Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaartnota is gemiste kans voor een hoogwaardig Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 374 
|
 fd.nl 
AMS_Amsterdam_Airport_Schiphol-verkeerstoren.jpg
Verkeerstoren Schiphol
Credit: qwesy qwesy

OPINIE

De nieuwe Luchtvaartnota ‘zet een koers uit naar een duurzame luchtvaartsector’, aldus de openingszin. Het publieke belang en het goed verbinden van Nederland staat voorop, volgens minister van Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen. Maar voor het publieke belang hoeft het herstel van Schiphol na de crisis niet verder te gaan dan uiteindelijk hoogstens 400.000 vluchten per jaar.

Schiphol voerde in 2019 veel vluchten uit die drijven op overstappers en nauwelijks op de Nederlandse zakenreiziger of toerist. Deze dragen niet bij aan het goed verbinden van ons land. De vluchten die dat wel doen hebben een grotere stoelcapaciteit dan nodig, waardoor veel overstappers nodig zijn. Met steeds minder overstappers kan vraaggroei van de thuismarkt tot 2050 opgevangen worden. Nabije bestemmingen kunnen gemakkelijk met de trein worden bereikt.

Beperking van het luchtverkeer is hard nodig. Op de uiterst noodzakelijke verbeteringen in veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid dringt publiek Nederland al jaren aan. De vlieghinder kan met minder vliegtuigpassages, meer rustperioden en nachtsluiting sterk verminderd worden. De sector wordt duurzamer als de CO2-uitstoot dankzij volumebeperking in 2030 wordt gehalveerd en in 2050 tot vrijwel nul wordt teruggebracht. Enorme investeringen in een veiliger en groter banenstelsel kunnen uitblijven.

‘Het kabinet wil de groei van Schiphol als vanouds voortzetten met het tot op de draad versleten argument dat daarvoor milieuruimte zou zijn’
De fraaie beloften staan haaks op het kabinetsplan om de groei van Schiphol als vanouds voort te zetten met het tot op de draad versleten argument dat daarvoor milieuruimte zou zijn. Naar maar liefst 800.000 vluchten, twee keer zoveel als voor een goede verbinding met de wereld nodig is. Dit levert nog meer overbodige bestemmingen en overstappers op. En goedkoop massatoerisme, ook intercontinentaal. Dit is geen publiek belang, maar de wens van een luchtvaartsector die in Den Haag erg veel invloed heeft.

Het Nederlands publiek betaalt daarvoor de prijs, met steeds meer herrie, ultrafijnstof en een falend duurzaamheidsbeleid. Nederland streeft naar minstens 95% CO2-reductie in 2050 ten opzichte van 1990. De sector bereikt in 2050 geen reductie, maar stoot juist 20% meer uit dan in 1990. Schiphol-ceo Dick Benschop beweert weliswaar dat nul uitstoot in 2050 mogelijk is, maar geeft niet aan hoe. Met gelijktijdige groei is dat volstrekt onmogelijk.

Dit luchtvaartbeleid is de coalitiepartijen onwaardig. Laat Nederland nu met een schone lei beginnen aan de wederopbouw van een hoogwaardig Schiphol dat iets kleiner is, echt duurzaam en daardoor in goed evenwicht met zijn omgeving. Op grond van een aangepaste luchtvaartnota die zijn beloften wel waar maakt.

Hans Buurma is voorzitter Werkgroep Toekomst Luchtvaart, Matt Poelmans is delegatieleider Bewoners Omgevingsraad Schiphol.


Opmerking redactie vlieghinder.nl. Dit artikel is geplaatst met toestemming van Hans Buurma

Bekijk bericht op "fd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door marianne martens uit Castricum

Hans Buurma heeft commentaar gegeven van een fly-down- situatie voor de luchtvaart en haar belangengroepen. De massale missers of de terreur van de contactgestoorden van het Kabinet, KLM, Schiphol, aandeelhouders hebben tijdens de laatste 2 weken laten blijken dat ze de inwoners opzettelijk niet willen tegemoet komen, willen de oude narcistische banen en richtingen volgen.Wat een een troosteloze en domme groep. Bestaat al 10- tallen jaren uit hetzelfde soort, dezelfde. z.n. klassen, praat in illusionaire termen welke niet gegrond zijn op feiten. Herhaaldelijk bewezen,
Schiphol is geen grote banenmotor, is zeer slecht voor zijn personeel, zoals inkomsten en veiligheid.De verkeersleiders beginnen weer met laag invliegen 's nachts, als zware logge dingen hangen ze in de lucht.
Hemel onder vuur van Fred Teunissen, gedeeltelijk gelezen, de verontreiniging in de lucht en oceaan, natuur is gigantisch, allerlei verbindingen zijn gif voor alle levende soorten.Begonnen inderdaad met de club van Rome etc, niet begrepen.
Onze blauwe trots, is eigenlijk een infame woordkeuze. Wie kan zoiets opschrijven ( NRC )
De Heer Elbers een zeer dubieuze leider, snoeihard en kil tegenover zijn personeel behalve alweer de piloten, De Heer Benschop lijkt op een brabbelende kleuter, spreekt maar zegt niets,
Het Ministerie van Infrastructuur wordt al sinds de oprichting bevolkt door gortdroge ambtenaren, die in" annalen"tred door de gangen sluipen. Als laatste Minister Cora van Nieuwenhuizen, vraag me oprecht af of deze vrouw compus mentus is. Eigenlijk is het angstaanjagend zo iemand te zien spreken waarvan het kwaad uit elke porie spuit. Na de 1e zin
weet je wat de boodschap is. Niet voor ons bewoners maar voor de aandeelhouders en natuurlijk Wopke Hoekstra ( kan boksen ), deze man is voor de elite ( Pas op! ).

Inwoners overal in Nederland en de eilanden nogmaals onthoudt de geschiedenis en pas op
voor Wopke en Cora e.a.


Geplaatst door marianne martens uit Castricum

Bio Based Press, heeft een Manifest " Walsen met de Natuur " geschreven.

http://www.biobasedpress.eu/manifest

e-mail .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
De moeite waard, schrijven artikelen, geven lezingen etc

Vr.gr.



Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

De kop luidt: 'Luchtvaartnota: geen hoogwaardig Schiphol'. Eigenlijk zou er moeten staan: 'Rutte 3: geen hoogwaardig kabinet'. Dat zo'n Van Nieuwenhuizen zegt 'Wij (de overheid = hoeders van het belang van de bevolking) gaan geen onderzoek doen naar Schiphol in zee. Dat moet het bedrijfsleven maar doen'. Dit kan worden vertaald naar 'er is mogelijkerwijs een oplossing voor de omwonenden, maar wij hebben schijt aan de omwonenden'.
Maar geen onderzoek doen naar Schiphol in zee is ook een enorme planologische misser. Los van de hinder voor de omwonenden is Schiphol ook een enorme ruimtevreter. En die ruimte in de driehoek Amsterdam, Utrecht, Rotterdam/Den Haag is over 20 tot 30 jaar keihard nodig voor woningbouw. Nu starten met nadenken over Schiphol in zee, kan over een jaar of 20 leiden tot een Schiphol in zee. Redelijk op tijd om die ruimte ter beschikking te stellen aan de steeds groeiende bevolking van Nederland. Maar dat zou getuigen van visie en zoals we in middels weten is visie volgens Rutte een olifant die het uitzicht belemmert.
Maar het past wel in de historie van het Schipholdossier: doormodderen, doormodderen, doormodderen. We zullen Rutte over 20 jaar nog erg dankbaar zijn.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Zolang tieners het jammer vinden, dat ze door de corona niet met hele groepen naar Spanje kunnen vliegen om te vieren dat ze geslaagd zijn en dat voor een paar tientjes, en jongeren, die zeggen milieubewust te zijn, maar nog vaak het vliegtuig pakken voor vakantie, is er geen redden aan.

Dit is ook het 'publieke belang' dat I&W behartigt!

De luchtvaartnota komt met te weinig en vooral te laat gepland in de toekomst om het tij te keren en ja, inderdaad een gemiste kans.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

MARK RUTTE C.S HOUDEN HUN VISIE GOED VERBORGEN!

Mark Rutte en partijgenote Cora van Nieuwenhuizen e.a. hebben wel degelijk een langjarige visie voor Mainport Schiphol, maar die houden ze slim verborgen:

Dit betreft het langetermijnplan dat begon met "Leitbild Schiphol(!)" en tot ver in deze eeuw als "Masterplan" via mega investeringen zal leiden tot 540 k, dan 800 k en uiteindelijk 1050 k vliegbewegingen. Een Tweede Kaag baan en dito Polderbaan staan al in deze planning en het gaat helaas nog veel verder. Niet alleen wordt het gehele mobiliteitsbeleid op dit Masterplan afgestemd. Ook bestuurlijk krijgt deze "beweging" en visie steeds meer macht via slimme netwerkstrategie en het omzeilen van de resterende, democratische bestuurslagen.

Let op!: De Nationale Omgevingsvisie N.O.V.I. mag pertinent geen blauwdruk worden, want de blauwdruk - zie boven - bestaat al! Er is afgesproken dat de Luchtvaartnota - dus bovenstaande blauwdruk - eenvoudigweg in die N.O.V.I. zal worden ingevoegd..........

De bestuurselite krijgt hierbij veel te weinig tegenspel van volksvertegenwoordigers en media, we bevinden ons helaas op een hellend vlak dat dreigt niet goed af te lopen..............


Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Tweede kaagbaan word nog steeds over nagedacht,dit gezien het onlangs verschenen rapport over veiligheids risicos schiphol waarbij verschillende scenarios aandacht krijgen. Het scenario met 2e kaagbaan spring er relatief gezien gunstig uit.

Lang vrijwel geen hinder,heerlijk. Laatste 2 weken begint het weer op te lopen met inderdaad s'nachts heel laag indraaiend verkeer,gelukkig nog incidenteel maar wel teken aan de wand.
Ook meer sluier bewolking laatste dagen valt op,maar misschien ligt dat aan het weer.
Rekening houden met omwonenden dat kan de lvnl helemaal niet.
Op de radar van de lvnl worden de woonkernen niet weergegeven en de mentaliteit bij zowel lvnl als maatschappij is nog steeds:nederland is ons thuisland,de lucht is van ons en we kunnen doen wat we willen. Die verheven mentaliteit zit heel erg diep.

Nu optimisme voor virus,hoop echt dat het snel voorbij is. Maar voor luchtvaart sector gaat de nasleep lang duren.
Herd immunity want virus was toch niet tegen te houden. Zo lang mogelijk doorvliegen met vrijwel geen beperkingen om schade te minimaliseren. Nu blijk virus wel degelijk onder controle te houden met al heel vroeg in de uitbraak strenge beperkingen voor reizen. Niet alleen voorbeelden in azie,ook in oost europa zoals bijvoorbeeld griekenland.
Uiteindelijk heeft lang doorvliegen de schade vele malen groter gemaakt,zowel economisch als voor volksgezondheid. En het heeft niks opgeleverd want alles moest alsnog dicht.
Dat zien de beleidsmakers ook dus bij volgend risico moment gaat de reis sector gelijk als eerste dicht om de rest van economie veel ellende te besparen.
Luchtvaart lobby heeft veel invloed maar uiteindelijk is de overige 98% van de economie belangrijker dan de 2% van de luchtvaart sector.

Straks nog de nationalisatie van klm,gelijk lufthansa. Het duurt allemaal erg lang dus het gaat niet zonder slag of stoot samen met de fransen. Erg schadelijk voor afklm dat het zo lang duurt,hebben straks grote achterstand op andere maatschappijen.
Klm en nederland hebben hier geen invloed,aandelen of niet maakt hier niks uit.
Met enorm hoge schulden gaat het om reele economische invloed,de invloed van het volume van de thuismarkten. Frankrijk grote thuismarkt met veel invloed,klm kleine thuismarkt en dus ook geen invloed. Daar helpen de aandelen verder niks aan.

Aankoop aandelen steeds meer onduidelijk. Aandelen want dan heeft men invloed was het argument.
Maar onlangs in kamer gezegd dat bij steun en besteding van de steun het kabinet juist op afstand wil blijven en geen invloed wil uitoefenen op bedrijfsvoering.
Men koopt aandelen want men zegt dat men invloed moet hebben,dan vervolgens een jaar later zegt men dat men geen invloed wil uitoefenen in bedrijf zelf en dat politiek op afstand moet blijven.
Aandelen belang heeft niks opgevelerd tot nu toe,ook hoekstra zelf heeft dat toegegeven. En in de situatie en onderhandelingen met de fransen nu geven de aandelen ook totaal geen invloed.
Ondertussen wil men de aandelen die wel invloed hebben op zaken die belangrijk zijn voor nederland,de aandelen in dochter klm zelf,juist weer gaan verkopen?
Als je erover nadenkt dan klopt er helemaal niks van.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Sorry voor het beetje reclame, ik verdien er niets aan, Truc 34 - Luchtvaartnota 2020-2050 is vandaag gepubliceerd op: https://liegenenbedriegen.webnode.be

Hierin kunt u verder lezen hoe u wordt besodemieterd. U zult er niet blij van worden, helaas.

Geplaatst door marianne martens uit castricum

Dank u voor een nieuwe site over dit overweldigende probleem en de introductie.
Persoonlijk en deskundig.
Leugens en bedrog etc.
Hoop op uw succes en ook ondersteuning.
Dank voor uw inspanning.




Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Mijn website bestaat al vanaf november 2018. Op SchipholWatch werd en deel ervan apart gepubliceerd vanaf maart 2019. Ook schrijf ik regelmatig commentaar op deze site. U staat vrij kennis van het bestaan ervan ruim te verspreiden. Mijn dank hiervoor.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.