Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaartbedrijven voegen zich in zaak Schipholherrie

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 203 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

Door Erna Straatsma

Acht luchtvaartbedrijven mogen zich mengen in een slepende rechtszaak over geluidhinder van Schiphol. Dat heeft het gerechtshof in Den Haag dinsdag bekend gemaakt.

Bedrijven als de KLM, Cityhopper, Transavia, Martinair, Delta Air Lines, Tui Airlines, Corendon, luchtvaartbelangenvereniging IATA en de Royal Schiphol Group schuiven aan bij een hoger beroepszaak over geluidhinder. Het gerechtshof vindt dat de bedrijven hun eigen belangen in de zaak mogen verdedigen. Daar zijn wel bepaalde voorwaarden aan verbonden. De bedrijven mogen met vorderingen niet verder gaan dan ’noodzakelijk’ is en zij mogen hun tussenkomst niet misbruiken door geheel nieuwe zaken in te brengen.

Het hoger beroep is aangetekend door de Nederlandse Staat, nadat de rechtbank de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) deels gelijk gaf. De stichting stelt dat de rijksoverheid onrechtmatig handelt door ernstige geluidhinder van Schiphol te tolereren. In een ruime cirkel rondom de luchthaven liggen veel inwoners ’s nachts wakker door herrie in de lucht.

Verbod

Tijdens een proceszitting in december vorig jaar hebben de luchtvaartbedrijven gevraagd om tussenkomst in de rechtszaak. Zij willen op 8 april hun eigen zegje doen. Zij pleiten voor een verbod op inperking van het aantal vluchten van en naar Schiphol.

Zowel de Nederlandse Staat als de RBV protesteerden in december tegen de late deelname van de luchtvaartbedrijven aan de rechtszaak. Bij de behandeling in de rechtbank, eind 2023 en begin 2024, waren ze er niet bij. ,,Als de luchtvaartbedrijven mogen meedoen dan wordt een hele nieuwe rechtszaak opengetrokken’’, aldus een advocaat namens de Staat in december.

De RBV vreest ook de invloed van de vliegtuigmaatschappijen. Zij stellen ineens ’lukrake’ eisen, aldus de stichting, die ook bang is dat hun deelname tot enorme vertraging leidt.

De Nederlandse Staat heeft in december vergeefs gevraagd om een schorsing van de tenuitvoerlegging van het rechtbankvonnis van 20 maart 2024. Daarin is de rijksoverheid opgedragen om op te treden tegen geluidsovertredingen rond Schiphol. Het gerechtshof vindt deze eis niet van belang, omdat het hoger beroep de tenuitvoerlegging ook al dwarsboomt.

Op 6 december kondigde het kabinet aan om dit jaar maximaal 478.000 vliegbewegingen per jaar toe te staan. Dat moet voldoende zijn om de geluidhinder voor omwonenden te beperken, zo is de gedachte.

Vorig jaar waren er 473.815 vluchten van en naar Schiphol, zo blijkt uit de jaarcijfers van de Royal Schiphol Group. Het vliegverkeer in Nederland is vorig jaar met zeven procent toegenomen, zo blijkt uit diezelfde, deze maand gepubliceerde cijfers.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl
Lees in samenhang met dit artikel ook dit artikel op deze site.




Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Reken er maar op dat men straks weer met een hele batterij goed betaalde Zuidas advocaten de zaak zodanig weet te traineren, dat intussen allerlei besluiten kunnen worden doorgedrukt en de omwonenden alweer worden gedupeerd.

Die bedrijven horen niet mee te doen want ze zorgen niet voor een betere leefomgeving en hun streven gaat dwars tegen ieder klimaatbeleid in. Het is een grof schandaal dat ze hierin een podium krijgen!

Geplaatst door Inwoner uit Castricum

Hoewel de luchtvaartmaatschappijen c.s. zich in eerste instantie tegen de belangen van omwonenden zullen keren, kan hun deelname aan de procedure juist extra bewijs, druk en onderhandelingsruimte opleveren. Dit is gunstig voor omwonenden.

Zwakke plekken
Doordat luchtvaartmaatschappijen zich mengen in de zaak, moeten zij openheid geven over hun belangen en verdediging. Dit kan juridische en beleidsmatige zwakke plekken blootleggen. Greenwashing en marketing-termen die we veelvuldig in de media horen, hebben in de rechtzaal geen grond. Hun argumenten kunnen worden weerlegd door omwonenden, waardoor de rechter een evenwichtiger beeld krijgt. Dit versterkt de rechtspositie van omwonenden.

Aantonen van economisch versus maatschappelijk belang
Luchtvaartmaatschappijen zullen vooral economische belangen aanvoeren. Dit biedt omwonenden de kans om te benadrukken dat gezondheid en leefbaarheid zwaarder wegen dan ordinaire winstmaximalisatie. De rechter zal hierdoor beter moeten afwegen tussen economische schade en burgerrechten.

Concrete deal
Omdat luchtvaartmaatschappijen nu aan tafel zitten, kan dit leiden tot een concrete deal met snellere en gunstigere oplossing(en) voor omwonenden. Ze zullen zij eerder geneigd zijn bepaalde maatregelen te accepteren, zoals minder vliegbewegingen. Als luchtvaartmaatschappijen geen enkele toegeving willen doen, dan tonen ze vooral dat ze geen oog hebben voor omwonenden en alleen maar opereren uit eigenbelang. Dit kan zich later tegen hen keren, zowel juridisch als politiek.

Vanaf deze plek wens ik de mensen van Stichting RBV heel veel succes !


Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.