Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart woensdag te gast bij Tweede Kamer

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1048 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
hvs_schiphol_DSC_2521.jpg

Door Steven van den Berg

DEN HAAG - Leden van de Tweede Kamer krijgen morgen bezoek van voor- en tegenstanders van de luchtvaart. Op initiatief van VVD-kamerlid Martijn van Helvert vindt in Den Haag een hoorzitting plaats waar uiteenlopende partijen de mogelijkheid krijgen zich te presenteren. Onder de genodigden zijn ook KLM-topman Pieter Elbers en Schiphol-directeur Jos Nijhuis.

Belangrijk agendapunt is de positie van Schiphol als internationaal knooppunt. De mainportfunctie van de luchthaven staat onder druk door de financiële positie van thuismaatschappij KLM en de toenemende concurrentie uit zowel de onder- als bovenkant van de markt.

Aan de ene kant wordt KLM bevochten door prijsvechters als easyJet en Vueling, aan de andere kant groeit de concurrentie van netwerkmaatschappijen uit Turkije en de Golfregio.

Vertegenwoordigers van de kamerfracties krijgen 's morgens als eerste Elbers en Nijhuis op bezoek. Daarna schuiven Joost Meijs en Sander Heijmans aan, de luchthavendirecteuren van respectievelijk Eindhoven Airport en Maastricht Aachen Airport.

Nadat KLM en de luchthavens hun visie hebben gedeeld met de kamerleden, begint een sessie met andere luchtvaartmaatschappijen. Aan dat gesprek nemen afgevaardigden deel van easyJet, TUI/Arkefly, Corendon, brancheorganisatie BARIN en de pilotenvakbond VNV. De VNV zal ook spreken namens cabine- en grondpersoneel.

Tijdens de middagsessie komen andere belanghebbenden en wetenschappers langs. Onder de belanghebbenden zijn de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Flevoland, Milieudefensie en de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG).

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De top van de luchtvaartsector in Nederland is weer eens aan het huilen in Den Haag.
Als een stel verwende kinderen willen ze Den Haag laten weten dat er weer eens een ramp staat te gebeuren, indien de sector weer haar zin niet krijgt voor de zoveelste ordinaire uitbreiding.
Dat er bijvoorbeeld een bouwstop van woningen in de regio Schiphol is, vanwege de exorbitante herrie / vervuiling en onveiligheid, daar hebben de heren en dames van de sector maling aan.
Zij willen slechts hun eigen evenzo exorbitante salarissen veiligstellen.

Nog meer aanleg-pieren en nog meer landingsbanen?
Dat de Polderbaan, in de volksmond ´Kolderbaan´ genoemd, die onder valse voorwendselen is aangelegd, namelijk onder de noemer ´milieubaan´ reeds zoveel hinder genereert, dat de meeste mensen in de regio van boven het Noordzee-kanaal er meer dan genoeg van hebben, wordt ook door de politiek gemakshalve niet opgemerkt.
Want de Staat der Nederlanden is immers grootdeel-aanhouder van een sector die het leven van vele duizenden mensen tot een hel maakt.

Dan de kreet ´banenmotor van Nederland´...................... dat kan al gauw, want bijna alle andere sectoren van betekenis zijn in de kou gelaten door de Staat der Nederlanden waardoor zij zijn verdwenen.
Dus de sector krijgt al subsidie van de Staat der Nederlanden (belastingsgeld en juist geen afgifte van belastingen, denk maar aan bijvoorbeeld de brandstoffen).

Ik hoop dat de luchthaven eens een keer haar maatschappelijke verantwoordelijkheid op zich neemt, en zich niet als een geldgenerator blijft gedragen voor een stel asociale kapitalistische elementen met een veel te groot ego die maar schijt blijven hebben aan de gewone hardwerkende man / vrouw die rust wil als hij / zij thuis komt.
Zolang de politiek / Schiphol-group hier niets aan doen om artikel 21 van de Nederlandse grondwet te respecteren, mag Schiphol van mij in een moeras verzuipen.