Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartsector wil CO2-uitstoot verlagen, milieuorganisaties zijn kritisch

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 758 
|
 nu.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

De Nederlandse luchtvaartsector wil de zuinigste ter wereld worden en in 2030 35 procent minder CO2 uitstoten, zo staat in een actieplan van circa twintig transportorganisaties en kennisinstellingen.

De partijen, waaronder Schiphol, KLM, de TU Delft, VNO-NCW en de NS, hebben het plan woensdag aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.

In het plan staat onder andere dat luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd moeten worden om met zuinigere toestellen te vliegen. Dit kan mogelijk door hogere luchthavengelden voor vervuilers te rekenen, zoals in het regeerakkoord staat. Zo'n extra belasting geldt al voor vliegtuiglawaai.

Milieuorganisaties zijn niet onder de indruk van de plannen. Greenpeace noemt de voorgestelde maatregelen "business as usual met een klein groen strikje eromheen".

Directeur Sijas Akkerman van Natuur & Milieufederatie Noord-Holland zegt tegen de NRC (Lees hier) dat het gaat om stappen die ze toch al van plan waren te zetten. Hij noemt het plan "veel te weinig voor de nationale doelstelling om 49 procent te besparen ten opzichte van 1990".

Zuinige, elektrische vliegtuigen
Volgens de initiatiefnemers van het actieplan kan door een aantal ingrepen de uitstoot van schadelijke stoffen met 35 procent worden verlaagd in 2030. In plaats van de voorspelde 17,3 miljoen ton wordt het dan 11,3 miljoen ton, 6 miljoen ton minder. Deze uitstoot komt overeen met die van 2007, becijfert NRC.

De initiatiefnemers van het duurzaamheidsplan verwachten de meeste winst (40 procent) van 'radicale vlootvernieuwing'. Nieuwe vliegtuigen moeten zuiniger zijn en op termijn zelfs elektrisch.

De partijen willen naast zuinigere toestellen ook schonere brandstof gebruiken. Verder willen ze vliegtuigroutes en procedures efficiënter maken en pleiten ze voor alternatief transport op kortere afstanden, bijvoorbeeld de trein.

De twintig transportorganisaties en kennisinstellingen komen niet zomaar met een duurzaamheidsplan. Er is in Nederland veel verzet tegen de groei van de luchthavens Schiphol en Lelystad Airport. Meer aandacht voor duurzaamheid moet zorgen voor meer steun voor groei vanuit de maatschappij.

Door: NU.nl/ANP

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht


Geplaatst door B. uit Heemskerk

Moet ik mij zorgen gaan maken dat de politiek hierin trapt, en ze gaan groeien met nachtvluchten zodat ik echt niet meer kan slapen?

Geplaatst door Elodie uit Wintelre

Bij Eindhoven Airport worden nu plannen gemaakt (of zijn al gemaakt) om vanaf 2020 weer te kunnen doorgroeien van 43.000 naar 100.000 vluchten per jaar. Dat noemen ze dan een pilot om te door te groeien als meest innovatieve en 'schoonste' luchthaven van de wereld! Verplaatsen van de herrie en stank is dit, geen oplossing voor het CO2 probleem. In 2030 zal geheel Nederland kunnen genieten van het vliegtuiggeweld. Dat onze zogenaamde betrouwbare politiek zo handelt weet ik inmiddels, toch jammer dat het bedrijfsleven / ondernemend Nederland hieraan meedoet! Geld overruled!

Geplaatst door B. uit Heemskerk

CO2 recuctie is goed.
Maar wat gebeurd er met de steeds grotere uitstoot van NO2 door de hogere temperaturen in de motoren?
Wat gaan ze doen tegen fijnstof?
Zo zijn er nog wel meer stoffen (zwavel, tricresylfosfaat, etc.) waar we niet blij van worden nu er elke andere halve minuut een groot vliegtuig over gaat.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

In het actieplan, dat de luchtvaartsector vandaag op Schiphol presenteerde, is geen sprake van absolute Co2-reductie, er wordt slechts een minder snel Co2-groeipad voorgesteld. Het resultaat hiervan: in 2030 is de Co2-uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer net hoog als nu. Dat terwijl de uitstoot van alle sectoren in 2030 gehalveerd moet zijn om onze klimaatdoelen te halen.

Dat stellen Greenpeace, Noord-Hollandse Milieufederatie en Natuur & Milieu in een persbericht van vandaag.

Het wordt daarom tijd dat de sector door de politiek gehouden wordt aan echte Co2-reductie, net als de rest van Nederland. De luchtvaart barst in Nederland uit z’n voegen en steeds minder Nederlanders accepteren de groeiende klimaatimpact, geluidsoverlast en ultrafijnstofvervuiling van de sector. Volgens de milieu-organisaties voelt de sector de groeiende maatschappelijke druk, maar deze plannen zijn daar geenszins een antwoord op.

Cas van Kleef, campagneleider Greenpeace: “Het actieplan van de luchtvaartsector is business as usual met een klein groen strikje eromheen. De voorgestelde besparingsmaatregelen zijn vooral goed voor hun eigen portemonnee. Het is tijd voor realiteitszin in de sector: als we onder de 1,5-graad opwarming van de aarde willen blijven kan de luchtvaart simpelweg niet verder groeien.”

Sijas Akkerman, directeur Noord-Hollandse Milieufederatie: “Omwonenden zijn in het formuleren van deze plannen buitenspel gezet. Geen woord over geluidsoverlast, ultrafijnstof of überhaupt minder vliegen. Hiermee kweekt de sector geen goodwill bij stakeholders. Goed om mensen te verleiden in de trein te stappen, maar dat moet dan wel betekenen dat er minder vliegtuigen de lucht in gaan. Anders heeft het geen zin.”

Marjolein Demmers, directeur Natuur & Milieu: “De sector heeft een onbegrijpelijk concurrentievoordeel. In tegenstelling tot weg- en treinverkeer betaalt de luchtvaart geen belasting over brandstof en tickets. Dat terwijl vliegen grote klimaatschade en overlast veroorzaakt en Nederland zo op kosten jaagt. Deze situatie is niet houdbaar: de echte kosten van vliegen moeten verrekend worden in een ticket. Zo wordt het ook aantrekkelijker om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld per trein.”

De milieu-organisaties hebben deze zomer een luchtvaartmanifest gelanceerd waar al meer dan 80.000 handtekeningen voor zijn opgehaald. De ondertekenaars roepen op tot een stop op de luchtvaartgroei, eerlijke luchtvaartbelastingen en investeringen in duurzame alternatieven zoals de trein en bus.

Geplaatst door anoniem1

vlootvervanging duurt jaren en levert maar marginal besparing op. Hoeveel was het dat vliegtuigen gemiddeld zuiniger worden per jaar, 0.1% of zoiets. En dan zou je elk jaar de hele vloot moeten vervangen om die 0.1% winst ook te behalen terwijl vliegtuigen 25+ jaar mee gaan.
De vlootvervangings programmas zijn lang van te voren bekend bij de maatschappijen,je kan nu al uitrekenen hoeveel dat op gaat leveren de komende 10 jaar. Ik betwijfel of men dat gedaan heeft maar de winst die daar geboekt gaat worden die kan nooit en te nimmer 40% zijn. Mathematisch onmogelijk dat zie je zo.

Geplaatst door anoniem1

Misschien was het 1% per jaar dat vlieguigen zuiniger worden,daat wil ik vanaf zijn, Dan nog kom je nooit aan 40% zelfs niet als je elk jaar de hele vloot vervangt wat niet gebeurt. Denk dat gemiddeld genomen nog geen 10% van de vloot per jaar word vervangen.

Geplaatst door anoniem1

En dat zou dan een besparing zijn als de sector niet verder groeit. Met 3% groei per jaar levert een maximaal haalbare 1% grotere efficienty nog steeds 2% stijging van de uitstoot op.
Vliegtuigen gaan 25 jaar mee (langer vaak maar neem 25 jaar) dan word per jaar gemiddeld 4% van de vloot vervangen,ik weet niet hoeveel het bij klm is maar zoiets zal het zijn. De besparing hier is minimaal. Electrisch vliegen op significante schaal is onzin en komende 10 jaar al helemaal. toch komt men aan 40% besparing met tegelijkertijd een groei van het verkeer van minstens 20% verwacht. Dat moet dan allemaal van "bio" kerosine komen?

Geplaatst door anoniem1

Ik denk dat je met cda landingen overdag meer dan 1/2% co2 kan besparen op vluchten naar bijvoorbeeld parijs. Naar London dan misschien 2/4% als het al niet meer is. Het hele laatste deel van de landing na de wachtloops kan veel efficienter worden als men niet meer met gas half of meer open hoeft te vectoren en regelmatig koers veranderen. Ook kost dit geen geld integendeel,het word een stuk makkelijker en daarmee uiteindelijk ook een stuk goedkoper voor de lvnl als het laatste deel van de landing volgens een standaard route word afgewerkt.
Het is een directe besparing voor alle vliegtuigen jong en oud.
Dan met herindeling luchtruim zou je in theorie nog eens 20% op sommige europese routes kunnen besparen.