Luchtvaart wordt een gewone bedrijfstak, met grenzen aan de groei
Door Mark Duursma
Advies Commissie-Remkes Het Adviescollege Stikstofproblematiek onder leiding van Remkes stelt harde voorwaarden aan de groei van Schiphol. Ook de opening van ‘Lelystad’ lijkt steeds onwaarschijnlijker.
Johan Remkes oogt nooit heel vrolijk, maar woensdagmiddag kon hij zijn ergernis nauwelijks verhullen. Politici en actiegroepen zijn aan de haal gegaan met zijn advies over stikstof en luchtvaart, zei de waarnemend burgemeester van Den Haag tegen een handvol journalisten in het Haagse Nieuwspoort.
Ten onrechte concluderen zij dat het Adviescollege Stikstofproblematiek, met Remkes als voorzitter, meent dat Schiphol niet mag groeien en Lelystad Airport niet open mag voor commerciële luchtvaart. Remkes: „Dat staat niet in ons rapport. Iedereen zit erin te peuteren en haalt eruit wat in het eigen straatje past. Wij denken dat groei van de luchtvaart wel degelijk mogelijk is, mits de stikstofuitstoot van de luchtvaartsector naar beneden gaat.”
Dat is inderdaad niet de boodschap die vanaf dinsdagavond naar buiten kwam. Het advies van de commissie-Remkes werd opgevat als een groeistop voor de luchtvaart. Tegenstanders van groei gingen nog een stap verder en lazen het advies als de genadeklap voor Lelystad Airport. Hoe kan de sector immers voldoen aan de harde voorwaarde die het advies stelt, vermindering van de stikstofuitstoot?
Lees verder via de link naar dit NRC artikel..................