Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaartsector blij met invoering ‘Local Rule’ op Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 110 
|
 luchtvaartnieuws.nl - 24-04-2019 
tb_AirBridgeCargo_VQ-BRU.jpg

Door: Niek Vernooij

SCHIPHOL - Vrachtvluchten op Schiphol worden beter beschermd dankzij de langverwachte invoering van een zogeheten local rule. Hierdoor kunnen niet-gevlogen slots, bijvoorbeeld door slecht weer of operationele redenen, opnieuw worden uitgegeven. Een kwart van deze slots zijn specifiek beschikbaar voor vrachtvliegtuigen.

Een groot voordeel voor vrachtmaatschappijen is dat ze met de local rule ruimere mogelijkheden hebben om hun schema’s aan te passen, zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen. De local rule wordt per 31 augustus ingesteld.

Sinds het maximum van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol is bereikt, zitten vrachtvluchten in de verdrukking. Door strikte regelgeving over het gebruik van slots was het voor vrachtoperators moeilijker om historische rechten op slots te behouden.

Het gevolg hiervan was dat vrachtvluchten noodgedwongen werden verplaatst naar andere luchthavens. De totale hoeveelheid afgehandelde vracht op Schiphol daalde sindsdien gestaag. In het eerste kwartaal was sprake van een afname van 8,2 procent.

Transportorganisaties TLN, evofenedex en ACN dringen al geruime tijd aan op de invoering van de local rule om de positie van vrachtvluchten op Schiphol te verbeteren. Minister Cora van Nieuwenhuizen zegt nu in een brief aan de Tweede Kamer geen juridische bezwaren te zien en de slotcoördinator heeft laten weten dat local rule uitvoerbaar is.

Positief signaal
“Deze local rule is niet dé oplossing voor het tekort aan slots voor onder andere vrachtvliegtuigen op Schiphol”, zegt Maarten van As, managing director ACN. “De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en Airport Coordination Netherlands geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector die vraagt om duidelijkheid.”

“De goedgekeurde regeling laat zien dat onze zorgen serieus worden genomen en de toegevoegde waarde van vrachtvluchten voor de Nederlandse economie worden onderschreven”, zegt Machiel van der Kuijl, algemeen directeur van Evofenedex.

Hij vervolgt: “Vrachtvluchten zijn een cruciaal onderdeel voor de exportkansen van Nederlandse bedrijven actief in de high tech, farmaceutische en bloemensector. Daarnaast is het een belangrijke pijler onder het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en de import van hun goederen.”

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl - 24-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door sara

Mooi hier komt het echt samen... bloemensector... http://www.greenpeace.nl/Global/nederland/2014/Campagnes/Landbouw/Publicaties/Bloemen_die_bijen_doden.pdf

In Drenthe wordt gif gebruikt ( de aarde letterlijk dood gespoten) de bollen teelt. allemaal voor de export, welke dus dan weer in herrie worden omgezet...

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/144779/Hogere-blootstelling-aan-landbouwgif-bollenvelden-dan-gedacht

Allemaal voor het groeimodel. Huhu Ik blijf het met Lebbis eens zijn.. Het groeimodel komt uit de aars van de duivel.

https://www.youtube.com/watch?v=GIJnAW1XeKk

Geplaatst door anoniem1

Groei is een noodzaak naar mijn mening als je het abstract bekijkt,op elk niveau.
Vooruit naar een betere wereld.
Maar niet alle groei is goed. Sommige vormen van groei leiden tot stilstand of zelfs achteruitgang in ons streven naar een betere wereld. Die vormen van groei maken de wereld voor een klein aantal mensen beter maar voor een groot aantal mensen slechter.

Er zou best wat meer strategisch nagedacht mogen worden over groei,dat is helemaal verdwenen de laatste decennia. Op het moment groeit de wereld als een kip zonder kop,zonder zich nog af te vragen of het de wereld wel beter maakt.

Geplaatst door sara

Anoniem1@ Misschien. Maar volgens een ritme toch? Een kind groeit en wordt volwassen, dan stopt het groeien. In de natuur als je een lege ruimte hebt, wordt deze ingevuld, er is groei van van alles tot een moment dat er grenzen ontstaan. Dan ontstaat er naast concurrentie ook samen werking. Dat is een systeem. Met het groeimodel is mis dat een bedrijf niet meer gezond kan zijn als niet groeit. Op de een of andere manier kan er dus alleen '' winst'' zijn bij groei. Ik heb dit vaak gevraagd aan mensen die voor het groeimodel zijn. Waarom kan een bedrijf ( schiphol) alleen gezond zijn als het groeit?
Ik ben van mening dat die groei na ''volwassenheid'' in het systeem ( dus als de markt verzadigd is) altijd iets schadelijks met zich mee brengt. Omdat het zijn eigen vraag en aanbod begint te creeen. Dat zo als het een tumor is. Een cell-liijn die in een lichaam ongebreideld groeit. Alles is ervan doordrongen, zelfs ons liefdesleven.

Bedrijven die failliet gaan omdat ze de investeerders hebben upset. Mensen die gek worden van geluid. Heel Nederland vol met vliegtuigen. Een mooi voorbeeld zag ik laatst over sportscholen. De markt is verzadigd, dus gaan ze ( de business developers of strategen, vergeef me dat ik het juiste jargon niet weet) actief zoeken en ja vinden toch een nice: de nog niet uitgegroeide jongens. Het gevolg: jongens met een negatief zelfbeeld, het niet kunnen voldoen aan het zg perfecte lichaam waar niet iedereen voor gemaakt is tot zelfs het gebruik van anabole steroïden. En je kunt doorgaan.... Hoe Youtupe en facebook ongewenst het platform werden voor valse waarheden en nare ideeën (mooie docu van laatst op NPO). Indirect denk ik zelfs de reden dat Thierry zo'n winst maakte deze verkiezingen, naar mijn mening zeilt hij mee op een nieuwe stroming "'rechts'' uit VS, zeer veel filmpjes over met de zelfde thema's zoals vrouwen haat. Dus te zien als propaganda voor een vreemd gedachten goed.

Dus daarom ben ik het met Lebbis eens dat groei (op die manier met investeerders en marktwerking uit de aars van de duivel komt).


Geplaatst door Bob

Groei zou in de economie moeten worden vertaald naar schaarste, Dan zou stilte een prijs moeten krijgen en groei betekenen dat er meer stilte komt. Niet voor niets zoeken mensen in de vakantie vaak naar stilte en ruimte, men heeft er dus geld voor over. Dit soort denken werd al door Hueting in de tachtiger jaren gepresenteerd, maar je hoort er niet veel meer over. Ook het feit dat mensen gestresst en ziek worden van herrie is in geld uit te drukken. Deze kosten zou men de vliegsector moeten doorberekenen, evenals de kosten voor tegengaan van opwarming door emissies. Denk bv. aan het ophogen van dijken, waar we nu allemaal voor moeten betalen. Nu worden al deze kosten op de maatschappij (lees de belastingbetaler) afgewenteld. Dus: ticketprijzen moeten nu snel omhoog worden gebracht.