Luchtvaartmaatschappijen kunnen ‘weer vooruitkijken’, zegt BARIN
Dat stelt de belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Nederland BARIN na de bekendmaking van de definitieve plannen die minister Barry Madlener (Infrastructuur) aan de Europese Commissie voorlegt. Hij wil het aantal vluchten van en naar Schiphol minder drastisch inperken dan in eerdere plannen.
“De luchtvaartsector en de omgeving en hun bewoners hebben behoefte aan duidelijkheid”, reageert Marnix Fruitema, voorzitter van BARIN. “We kunnen met het voorstel van het kabinet nu weer vooruitkijken. Dat is ook van belang voor de Nederlandse economie.” BARIN zegt ook de noodzaak van minder geluidshinder te erkennen.
Luchtvaartmaatschappijen waren fel gekant tegen de eerdere plannen voor krimp op Schiphol. Ze vonden onder andere dat de regering daarmee alternatieve ingrepen tegen geluidsoverlast te snel naast zich neerlegde. Nu maakt Madlener bekend dat het maximumaantal vluchten op Schiphol van de huidige 500.000 zal dalen tot tussen de 475.000 en 485.000 vluchten. Eerder moest het maximaal aantal vluchten terug naar 460.000 tot 470.000.
Om de geluidshinder te beperken beloven luchtvaartmaatschappijen KLM en Transavia volgens de minister hun vloot te vernieuwen met stillere vliegtuigen. Schiphol zal hogere tarieven rekenen aan maatschappijen die met luidere vliegtuigen vliegen. BARIN zegt dat daarvoor “grote inspanningen en investeringen” nodig zijn.
Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest
Ik ben diep onder de indruk van het medeleven vanuit BARIN. Deze ‘erkenning’ echter betekent voor ons helemaal niets. Waarom niet? Omdat men binnen de huidige Wet Luchtvaart gewoon door kan gaan en zal gaan met het opvoeren van het aantal vluchten onder het mom van ‘stiller en zuiniger’.
De omgeving en hun bewoners hebben inderdaad behoefte aan duidelijkheid, maar vooral aan een gedragsverandering vanuit deze sector en een duidelijk waarneembare afname van de herrie en vervuiling.
Klopt er dan helemaal niets van dat stiller en zuiniger zijn? Dit is niet het geval, een beetje stiller en wellicht iets zuiniger (maar dan niet uitgedrukt PER PASSAGIER) zou best kunnen. Echter binnen de (te hoge) Lden en Lnight grenzen kan en zal dit kleine voordeel geheel opgesoupeerd worden door meer vluchten.
‘Luchtvaartmaatschappijen waren fel gekant tegen de eerdere plannen voor krimp op Schiphol. Ze vonden onder andere dat de regering daarmee alternatieve ingrepen tegen geluidsoverlast te snel naast zich neerlegde.’
Deze uitspraak getuigt van onethisch en volstrekt egoïstisch en arrogant handelen. Wij weten wel beter, al die ‘alternatieve ingrepen’ hebben we al decennia lang voorbij zien en vooral horen komen. Resultaat: steeds meer hinder over steeds langere perioden en over een steeds groter wordend gebied.
Omwonenden kunnen kort samengevat ook ‘weer vooruitkijken’, naar nog meer te worden geschiphold weliswaar.