Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartsector haalt eigen klimaatdoelen niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1119 
|
 nrc.nl 
eerlijk_over_vliegen.jpg

Door Mark Duursma

De klimaatdoelen die de luchtvaartsector zichzelf heeft gesteld zijn onhaalbaar. De wereldwijde luchtvaart groeit sneller dan voorspeld, en daarmee ook de CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt door de verbranding van kerosine. Radicale vernieuwing op het gebied van duurzame brandstof of vliegtuigontwerp is nog ver weg. Om de klimaatdoelen te halen is een nieuwe aanpak noodzakelijk.

Dat blijkt uit onderzoek (Lees hier) van het Rocky Mountain Institute (RMI) dat donderdag werd gepresenteerd op het World Economic Forum in Davos (Lees hier). De Amerikaanse non-profitorganisatie, die zich met 180 werknemers inzet voor de energietransitie, wordt geleid door Jules Kortenhorst, oud-Kamerlid voor het CDA en oud-voorzitter van de European Climate Foundation.

De wereldwijde luchtvaart is op dit moment verantwoordelijk voor 2 à 2,5 procent van de CO2-uitstoot. Volgens het RMI stijgt dit aandeel in 2020 al naar 3 procent. Inclusief de mogelijke klimaateffecten van condenssporen komt het RMI zelfs op 9 procent.

Drie doelen
De luchtvaartsector (vliegtuigbouwers, luchtvaartmaatschappijen, luchthavens) heeft in 2008 drie klimaatdoelen (Lees hier) geformuleerd. Tot 2020 moeten vliegtuigen jaarlijks 1,5 procent efficiënter worden, ofwel minder brandstof gaan verbruiken. Het RMI constateert nu dat de passagiersgroei van de laatste vier jaar heeft geleid tot een jaarlijkse toename van 5,1 procent brandstofverbruik.

Lees ook hier: ‘Belasting en klimaatschade moeten in prijs vliegticket’

Verder wil de sector de CO2-emissies vanaf 2020 stabiliseren en moet die in 2050 de helft uitstoten van het niveau in 2005. Beide ambities zijn volgens het RMI kansloos, omdat de emissies sneller toenemen dan voorspeld op het moment dat de doelen werden geformuleerd.

Het is niet realistisch om voor de komende twintig jaar een doorbraak van radicaal andere en veel zuiniger vliegtuigmodellen te verwachten. De meest kansrijke manier om de CO2-uitstoot te verminderen is het gebruik van duurzame alternatieve brandstof in plaats van fossiele kerosine. Het gebruik daarvan is nog zeer bescheiden: minder dan 0,01 procent wereldwijd. De hoge kosten en geringe productie voorkomen snelle groei.

Langere vluchten door weer
Daarnaast voorziet het RMI grote gevolgen van de klimaatverandering voor het brandstofgebruik. Extreem weer (met name storm) en het omzeilen van turbulentie zal gaan zorgen voor langere vluchten en vertragingen. Hogere windsnelheden vragen om meer motorvermogen, onzekere vliegroutes vragen om meer reservebrandstof. Onderzoeker Adam Klauber in een telefonische toelichting: „Dit zijn factoren die in prognoses tot nu toe niet zijn meegenomen. Natuurlijk kunnen wij ook niet met zekerheid zeggen hoe het weer zich op langere termijn gaat ontwikkelen, maar het is vrijwel zeker dat vliegen minder comfortabel wordt door extremer weer. Reken als passagier op meer vertragingen en meer onzekerheden.”

De voorspellingen van het RMI zijn gebaseerd op cijfers van twee koepelorganisaties van de luchtvaartsector, IATA (maatschappijen) en ICAO (landen). Erkennen zij de conclusies over onhaalbare klimaatdoelen? Klauber: „Zij vinden onze toon te negatief. Logisch, zij proberen de boodschap te brengen dat groei mogelijk blijft. We moeten blijven samenwerken met de sector, maar tegelijk proberen om met bijvoorbeeld milieuorganisaties ambitieuzere plannen te maken. We kunnen dit niet aan de sector zelf overlaten.”

Donderdag verscheen ook een milieurapport over de Europese luchtvaart (European Aviation Environmental Report 2019), de tweede editie na de start in 2016 en opgesteld door drie overheidsorganisaties. Hieruit blijkt dat de CO2-uitstoot door Europese luchtvaart sinds 2014 met 10 procent is gegroeid, naar 163 miljoen ton. Tussen 2014 en 2017 steeg het aantal vluchten met 8 procent, de verwachting voor de periode 2017-2040 is een stijging van 42 procent. De conclusie is dat duurzame verbeteringen de sterk gegroeide vraag naar vliegen niet hebben kunnen compenseren. „Dit heeft geleid tot een negatief effect op het milieu.”

Lees (hier) ook elektrisch vliegen in je dromen.

Bekijk bericht op "nrc.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Joepie, we gaan weer nieuwe plannen maken, die weer niet gehaald worden en zo beloven en bedonderen we lekker door.
Als ik dit zo lees (en eigenlijk al wist) word ik er boos!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Was dit maar "fake news". Helaas, het blijkt geen nieuws.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Hieruit blijkt dat de door Cora van Nieuwenhuizen zo gepropageerde aanpak van de Nederlandse luchtvaartsector 'Slim en duurzaam' niets anders is dan de boel belazeren! Er zit niets anders op dan krimp. Verdere groei kan gewoonweg niet!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Wat hebben wij toch een fijne regering, een regering die al 2x door de rechter in gebreke is gesteld en direct maatregelen moet nemen.
Wat doet Prutte en zijn prentenkabinet? Bezwaar tegen de uitspraak maken en tot op heden geen ene donder doen aan de CO2 uitstoot , sterker nog er wordt nog meer CO2 pgeproduceerd dan ooit.

Wat gaat er na de as verkiezingen gebeuren? Ach we halen de sluiting van de Hemcentrale naar voren en de max snelheid zal wel omlaag gaan.
Nee Prutte, verbiedt alle vliegende klimaatslopers ouder dan 10 jaar en geen uitbreiding van alle vliegvelden in NL en terug naar 350.000 vluchten en het liefst nog minder.

Ik hoop dat NL nu eens wakker is en een flinke aardverschuiving met de as verkiezingen teweeg brengen.
Zo ik ga me nu maar eens verdiepen welke partij de vliegmaffia het beste aanpakt.

Geplaatst door M.

Michel, dat is Partij voor de Dieren (PvdD), de naam vinden ze zelf ook wat afleiden, je moet denken aan een partij die niet links of rechts is, maar volledig richt op mens en dier, milieu en klimaat, natuurlijk allemaal met elkaar verbonden. Ik stemde mijn hele leven VVD maar sind 2 jaar volledig PvdD, en ik moet zeggen ik ben er erg blij en tots op, ik weet veel mensen over te halen.

Te veel vliegtuigen?
Stem op PvdD!

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

De PvdD is de enige partij met principes en zal daar nooit van afwijken. Het optreden van hun Schipholwoordvoerder Lammert van Raan en de vragen die hij over Schiphol stelt zijn uiterst scherp. Het is heel simpel ben je tegen de groei van de luchtvaart, stem dan voor de PvdD.

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Ik stem ook PvdD

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Altijd pvdd. Ook een fan van Engelen.

Groen Slinks heb je niks aan. Die willen de burger nog verder op kosten jagen dan de vvd, grossieren in symbolische maatregelen en zijn zo vreselijk pro islam en immigranten dat het bijna de gekkigheid van Denk benadert.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Dank voor jullie adviezen hoor, Partij voor de dieren gaat mijn stem krijgen.
Ik heb net even hun standpunten en waar PvdD voor staat gelezen op de site.
Ik kan me niet in alles vinden maar dat schuif ik maar terzijde voor de strijd tegen de vliegmaffia.

Hierbij ook even een linkje naar de PvdD standpunten. Lees het even beste mensen, de keuze is aan u.


https://www.partijvoordedieren.nl/standpunten/milieu-klimaat-en-energie

Geplaatst door Ciska Rijswijk uit Kortenhoef

De PvdD krijgt ook mijn stem. Ik ben helemaal om.