Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaartsector kan meer tegen herrie doen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 434 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
gh_vliegtuig_overvliegend_vliegtuig.jpg

Bemiddelaar Hans Alders ziet ook successen

SCHIPHOL - De luchtvaartsector kan zelf meer doen om de geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. „Waarom moet een vliegtuig dat veel te vroeg arriveert meteen kunnen landen? Zeker wanneer dat op een baan is die veel overlast geeft. Had dat toestel niet later kunnen vertrekken of nog een rondje vliegen?”

Het zijn van die vragen die Hans Alders zich stelt, waar de sector dat te weinig doet. „Daardoor zie je wel dat veel te vaak vier banen tegelijkertijd worden gebruikt. Daarover waren afspraken gemaakt, maar de sector beroept zich op zoveel uitzonderingen, dat slechts op 50 dagen volgens afspraak is gewerkt. Dan moet je naar de operatie kijken. Wanneer je ziet dat in bepaalde maanden toestellen door sterke staartwind heel veel eerder binnenkomen, dan kan je die toch ook later laten vertrekken. Want als ze eenmaal boven Nederland zitten en zich melden, laat de luchtverkeersleiding ze meteen landen.”

Problemen

In de ogen van Alders veroorzaakt de luchtvaartsector ook eigen problemen. „Neem de discussie over de routes naar Lelystad. Die toestellen moeten laag over Nederland vliegen omdat de luchtlaag daarboven voor Schipholverkeer is. Maar waarom kan je die paar toestellen vanaf Lelystad niet ritsen met het Schipholverkeer. Naar die oplossing wordt nu eindelijk gekeken. Zo moet je ook kijken naar bepaalde uitvliegroutes vanaf Schiphol. De nieuwe directeur van Schiphol, Dick Benschop, zag meteen dat er veel gewoontes zijn ontstaan. Hij stelde de vraag: ’Waarom doen we dit en kan het niet anders’. Dat zou de werkwijze in de hele sector moeten zijn. Zelf continu kijken of het beter kan.”

Hans Alders weet waarover hij praat. Hij heeft zich de afgelopen 13 jaar intensief bezig gehouden met de luchtvaart. In opdracht van de minister bracht hij de strijdende partijen aan tafel. In 2008 sloten de sector, plaatselijke overheden en bewonersgroepen een akkoord over selectieve groei van Schiphol. „Daardoor heeft Eindhoven een deel van de groei opgevangen en moet ook Lelystad opengaan voor vakantievluchten. De inzet is immers dat het enorme netwerk van Schiphol overeind blijft en kan worden uitgebreid. Dat is vooral de verdienste van KLM en partners. Daarbij zijn overstappende passagiers nodig om al die verre bestemmingen overeind te houden, want de Nederlandse markt is daarvoor te klein. Tot nu toe wil ook ieder kabinet groei van Schiphol.”

Risico
Maar de afgelopen maanden kwamen bewoners, regionale bestuurders en de luchtvaartsector tegenover elkaar te staan. De eerste groep wil tot eind 2023 geen extra vluchten, de andere uiteraard wel. Alders kon als oliemannetje geen compromis bereiken. „De bereidheid om er samen uit te komen was er nu niet. Over en weer heerst teleurstelling. Dat is ook een risico. Het is belangrijk dat partijen met elkaar blijven praten. Maar feit is dat de situatie in 13 jaar is veranderd. De grenzen van de groei zijn bereikt. Dat vliegtuigen iets stiller zijn geworden merken de omwonenden nauwelijks, zeker niet wanneer ze continu overkomen.”

De rol van Alders is echter uitgespeeld. Hij had gisteren zijn laatste vergadering met het regioforum van de Omgevingsraad Schiphol. Er komt een tijdelijke voorzitter die ook de evaluatie gaat maken. „Er zijn afspraken geschonden zoals over de vierde baan en het verminderen van de nachtvluchten. Gemeenten hebben willens en wetens woningen gebouwd op plekken waar ook overlast is te verwachten. Maar feit is wel dat iedereen zich houdt aan het maximum van 500.000 vluchten tot eind 2020. De politiek is nu aan zet als het gaat om de periode daarna.”

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

‘Nog een rondje laten vliegen’ ,ja maar natuurlijk dat is de oplossing Hansie!
Gewoon minder vliegen met die klimaatslopers Hansie! Wat dacht je daar van?

Geplaatst door Jaap

Of wat minder snel vliegen zodat je precies op tijd aankomt. Scheelt ook nog kerosine en uitstoot.

Geplaatst door Wobbe

Omdat de Zwanenburgbaan vanwege groot-onderhoud buiten gebruik is, zal de Oostbaan komende zes weken, ongeacht de weersomstandigheden, regelmatig worden gebruikt.

Platform Vliegoverlast Schiphol is furieus: “Onze nationale luchthaven breekt, met instemming van luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en wethouder Udo Kock, bewust de regels voor het gebruik van de landingsbaan op Schiphol-Oost.”

“Schiphol presteert het om de inwoners van de getroffen gemeenten nauwelijks een week voor aanvang een brief te sturen waarin het woord ‘Oostbaan’ zelfs niet voorkomt,” gaat de Amsterdamse actiegroep verder.

Volgens hen wordt ‘het Oostbaantje’ louter en alleen maar gebruikt omdat het Schiphol handig uitkomt in de logistieke bedrijfsvoering. “Dit heeft niets met weersomstandigheden te maken en dat vinden we volstrekt onaanvaardbaar.”

Geplaatst door kaan.wim

@ Michel,
Hij heeft toch gewoon gelijk Michel !~. De luchtverkeersleiding Nederland máákt er toch gewoon een zootje van?. Ze kunnen overal én op elke hoogte vliegen als ze maar niet onder de 600 meter komen . Veiligheid is altijd het excuus. Er is enorm veel te verbeteren daar ! . Alleen waarom zouden ze?. Waar nodig worden de normen wel weer aangepast ! . En denk jij echt dat ze minder gaan vliegen ?. Alders heeft gelijk , ze kunnen echt heel wat overlast wegnemen door hier aandacht te besteden . Onbegrijpelijk dat ze ( LVLN ) altijd buiten de discussies staan .