Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiding: ingrijpende maatregelen nodig bij groei Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1106 
|
 nos.nl - 26-04-18 
hvs_lvnl_DSC_2532.jpg

De luchtverkeersleiding op Schiphol kan in de nabije toekomst maximaal 540.000 vluchten per jaar aan. Dat blijkt uit een technische analyse die Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft laten uitvoeren. Als de luchthaven verder wil groeien zijn ingrijpende maatregelen nodig, schrijven de onderzoekers. Het rapport moet het kabinet helpen een besluit te nemen over de toekomst van Schiphol.

Tot 2020 mag Schiphol niet verder groeien dan 500.000 vluchten. Over wat er daarna gaat gebeuren zijn nieuwe afspraken nodig. Schiphol-topman Nijhuis liet eerder weten op te termijn graag door te willen groeien naar 600.000 vliegbewegingen.

Meer ruimte
Dat laatste lijkt op basis van het rapport (pdf.) niet realistisch. De banen op Schiphol liggen dicht en soms haaks op elkaar, en er is weinig ruimte in de lucht. Hierdoor is de situatie op Schiphol buitengewoon complex.

Als het drukker wordt op Schiphol ontstaan er vooral capaciteitsproblemen op de grond en in het luchtruim voor vluchten naar het zuiden en het oosten, zo blijkt uit de analyse. Op dit moment heeft LVNL al moeite de vluchten in die richtingen goed af te handelen.

Alleen met zeer ingrijpende maatregelen zou een forse groei naar meer dan 540.000 vluchten mogelijk zijn, maar ook in dat geval is nog steeds niet zeker of LVNL die capaciteit aankan. In ieder geval moet er op de grond meer ruimte komen voor vliegtuigen om te parkeren, moet er een lichtgeleidingssysteem komen voor taxibanen en moeten vliegtuigen minder tijd krijgen om te landen of op te stijgen. Daarbovenop moet het verkeersafhandelingssysteem van de luchtverkeersleiders worden gemoderniseerd en is herindeling van het luchtruim noodzakelijk.

Gevoelig
Een groei tot 540.000 vluchten lijkt realistischer, maar dan zijn er evengoed ingrijpende maatregelen nodig. Zo moet volgens de onderzoekers in ieder geval de vierde-baanregel (de afspraak dat alleen bij uitzondering vier banen tegelijk mogen worden gebruikt) worden verruimd. Dat ligt gevoelig, omdat deze afspraak de geluidshinder moet beperken en tot stand is gekomen in het akkoord dat de luchtvaartsector heeft gesloten met omwonenden en omliggende gemeenten.

Ook moeten de luchtverkeersleiders gaan fuseren met hun militaire collega's, zo valt op te maken uit het rapport. Op dit moment regelen de militaire luchtverkeersleiders het vliegverkeer op Eindhoven en in het militaire luchtruim, terwijl de LVNL voornamelijk het verkeer op Schiphol, Rotterdam en de overige luchthavens afhandelt. Dat het luchtruim is opgedeeld maakt het afhandelen van grote hoeveelheden vliegverkeer te complex.

Geluidsbelasting
Vorig jaar concludeerde de Onderzoeksraad voor Veiligheid al dat de veiligheid op Schiphol in het geding is als de luchthaven verder doorgroeit. Gisteren benadrukte de raad nog eens dat er tot nu toe te weinig is gedaan met zijn aanbevelingen.

Of Schiphol daadwerkelijk kan groeien moet ook blijken uit de milieueffectrapportage (MER) dat deze zomer verschijnt en waar door alle partijen reikhalzend naar uit wordt gekeken. Behalve om veiligheid draait het in de discussie namelijk ook over de geluidsbelasting voor omwonenden.

Het cijfers van 540.000 vliegbewegingen is door de onderzoekers overigens niet willekeurig gekozen. In een voetnoot schrijven ze: "Het getal van 540.000 is afgeleid van de MER-discussie die parallel plaatsvindt." Onbedoeld geeft het LVNL-rapport daarmee ook een inkijkje in de discussie aan de andere tafel.

Bekijk bericht op "nos.nl - 26-04-18"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Zolang er geen zeer ingrijpende maatregelen op en rond Schiphol genomen zijn om de aanbevelingen van de OvV volledig uit te voeren, is elke groei boven 500.000 vliegbewegingen onmogelijk. Dit plafond kan dus niet zomaar verhoogd worden zonder enorm verzet van de omwonenden.
Als korte vluchten door hogesnelheidstreinen worden vervangen om de klimaatimpact te verlagen, moet het plafond navenant omlaag. Netwerk en bereikbaarheid blijft dan gelijk (dit is het economische nut van Schiphol plus spoornet), terwijl de klimaatimpact, milieuhinder en veiligheidsrisico's op den duur tot 20% lager kunnen worden. Wel zal de geluidhinder rond de HSL toenemen wegens intensiever treinverkeer.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Aanvulling: De MER Schiphol zegt vermoedelijk niets over de klimaatimpact, terwijl dat sinds medio 2017 verplicht is. Toch moet deze impact sterk omlaag. Het inzetten van zoveel mogelijk hogesnelheidstreinen is daarvoor een van de meest effectieve beleidsinstrumenten. Daartoe moeten vliegtickets (zeker de ultra goedkope) flink duurder worden, zodat treinreizen ongeveer even duur worden als vliegreizen in Europa. Dit pleit heel sterk voor invoering van een aanzienlijke ticket-tax, die in het regeerakkoord genoemd wordt als maatregel tegen de opwarming door vliegen.

Geplaatst door M uit U

"Wel zal de geluidhinder rond de HSL toenemen wegens intensiever treinverkeer."

Er zijn wel twee grote verschillen tussen geluidshinder van de HSL en geluidshinder van Schiphol:
* de HSL verplaatst zich niet. Vliegroutes wel. Een woonwijk die vandaag nog geniet van de rust en stilte, kan morgen opeens zijn opgenomen in een aanvliegroute.
* voor de HSL gelden - net als voor snelwegen en de rest van het spoorwegnet - allerlei wettelijke regels m.b.t. geluidsoverlast. Voor elke db te veel moeten er maatregelen worden genomen. Daarom zijn er ook zoveel geluidsschermen en komen er ook steeds meer bij. Schiphol echter hoeft nergens rekening mee te houden en hoeft ook geen enkele maatregel te nemen. En als ze ergens afspraken over maken, hoeven ze zich er niet aan te houden.

Geplaatst door Petra Danckaarts uit Weesp

Weesp was tot voorkort een redelijk rustige omgeving. Waar ik woon een zeer drukke weg. Ze hebben het gemeentelijke groen gedeeltelijk weggehaald en de weg zoveel meer lawaai veroorzaakt.
En om alles nog erger te maken de vliegroutes veranderd van schiphol. Elke paar seconden komen ze over. Alle richtingen. Binnen kan ik niet meer zitten van het geraas buiten op mijn terras kun je ze nu bijna aanraken. In het natuurgebied bij het Naarder Meer waar ik dit bericht typ achter elkaar door. Soms tel ik in een oogopslag 10 vliegtuigen op verschillende hoogtes. Dit is hiervoor nog nooit geweest. Ik woon hier bijna 8 jaar. Ik ben er depressief van geworden. Ik ben een natuurmens en kan de natuur niet meer beleven met deze herrie. Tel daar ook nog herriemakende buren bij op. Boven links en schuin beneden links en rechts en ik word/ ben knettergek aan het worden. Mijn systeem staat altijd open en adrenaline veel te hoog. Terwijl ik rust nodig heb om te herstellen van een burnout. Zelfs zo erg dat ik het leven af en toe niet meer zie zitten. Huisartsen stoppen je vol medicatie. Dat wijger ik omdat dat de problemen niet oplost.

Geplaatst door M uit U

Petra, ik herken je gevoel heel goed. Ik heb nooit last gehad van vliegtuigen, maar sinds vorig jaar komen ze vaak en laag over. Sommige dagen is het rustig en dan komt mijn hoofd ook tot rust. Maar helaas zijn de meeste dagen gevuld met bulderende, gierende vliegtuigen die vanuit alle windstreken over onze wijk komen denderen. Ik tel er tijdens het avondrondje met de hond rustig 5 à 6 stuks tegelijk. Er wordt wel eens onweer voorspeld maar ik zou niet weten of die voorspellingen uit zijn gekomen, want het dondert hier zo vaak urenlang achter elkaar. Misschien ben ik wel overgevoelig, maar gevoelens van depressie en wanhoop, gecombineerd met spanning in hoofd, schouders en nek, maken het er allemaal niet leuker op. Vluchten naar een rustig bos of ergens langs de rivier gaan wandelen zijn dan de enige oplossing.