Luchtvaartnota bevat geen krimp- en zeescenario

Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - De Luchtvaartnota die momenteel wordt opgesteld, kent geen alternatief dat uitgaat van krimp. Ook met een luchthaven op zee wordt geen rekening gehouden.
De Luchtvaartnota die door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt opgesteld en eind dit jaar verschijnt, beslaat de periode van 2020 tot 2050. De opzet van de nota is al onder de loep genomen door de Commissie voor Milieueffectrapportage.
De commissie had zelf nog in mei voorgesteld om drie scenario’s uit te werken: maximale groei van de luchtvaart in Nederland, niet of nauwelijks groei en krimp. Dat krimpscenario zou wellicht nodig zijn om te voldoen aan de klimaatafspraak om de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent terug te dringen.
Maar de minister heeft besloten om vier scenario’s uit te werken. Een specifieke krimpvariant zit er niet bij. Wel is er een die uitgaat van strengere milieueisen, waarbij wellicht het aantal van 570.000 vluchten niet wordt gehaald. Dat getal is de optelsom van de vluchten op Schiphol, Eindhoven en Lelystad.
Bij ’voortbouwen op de bestaande afspraken’ kan het aantal vluchten wellicht groeien tot 800.000 en bij maximaal accommoderen op Schiphol kan de luchtvaart dan de komende dertig jaar groeien naar 940.000 vluchten. De vierde door het ministerie voorgestelde scenario gaat uit van alleen groei op regionale vliegvelden en niet op Schiphol. In dat geval wordt gerekend met 700.000 tot 730.000 vluchten.
Klimaat
Het is de milieucommissie opgevallen dat in alle gevallen Schiphol de hub-functie moet behouden (een netwerk dat gedragen is door overstappende passagiers). De commissie meent dat duidelijker moet worden bepaald hoeveel hinderreductie wordt behaald in de modellen.
Wat de klimaateffecten betreft wordt in de nota alleen gekeken naar het effect op de CO2-uitstoot in Nederland, terwijl volgens de commissie de uitstoot op de hele vlucht moet worden meegenomen bij de besluitvorming.
Tevens wordt in de Luchtvaartnota niet ingegaan op de ontwikkeling van een luchthaven in zee. „Ook als die zeeluchthaven er pas na 2050 is, kan de Luchtvaartnota laten zien wat gemaakte keuzes betekenen voor de eventuele haalbaarheid van een luchthaven op zee”, adviseert de commissie.
Zoals bekend zien luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen en de KLM niets in verder onderzoek naar een luchthaven op zee. Schiphol wil wel een serieus onderzoek. D66 in de Tweede Kamer wil hierover op 2 oktober een hoorzitting houden met deskundigen.
Geplaatst door Wim uit Castricum