Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtverkeersleiders tegen concurrentie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1407 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0717.jpg


Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Het Gilde van Luchtverkeersleiders is tegen het openstellen van de verkeerstorens voor concurrenten. Zij vreest voor onveilige situaties in het luchtruim.

Kosten voor Eelde en Beek schieten omhoog
In 2016 wil staatssecretaris Mansveld concurrentie toestaan in de torens van regionale vliegvelden. Met name voor Eelde (Groningen) en Beek (Maastricht) moet dat een middel worden om de hoge kosten te drukken. In de toekomst krijgt Lelystad hier ook mee te maken. Schiphol en het grootste deel van het Nederlandse luchtruim blijven onder de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) vallen.

,,De LVNL levert momenteel op efficiënte wijze luchtverkeersleiding op Eelde en Beek, waarbij kostenefficiëntie een belangrijk onderdeel is. Feitelijk levert LVNL hier een infrastructuur waardoor het voor de luchthavens mogelijk wordt om commercieel luchtverkeer aan te kunnen trekken. Deze dienstverlening heeft een prijs, vergelijk het met andere vormen van infrastructuur", benadrukt Richard Meinders het belang van luchtverkeersleiders.

Onveilig
Voor de voorzitter van het Gilde van Luchtverkeersleiders staat veiligheid op nummer één. ,,Maar commerciële aspecten en met name kostenbesparingen, kunnen een ongezond spanningsveld creëren rond veiligheid. Wij vinden het verlenen van luchtverkeersleiding daarom geen commerciële activiteit.''

Zo ver ging directeur Paul Riemens vorige week niet toen de plannen van Mansveld naar buiten kwamen. Hij wil echter pas concurrentie wanneer Europees de markt wordt vrijgegeven. Dan kan hij met zijn LVNL ook proberen in bij voorbeeld Duitsland voet aan de grond te krijgen. Momenteel is concurrentie alleen in Engeland mogelijk.

Politiek
Concurrentie in Nederland is een politieke wens. Momenteel worden de kosten voor alle vliegvelden bij elkaar geveegd. Daardoor betalen maatschappijen die Schiphol aandoen mee aan Eelde en Beek. Mansveld wil dat ieder vliegveld zelf voor de kosten opdraait. Maar dan zullen de tarieven bij de kleine vliegvelden, waar relatief weinig toestellen komen, omhoog schieten. Die dreigen failliet te gaan. ,,Zelfs met het invoeren van concurrentie en nieuwe technieken zoals een toren op afstand, zal Eelde een tekort van zeker een miljoen euro hebben. Tel daarbij de huidige tekorten en dan hangt de toekomst van de luchthaven geheel af van de bereidheid van de regionale politiek om deze verliezen structureel te dragen", rekent Philippe Bouder, econoom en lid van het bewonersplatform van Eelde voor.

De concurrentie op de toren komt op woensdag 1 april ter sprake in het luchtvaartdebat in de Tweede Kamercommissie.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kees

Vreemde redenering van de luchtverkeersleiders. Dan zou vliegen ook geen commerciele activiteit mogen zijn en de piloten in overheidsdienst moeten zijn. De salarissen van de luchtverkeersleiders gaan overigens alle overheidsnormen te boven. Niet zo vreemd dat de luchtverkeersleiders dan ook geen verandering willen. Zekerheid van de overheid en een boven marktconform salaris. Met veiligeheid als smoes.