Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaart worstelt met klimaatvraag

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 362 
|
 nrc.nl - 05-03-2020 
KLM_lodo_HvS000.JPG

Door Mark Duursma

Luchtvaart en klimaat Europese luchtvaartbazen spraken deze week over hun duurzame ambities, en over hoe ze moeten omgaan met onvrede over klimaatschade.

Tegen het einde van de paneldiscussie met Europese luchtvaartbazen wordt het Carsten Spohr, bestuursvoorzitter van Lufthansa, te gortig. „We moeten niet zo defensief zijn. Als luchtvaartsector gebruiken we wereldwijd 3 procent van de fossiele brandstoffen. Natuurwetten en veiligheidseisen maken onze mogelijkheden voor innovatie beperkt. Die andere 97 procent kan makkelijker overstappen naar nieuwe technologie dan wij. We moeten niet tegen het publiek zeggen dat wij het CO2-probleem gaan oplossen.”

De roep om verduurzaming duwt luchtvaart in de verdediging. Burgers en politici eisen maatregelen van luchtvaartmaatschappijen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Britse rechters (Lees hier) haalden vorige week een streep door uitbreiding van luchthaven Heathrow, vanwege het negeren van klimaatdoelen. Klimaatverandering is nu de grootste uitdaging, beseft de sector. Schoner vliegen is een voorwaarde om de komende decennia te kunnen blijven groeien. Drie jaar geleden was verduurzaming iets voor in de marge, nu staat het centraal op luchtvaartcongressen.

Zo ook op de jaarlijkse Aviation Summit (Lees hier) van lobbyclub Airlines (Lees hier) for Europe (A4E), dinsdag in Brussel. Natuurlijk sprak men ook over de coronacrisis, die de luchtvaart hard raakt. Dat zien de bazen van IAG (onder meer British Airways), Air France-KLM, Lufthansa, Ryanair en easyJet echter als een ingrijpend en kostbaar, maar toch vooral tijdelijk ongemak.

Oplossingen zijn ver weg
Zulk optimisme ontbreekt bij het onderwerp verduurzaming. Compensatie van CO2-uitstoot door reizigers – easyJet betaalt het sinds kort voor de passagiers, net als Air France voor binnenlandse vluchten – is geen reductie en hooguit een tijdelijke oplossing. Elektrisch vliegen is ver weg – met veel onderzoeksgeld zijn de jaren dertig haalbaar, zei de commercieel directeur van Airbus. Duurzame brandstoffen zijn nog maar zeer beperkt beschikbaar en omstreden omdat biobrandstof mogelijk ten koste gaat van voedselgewassen. Nederland wil vooroplopen met het verplicht bijmengen van duurzame brandstof, kondigde minister Cora van Nieuwenhuizen deze week aan.

Het verweer van de luchtvaartmaatschappijen volgt drie sporen, zo bleek in Brussel.

Europa moet eindelijk werk maken van de Single European Sky (SES), met een centrale luchtverkeersleiding en efficiënte vliegroutes. Volgens nieuw onderzoek kost het omvliegen jaarlijks ruim 17 miljard euro en 25 miljoen ton CO2. Politieke onwil en nationale gevoeligheden maken invoering van SES al twintig jaar onmogelijk. Spohr van Lufthansa: „Tot nu ging het om meer passagierscomfort en minder kosten. Het klimaat is een nieuw argument, nu zou het moeten kunnen.”

Spoor twee is het bestrijden van nationale of Europese belastingen voor de luchtvaart. Ze helpen de planeet niet, zeggen de topmannen. De opbrengst zou naar de sector moeten gaan, niet naar regeringen. Willie Walsh van IAG: „Dit haalt alleen maar geld bij ons weg dat we anders zouden besteden aan innovatie om te verduurzamen. Het werkt averechts.” Ryanair betaalde volgens O’Leary vorig jaar 650 miljoen euro aan belastingen. „Dat is vijf euro per ticket, op een gemiddeld ticket van 40 euro.” Dat vliegen afneemt door duurdere tickets, zoals het toeneemt door lage prijzen, gelooft O’Leary niet. „Mensen blijven vliegen.”

Ten derde wil de luchtvaartsector, naast de politieke lobby, het grote publiek overtuigen van de goede bedoelingen. Vliegschaamte moet worden bestreden met informatie over wat er al is bereikt en wat er nog gaat gebeuren, meent ook Ben Smith, topman van Air France-KLM en de nieuwe voorzitter van A4E. Smith: „We moeten beter uitleggen wat we doen.”

Een poging om dat te doen is de campagne Fly Aware van koepelorganisatie IATA. Onduidelijk is of de campagne al is gelanceerd. Voor een sector waar miljarden in omgaan, maken website en video een amateuristische indruk.

Pleiten voor een kansloos plan, ageren tegen belastingen, een onhandige campagne. Het antwoord van de luchtvaartsector op de klimaatuitdaging is nog niet heel overtuigend.

Corona virus - Luchtvaart wordt hard geraakt, kleine maatschappijen mogelijk failliet


De luchtvaartsector wordt hard geraakt door onrust over het coronavirus. De vraag naar en van China en Italië is ingestort, veel vluchten worden geschrapt. Financieel zwakke maatschappijen zullen omvallen.

Toch probeerden de bestuursvoorzitters van de vijf grote Europese luchtvaartmaatschappijen de impact te bagatelliseren. Over een paar weken zijn mensen de ophef zat, denkt Michael O’Leary, de topman van Ryanair. „Met Pasen zal het tot rust komen, voor de zomer verwacht ik het normale aantal boekingen.”

De sector wil vooral opschorting van de ‘slotregels’ van luchthavens, die bepalen dat een maatschappij 80 procent van de aangevraagde vluchten moet uitvoeren om ze voor het volgende seizoen te behouden. Zonder opschorting van de 80/20-regel gaan we met lege vliegtuigen vliegen, waarschuwde Lufthansa-topman Carsten Spohr.

Bekijk bericht op "nrc.nl - 05-03-2020 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Lufthansa CEO Spohr bagatelliseert de klimaatimpact van de mondiale luchtvaart. Misschien 3 procent van het mondiale fossiel brandstofverbruik, maar wel een dubbel opwarmeffect. En een reductiesysteem van ICAO dat vooral ca 5 procent mondiale jaarlijkse groei moet beschermen en dus geen reductie oplevert
Zo zal het aandeel van de luchtvaart snel toenemen als de rest van de wereld wel de opwarming terugdringt. Spohr legt de bal bij de rest van de wereld en pleit er in feite voor dat ook in dit opzicht voor de luchtvaart een uitzondering wordt gemaakt. Crimineel immoreel gedrag. We moeten deze immorele industrie nu echt keihard aanpakken, want uit zichzelf zullen ze niet aan de oplossing van de klimaatcrisis meewerken.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

De Single European Sky (SES), met een centrale luchtverkeersleiding en efficiënte vliegroutes zal iets schelen, maar het effect zal ook weer snel worden tenietgedaan door groei, en als je onder die nieuwe routes komt te wonen krijg je en hel van herrie over je heen.

Het bestrijden van nationale of Europese belastingen voor de luchtvaart onder het mom van innovatie zal geen soelaas bieden. Deze innovaties zullen slechts een beperkte vermindering van uitstoot geven per vliegtuig, ca. 10-15%. Als men echt meer moet betalen voor tickets, dan zal de vraag vanzelf afnemen, en kan men toch genoeg blijven verdienen met minder vluchten. Overigens dient een CO2 heffing ook voor andere activiteiten te worden ingevoerd.

Het grote publiek overtuigen van de goede bedoelingen wordt al decennia gedaan, helaas is het resultaat niet hoorbaar (letterlijk). Het heeft slechts geleid tot een keten van leugens en bedrog!

Overigens 80 procent van de aangevraagde vluchten blijven uitvoeren met haast lege toestellen is inderdaad niet zinvol. Deze crisis vraagt om beperking van het aantal vluchten, waarbij opgemerkt kan worden dat de snelle mondiale verspreiding van dit virus zonder vliegverkeer hoogstwaarschijnlijk niet was opgetreden!

Geplaatst door Michiel uit Oegstgeest

Wat onbelicht blijft is de uitstoot van 1 miljard ton CO2, NOx en fijnstof op 10 km hoogte door die vliegbeestjes. Daar is de atmosfeer 200x dunner dan op NAP. Bereken je dit effect t.o.v. NAP (z.g. 3% broeikas bijdrage van luchtvaart) dan kun je stellen dat op de grens van troposfeer/stratosfeer de broeikas bijdrage verhoudingsgewijs veel hoger is. Misschien wel 15%. Vrachtwagens, auto's en industrie zijn n.l. niet te vinden op die hoogte.
Terwijl de submicron corona virus knetterhard de doorgeslagen globalisatie stillegt en de luchtvaart de nek lijkt te breken komen de EU, VS, JP e.a. nota bene met steunmaatregelen voor deze zwaar gesubsideerde grootvervuiler. En hou er maar rekening mee wanneer de virus weer oplost de steun blijft evenals de btw maatregel uit 1944. Ik zou zeggen doorpakken nu en decimeren deze smerige transportsector. Corona kan de katalysator worden voor een duurzamere, lokalere en minder doorgedraaide kortetermijn wereldecononie. Want denk vooral aan het welzijn voor de 7e generatie na u. Begin vooral bij uzelf en verbeter de wereld. Boycot de luchtvaart!

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Het hoge woord is eruit! Carsten Spohr, bestuursvoorzitter van Lufthansa, maakt namens de sector een eind aan alle fabeltjes: "natuurwetten en veiligheidseisen maken onze mogelijkheden voor innovatie beperkt; we moeten niet tegen het publiek zeggen dat wij het CO2-probleem gaan oplossen.” Zo zit het, en niet anders, en het siert hem dat hij dit uitspreekt! Heeft u geluisterd meneer Elbers? Een voorbeeld van leiderschap, daar kunt u heel wat van leren. Nooit meer "groei om te innoveren" graag. De oplossing is eenvoudig, minder vliegen, en de methode is vliegen veel duurder maken. De middelen: btw op tickets, accijns op kero, verplichting van gebruik van dure synthetische en bio kero, milieuheffing en/of vliegtax.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Het is de luchtvaart weer gelukt door pure chantage ( doorvliegen met bijna lege toestellen) om Brussel een versoepeling in de slotspeocedure af te dwingen! De Eurolanden hadden de luchtvaartmaatschappijen gewoon moeten dwingen om niet met bijna lege toestellen te vliegen.

Staat die Elbers op de nationale TV te huilen dat het teveel geld kost en het zo niet langer kan, niet langer kan!?!?!?! Jou klm heeft deze procedure zelf verzonnen!!!!
Wat een schandelijke wereld is de luchtvaart!