Luchtverkeersleiders leveren in
|
| | noordhollandsdagblad.nl
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Luchtverkeersleiders mogen meer dan een minister blijven verdienen, maar er moet wel een plafond in hun salaris komen en de pensioenregeling wordt aangepast.
Michiel van Dorst nieuwe directeur
Vakbonden en de directie van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) moeten samen voor 1 oktober daarover een akkoord bereiken. Tevens moeten ze kijken hoe op korte termijn de inzetbare capaciteit wordt vergroot.
Die opdracht heeft staatssecretaris Dijksma (infrastructuur en milieu) aan de twee partijen gegeven. De staatssecretaris wil daarnaast een plan voor het verhogen van het rendement van de werving en opleiding.
Met deze maatregelen wil Dijksma een einde maken aan de onrust die al jaren heerst onder luchtverkeersleiders. Het kabinet wil via wetgeving nu snel een bovengrens aan het salaris voor vrijwel iedereen in de (semi)publieke sector. Het maximale salaris wordt dan gelijk gesteld aan een ministerssalaris (179.000 euro in 2016).
Tekort
Een groot aantal luchtverkeersleiders zit daar ruim boven. Uit onderzoek bleek al eerder dat bij een salarisverlaging een aantal luchtverkeersleiders naar het buitenland vertrekt. Daarnaast vermindert het de kans op zij-instromers en zullen minder jongeren kiezen voor het beroep van luchtverkeersleider.
Dat terwijl er al een tekort aan luchtverkeersleiders is. Bij een oplopend tekort is er geen ruimte meer voor projecten zoals verbetering van uitvliegroutes en kan de capaciteit op Schiphol niet worden verhoogd. Verdere automatisering heeft pas op lange termijn effecten.
Directeur
Daarom heeft het kabinet voor luchtverkeersleiders een uitzondering gemaakt. De nieuwe aanpak geldt al meteen voor de nieuwe directeur. Dat is per 1 mei Michiel van Dorst. Hij gaat minder verdienen dan in zijn huidige functie als vlieger bij KLM. Maximaal 229.000 euro inclusief pensioen en andere kosten. Zijn voorganger Paul Riemens verdiende 360.336 euro. Van Dorst is benoemd voor vijf jaar. Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"
Geplaatst door anoniem
Was er dan geen enkele verkeersleider in de organisatie die deze functie zou kunnen vervullen?
Nu ja, weten we in elk geval dat we van de lvnl helemaal niks meer hoeven te verwachten.