Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartmaatschappijen eisen maatregelen voor goedkoper vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 907 
|
 Het Parool 
Luchtvaartmaatschappijen eisen maatregelen voor goedkoper vliegverkeer

Een monsterverbond van Europese luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, wil het luchtruim heroveren. Ze eisen direct maatregelen van de Europese Commissie om de kosten van het luchtverkeer omlaag te brengen en monopolies te breken. Het verbond van Air France-KLM, Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia), Easyjet en Ryanair dat zich vanochtend in Brussel presenteerde, is een unicum. De vijf staan elkaar normaal gesproken naar het leven, met name de lijndienstmaatschapijen versus de prijsvliegers en beide budgetmaatschappijen onderling. Vanochtend sloegen ze, ogenschijnlijk onder regie van Carolyn McCall van Easyjet, de handen ineen om één blok te vormen tegen de Europese Commissie, waar eurocommissaris Violeta Bulc van Transport bezig is nieuw luchtvaartbeleid te voeren. 'Haar voorganger heeft veel beloofd, maar bleek niet in staat om maatregelen door te voeren', aldus McCall.

Schiphol

Zo willen de maatschappijen de macht breken van monopolisten in de luchtvaartwereld. De groep wil onder meer dat vliegvelden als Schiphol de winst die ze uit commerciële activiteiten maken - zoals winkels en kantoren - delen met luchtvaartmaatschappijen en passagiers om de vliegkosten lager te maken. 'In Groot-Brittannië is dat al geregeld', zegt McCall. 'De vliegvelden daar zijn succesvol en de kosten beduidend lager.' 'Luchthavens zijn monopolisten,' aldus topman Alexandre de Juniac van Air France-KLM. 'De Europese Commissie moet luchthaventarieven reguleren. De kosten zijn veel te hoog en lopen uit de hand, met alle gevolgen van dien.' Op Schiphol wordt al jaren gestreden tussen luchthavenexploitant en de maatschappijen. Schiphol mag van het kabinet de opbrengsten uit commerciële activiteiten in eigen zak steken, terwijl kosten voor het afhandelen van vliegverkeer alleen door de maatschappijen moet worden gedragen.

Luchtruim

De groep eist ook haast bij de herinrichting van het Europese luchtruim. Die is, ondanks jaren van Europees wapengekletter, nog altijd een lappendeken, waardoor veel vertraging ontstaat en moet worden omgevlogen. 'Terwijl deze vijf maatschappijen miljarden investeren in milieuvriendelijker vliegtuigen mogen we nog steeds niet rechtuit vliegen,' aldus Carsten Spohr van Lufthansa. 'We moeten gebruik maken van de luchtroutes die dateren van voor onze geboorte.' Ook wil de groep dat in het vervolg stakingen van verkleersleiders niet meer leiden tot sluiting van het luchtruim. 'Staking zou niet meer de eerste stap mogen zijn, maar arbitrage,' zegt Michael O'Leary van Ryanair. 'Daarnaast is de techniek zo ver dat het luchtruim niet meer dicht hoeft, als er lokaal wordt gestaakt. Alleen moet dat gereguleerd worden.' De vijf zijn het niet eens over grote zaken; zo houden ze zich verre van maatregelen tegen Golfmaatschappijen als Emirates en Etihad, waartoe onder meer Air France-KLM en Lufthansa oproepen. IAG is deels (10 procent) in handen van Etihad. Ook de uitgeklede arbeidsvoorwaarden van vliegers en cabinepersoneel van prijsvechters staan niet op het programma. 'We blijven concurrenten', zegt Spohr van Lufthansa. 'Maar als we de zaken waarover we het wel eens zijn, regelen, dan worden de zaken waarover we van mening verschillen veel minder belangrijk.' De vijf gaan een belangengroep vormen die in oktober van dit jaar van start gaat. Elke Europese maatschappij kan daar aan meedoen. Daarmee voorkomen ze ook een onderzoek van de Europese kartelautoriteiten naar hun onderlinge afspraken.

(Herman Stil)

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht