Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartsector presenteert stappenplan duurzaam taxiën in 2030 standaard

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 246 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 25-10-2021 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

SCHIPHOL - De luchtvaartsector heeft een stappenplan gepresenteerd om duurzaam taxiën te realiseren. Maandag overhandigde de sector hiervoor een roadmap aan demissionair minister van Infrastructuur en Waterstaat Barbara Visser. In 2030 moet taxiën op Schiphol standaard met behulp van speciale sleepvoertuigen gebeuren.

Met dit stappenplan wordt duurzaam taxiën in uiterlijk 2030 op heel Schiphol de standaardprocedure. De eerste stap daarin zijn twee sleepvoertuigen die medio 2022 in gebruik genomen worden op Schiphol voor een vervolgproef. Bij succes zal deze proeffase daarna overgaan in een standaardproces waarbij de vliegtuigen duurzaam kunnen taxiën van en naar de Polderbaan, zo meldt Schiphol in een verklaring.

Tijdens het duurzaam taxiën worden vliegtuigen van en naar de start- en landingsbaan gebracht door een speciaal sleepvoertuig en blijven vliegtuigmotoren voor het grootste deel uit. Voor dit nieuwe taxiproces zijn ingrijpende aanpassingen aan infrastructuur, processen en techniek nodig.

Eerste ter wereld
Veel van de benodigde aanpassingen zijn nieuw voor de luchtvaart en Schiphol is bovendien de eerste luchthaven in de wereld die op grote schaal duurzaam taxiën wil introduceren. De roadmap biedt een stappenplan om deze aanpassingen tijdig door te voeren op basis van de nu beschikbare kennis, zo meldt de luchthaven.

Schiphol heeft de roadmap samen met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), KLM, Transavia, Corendon Dutch Airlines en grondafhandelaren dnata en KLM Ground Services opgesteld. Medio 2022 komen er twee TaxiBot sleepvoertuigen van Smart Airport Systems voor een vervolgproef, waarbij een deel van de vliegtuigen duurzaam van en naar de Polderbaan taxiën.

Uit eerder onderzoek blijkt dat duurzaam taxiën op Schiphol gemiddeld een halvering van het brandstofgebruik oplevert en daarmee de CO2-, stikstof- en (ultra)fijnstofuitstoot omlaag brengt. Gezien de langere afstand kan bij het taxiën naar de Polderbaan de brandstofbesparing oplopen tot 65 procent.

Als de proef succesvol verloopt wordt dit een standaardproces, waarbij bepaalde vliegtuigtypen van een aantal luchtvaartmaatschappijen duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan. In de daaropvolgende jaren zal het aantal vliegtuigen dat van of naar de Polderbaan gebracht kan worden uitgebreid worden, zodat over vier jaar naar verwachting 18 procent van alle vluchten duurzaam taxiet.

De samenwerkende partijen hebben de ambitie om vanaf 2025 de andere start- en landingsbanen hier stapsgewijs aan toe te voegen, zodat het in 2030 de standaardprocedure is op heel Schiphol.

Infrastructurele aanpassingen
Om duurzaam taxiën van en naar de Polderbaan structureel mogelijk te maken, worden op Schiphol al infrastructurele aanpassingen voorbereid. Het gaat hierbij om markeringen om vliegtuigen op de juiste plek te kunnen laten stoppen zodat ze aan of van het sleepvoertuig gekoppeld kunnen worden.

Ook moeten er wegen verbreed worden, zodat de speciale voertuigen zonder vliegtuig van en naar de Polderbaan kunnen voorafgaand aan of na uitvoering van het slepen, zonder hierbij (taxiënd) verkeer te hinderen. In eerste instantie gaat het om sleepvoertuigen die gebruikmaken van fossiele brandstof. Tegelijkertijd werken leveranciers van het speciale sleepvoertuig aan een verbeterde en uitstootvrije variant, elektrisch of op waterstof.


Toevoeging vlieghinder.nl. Een op vlieghinder.nl geplaatst artikel over NextGen-nadering.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 25-10-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim Perlee uit Castricum

Dit "ambitieuze plan" plan, waarmee ze nu al de "Eerste ter wereld" zijn is slechts window dressing voor het giga ultrafijnstof probleem (zie link hieronder) op Schiphol.
Het is qua opzet, omvang, tijdspad, veiligheid onhaalbaar en blinkt uit in vaagheden. Ook daar zijn ze de "Eerste ter wereld".
Ik hoop dat de minister, de politiek, de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het meest belangrijke de desbetreffende medewerkers/werknemersorganisaties op Schiphol er doorheen prikken en het plan naar de vuilnisbak verwijzen.
Een typisch voorbeeld van een plan uit de luchtvaart sector.
https://www.upinthesky.nl/2021/10/26/fnv-grote-zorgen-om-gezondheid-schiphol-personeel/

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Inderdaad, het Sprookjesboek wordt dikker en dikker...............................

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Toegegeven, het zou wel iets helpen om de lokale emissies van kerosinedampen tegen te gaan, maar dit is verder pure ‘greenwashing’. De enige echte remedie is stoppen met groeien en krimp op termijn. De noodzaak hiertoe zal ieder jaar sterker worden.

Men blijft maar volharden in innovatiesprookjes en het inschakelen van VNO-NCW, MKB Nederland, vele gemeenten ten gunste van het ‘vestigingsklimaat’ in een al overvol land. Dit zal wel een kwestie van geld zijn!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Tussen alle sprookjes door:

Melding op vliegherrie.nl vanavond:

Schrikbarend:

Boven Uitgeest is het ritsen weer begonnen met melding: 19.39.14 h. lander en 19.39.54 h. lander pal daarachter!

Dus:

Gelijke hoogte! slechts 40 seconden tussenruimte komend uit verschillende richtingen! Dit ritsend in een treintje. Hele dag landers, dit etmaal 321 x met grote vliegherrie!

Wanneer gaat Uitgeest weer het NOS-journaal halen, zo lijkt de vraag?