Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartexperts: de dagen van spotgoedkope vliegtickets zijn voorgoed voorbij

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 255 
|
 ad.nl 
hs+vt.png

Door David Bremmer

Vliegen is de afgelopen vijf jaar fors duurder geworden. Nadat tickets decennialang alsmaar goedkoper werden, is de trend nu gekeerd. Hoe komt dat en waarom gaan we voorlopig toch niet minder vliegen? Experts leggen het uit. ,,Het is een optelsom van vele oorzaken.”

Ultragoedkope ‘ploftickets’ van een tientje of iets meer: tot de coronacrisis stuntten budgetmaatschappijen Easyjet en RyanAir er regelmatig mee. Was het vliegtuig tot eind jaren 50 iets voor de rijken - zie de term ‘jet set’ - grote moderne straalvliegtuigen en onze naoorlogse welvaart veranderden dat. Een vliegticket naar Londen of Rome? Het was zelfs voordeliger dan een treinreis met NS of een taxi naar Schiphol zelf.

Voor GroenLinks waren de spotgoedkope tarieven in 2020 aanleiding om voor een verbod te pleiten. Een ticket moest minimaal 40 euro kosten, wilde Suzanne Kröger. Voor korte reizen onder de 350 kilometer kwam daar nog 30 euro bij.

Nu, vier jaar later, is zo'n minimum ticketprijs niet langer noodzakelijk. De prijzen zijn sinds covid-19 fors gestegen: eerst wierp de pandemie de luchtvaart in een diepe crisis, waardoor KLM miljarden van de overheid nodig had. Alle kritiek op het vervuilende karakter van vliegen leidde vervolgens tot een vliegtaks en strengere milieueisen. De krimpplannen voor Schiphol maken vliegen ook duurder.

Vliegbelasting
,,De tijden van de cheap tickets zijn voorgoed voorbij”, concludeert Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft. ,,Het is een optelsom van vele oorzaken. Zo kampen luchtvaartmaatschappijen met de naweeën van corona, verder is er een enorm tekort aan vliegtuigen, personeel en onderdelen.” De oorlog in Oekraïne helpt eveneens niet mee, zo is kerosine duurder geworden en kunnen vliegmaatschappijen kunnen niet over het luchtruim van Rusland vliegen.

De vraag naar vliegreizen is ondertussen weer groot. Dit jaar wordt er wereldwijd voor het eerst weer meer gevlogen als voor corona. In Nederland en Europa blijven we nog iets onder dat oude niveau. ,,Toch heeft de Europese luchtvaart zich beduidend sneller hersteld dan verwacht”, zegt Rico Luman, luchtvaartanalist bij ING Research. ,,En waar dingen schaars zijn, gaat de prijs omhoog.”

Bij elkaar zijn vliegtickets in vijf jaar tijd maar liefst 84 procent in prijs gestegen, becijfert ING op basis van CBS-data over januari tot en met mei. ,,Dat is bijna vier keer meer dan de inflatie en ruim dubbel zoveel als elders in Europa.” De invoering van de vliegbelasting in 2021 is de voornaamste oorzaak, ziet Luman. Moesten passagiers eerst 7,95 euro per ticket betalen, inmiddels is dat al 29,05 euro. ,,Zeker voor Europese bestemmingen is dat een forse stijging", stelt hij.

Waarschijnlijk gaat de vliegtaks in 2027 verder omhoog. Duitsland en Groot-Brittannië kennen sinds kort al een afstandsafhankelijke belasting voor intercontinentale vluchten. De heffing loopt op tot 58 euro in Duitsland en 92 pond (108 euro) in het VK.

Bijmengen groene kerosine
Daar blijft het niet bij. Airlines moeten sinds kort van Brussel meedoen aan het CO2-emissierechtensysteem, wat de kosten verder verhoogt. Ook moeten ze hun kerosine gaan bijmengen met duurzame brandstof: 6 procent van de kerosine moet in 2030 groen zijn, een percentage dat daarna jaarlijks oploopt.

De tijden van goedkope vliegtic­kets zijn definitief voorbij
Joris Melkert, luchtvaartexpert TU Delft


Een vliegticket zal door deze bijmengverplichting enkele procenten duurder worden. Maar dat kan over vijftien tot twintig jaar een stuk meer worden, zegt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan de Breda University of Applied Sciences. ,,Als vliegmaatschappijen echt de helft dienen bij te mengen, stijgen de ticketkosten met de helft. Groene kerosine is nog schaars en duur.”

Peeters, die vliegtuigtechniek studeerde en nog aan de Fokker 100 werkte, is benieuwd hoe de verplichting in praktijk uitwerkt. ,,Ik zie nu nog veel onduidelijkheden. Wie gaat de duurzame kerosine aanschaffen bijvoorbeeld: de luchthaven of de maatschappijen zelf? Mogen ze de brandstof ergens anders kopen?”

Allemaal redenen dat vliegtickets blijven stijgen in prijs. Het gaat bovendien nog jaren duren voordat Airbus en Boeing de maar liefst 14.000 bij hen bestelde vliegtuigen kunnen leveren. Airbus verlaagde vorige week nog zijn eerdere ambitie van 800 toestellen voor 2024. Amerikaanse concurrent Boeing wordt ondertussen geplaagd door schandalen en laat nog veel minder vliegtuigen uit de fabriek rollen.

Om ons uit het vliegtuig en in de trein te krijgen, moet nog wel wat gebeuren. Minder vliegen, meer treinen: dan zijn deze 3 dingen nodig (zie video in het artikel hier).

Geen vliegschaamte
Nederlanders malen er echter niet om de hogere kosten, ze blijven in het vliegtuig stappen. ,,De prijsstijgingen ten spijt is vliegen nog niet onbetaalbaar”, stelt Luman van ING. De alternatieven voor veel vakantiebestemmingen blijven bovendien schaars. ,,Als je het vliegtuig met de trein vergelijkt, ben je vaak nog steeds voordeliger uit. Plus je bent sneller op je bestemming.” Alleen voor kortere afstanden zoals naar Parijs ligt dit anders.

Melkert heeft er ook een hard hoofd in. ,,Vliegschaamte? Ik geloof er niet zo in. Als mensen het geld hebben, vliegen ze gewoon bijzonder graag. We staan bovendien niet dagelijks op het vliegveld. Dus dan hebben we het er ook meer voor over.”

De groei van de luchtvaart enigszins matigen zou al mooi zijn, besluit hij. Door corona is dat een tijd lang gelukt. Zonder de pandemie was de vraag naar vliegtickets nog een stuk groter geweest. ,,Vliegtuigen worden jaarlijks 1 tot 1,5 procent efficiënter, de wereldwijde luchtvaart groeit echter 3 tot 4 procent. We moeten er hard aan trekken om dat te veranderen.”

Bekijk bericht op "ad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door The Observer uit Castricum

Natuurlijk neemt de vraag naar vliegreizen toe want de tickets zijn nog steeds belachelijk goedkoop. Zie hier de kiloknallers van transavia.com van vandaag ter referentie (enkele reis).

Ibiza
van Amsterdam (Schiphol) € 77

Barcelona
van Amsterdam (Schiphol) € 75
van Eindhoven € 52
van Rotterdam/Den Haag € 69

Kreta (Heraklion)
van Amsterdam (Schiphol) € 74
van Eindhoven € 74
van Rotterdam/Den Haag € 74

Marrakech
van Amsterdam (Schiphol) € 84
van Brussel (Luchthaven Zaventem) € 49
van Eindhoven € 64

Tirana
van Amsterdam (Schiphol) € 79

Verona
van Amsterdam (Schiphol) € 74

Kopenhagen
van Eindhoven € 49

Pisa
van Amsterdam (Schiphol) € 74

Tbilisi
van Amsterdam (Schiphol) € 89


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.