor degenen die goed Engels kunnen lezen en begrijpen:

NextGen is a real disaster, see example comments below:
(from https://www.faa.gov/air_traffic/community_involvement/sea/media/appendix_d_public_comments_and_responses.pdf)
963 pages of HORROR!)

Dit staat ons te wachten, LVNL zal dit niet zo naar buiten brengen!

Er zijn geen plekken in Nederland waar mensen kunnen worden ontzien, ook aan de randen van woonkernen wonen mensen. Die worden opgeofferd!


Geplaatst door marianne sengers- martens uit castricum

Voor de grap of eigenlijk niet, is het handig om de column van Thomas von den Dunk van afgelopen maandag in de Volkskrant te lezen. Een korte geschiedenis van 1 partij die de gehele samenhang heeft vernietigd en hun verantwoordelijkheid uit handen heeft gegeven aan grote criminele organisaties. Chapeau voor de stemmers.
De afgelopen periode ( Westenwind ) hebben we gemerkt met het zeer laag invliegen van deze sector er niets maar niets is veranderd sinds 2000. Leugens, bedrog en misleiding. Geld van de belastingbetaler gestolen. Waar zit die Hoekstra eigenlijk, andere chip inlaten brengen want dat is wel nodig.
Palermo of Ganga- Nederland, de inwoners zijn de klos, wij betalen de drek van de z.n. groot- geldverdieners/ vervuilers, die om de ronde tafel zitten met de lappen- gewetenloze pop als Regeringsleider.
Natuurlijk het Circuit. lap toch alles aan mijn laars, inwoners, natuur, luchtvervuiling, vogels, biodiversiteit, trap op de kaartjes- kopers, u wordt geminacht. Toch.
Ze hoeven geen CO2 belasting te betalen, ze kunnen hun geld weglaten vliegen over de hele wereld.
Wat een treurnis in Nederland.

Heb bewondering voor de degenen die deel uit maken van de Omgevingsraad en vlieghinder.
Bewonderenswaardig de knap geschreven geschriften. Ook van de degenen die op deze situatie hebben gereageerd. Helemaal eens